Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hemelvaart en Pinksteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelvaart en Pinksteren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Omdat Ik tot Mijn Vader heenga en gij zult Mij niet meer zien johannes 16:10

De Heere Jezus bereidt Zijn discipelen voor op Zijn hemelvaart en de heerlijke zegen die daaraan verbonden zal zijn. Het is hen nut, dat Hij heengaat want dan kan en zal Hij de Trooster, de Heilige Geest tot hen zenden. Zullen dan de discipelen bedroefd worden om Zijn heengaan; Hij zal hen geen wezen.laten. Moeten zij dan Zijn lichamelijke en direkte tegenwoordigheid missen, Hij zal hen de Trooster zenden, Die zal bij hen zijn in der eeuwigheid. Christus zal Zijn heerlijk volbrachte werk hier op aarde, namelijk de volkomen gehoorzaamheid en offerande brengen voor het aangezicht van Zijn Vader.

Hij zal als de hemelse Hogepriester Zijn Kerk met Hem zetten in de hemel, dragende hun namen op Zijn liefhebbend hart. Hij zal Zijn volk wederbengen tot God uit Wiens gemeenschap zij zichzelf gezondigd hadden.

O, wonder: „Een wederhorig kroost altijd bij U zou wonen, O HEERE God!" De discipelen zullen Hem niet meer zien. Dat wil zeggen: na Zijn hemelvaart niet meer hier op aarde. Zijn werk is zo volkomen, dat de hemel Hem zal ontvangen. Hij zal niet meer teruggezonden worden door de Vader. Er kleeft geen enkel gebrek aan Jezus verdiensten. Er ligt dus tróóst in dit Zijn woord: „En gij zult Mij niet meer zien...".

Hij zal nu Zijn Géést zenden in hun harten. De Heere Jezus zal door Zijn Geest in hun harten wonen. Die Geest zal in al de waarheid leiden, de waarheid zoals die in Jezus is. Die Geest zal het uit het Zijne nemen en de ware gelovigen verkondigen. Die Geest zal hen getuigen van hun aanneming tot kinderen. Die Geest zal hen heiligen.

Zal een arm en ellendig volk, een volk dat hun eigen dood en verderf, hun geesteloze bestaan en doemwaardigheid voor God heeft leren inleven en gevoelen, niet wegsmelten in verwondering als zij die zoete werkingen van de Geest in hun hart mogen ervaren?

Maar die Geest zal ook meewerken in de verkondiging van Gods getuigenis. Het woord van vloek en zegen; van zonde en genade; van Weten Evangelie. De noordenwind zal stormen en de zuidenwind zal zacht waaien. Zondaren zullen verslagen worden in hun hart en uitroepen: „Wat zullen wij doen? ".

Want die Geest zal de wereld overtuigen van zonde. Van al hun overtredingen van Gods heilige wet. Van het verachten van het enige Middel om al hun wetsovertredingen verzoend te krijgen: „Omdat zij in Mij niet geloven!".

De vloek en verlorenheid wordt in hun hart afgekondigd en aanvaard. Maar dan zal die Geest ook overtuigen van gerechtigheid, van de volkomen gerechtigheid die Christus aangebracht heeft, waarin de zondaar rechtvaardig voor God kan zijn. Waarin al de uitverkorenen en gelovigen rechtvaardig voor God zullen zijn.

De Geest zal door het Evangelie daarvan een getuigenis geven in het verslagen zondaarshart. O liefelijke zuidenwind! Daar wordt Jezus door de Vader geschonken en in de ziel omhelsd. Die Geest zal tenslotte overtuigen van oordeel. Christus heeft het oordeel weggedragen.

Nedergedaald ter helle. Hij overwon de duivel en zal hem in het eeuwige oordeel werpen. De Heere verloste Zijn Kerk uit de helse heerschappij van zonde, leugen en vreze des doods. Hij vertroost nu door Zijn Geest al het volk dat daaronder leerde zuchten. Zo is er nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen maar naar de Geest. Hij roept haar toe dat haar strijd door Hem vervuld is. Zo zal Zijn Koninkrijk door de Pinkstergeest heerlijk worden uitgebreid en het volk des Heeren lieflijk worden vertroost. Daartoe moest jezus heengaan tot de Vader.

Jonge vrienden, smeek om de persoonlijke toepassing van Zijn gezegende Hemelvaart en het Pinksterfeest in je hart. Zijn Naam tot eer en je ziel tot zaligheid.

Ridderkerk-Slikkerveer

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 1995

Daniel | 40 Pagina's

Hemelvaart en Pinksteren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 1995

Daniel | 40 Pagina's