Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Barmhartigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barmhartigheid

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Ik zal medelijden hebben met wie ik wil en ik zal mild zijn voor wie ik wil." Deze tekst komt je waarschijnlijk enigszins onbekend voor. Eigenlijk maar gelukkig! Het is de 'vertaling' van Romeinen 9:15 in de zogenaamde Groot nieuws-bijbel. 'Medelijden hebben met' zou dus de hedendaagse betekenis zijn van ons bijbelse kernwoord. Wat een afzwakking en verarming van de rijke inhoud.

Het hebreeuwse woord chèsèd hebben onze Statenvertalers weergegeven met barmhartigheid. Soms ook door: oedertierenheid, weldadigheid of goedgunstigheid. Zo lezen we van de HEERE: God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid" (Exodus 34:6).

Wat is Gods barmhartigheid? Het is een eigenschap van God. Het is eigenlijk God Zelf. Door Zijn barmhartigheid bewijst de HEERE ontferming aan verloren zondaren. Hij is vol van innerlijke ontferming over ellendige zondaren. Nee, het is niet zoals bij jou en mij. Als we de greuwelijks foto's uit Bosnië of Rwanda zien, wordt ons medelijden met die vluchtelingen opgewekt. Echter de barmhartigheid van God ontstaat niet door het zien van de nameloze ellende van de gevallen mens, maar het komt voort uit Zijn eeuwig welbehagen. „IK zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben" (Romeinen 9:15).

Luister naar Zacharias: Door de innerlijke beweging der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte" (Lukas 1:78). In het Grieks letterlijk: oor de ingewanden der barmhartigheid. Dit woord ingewanden of moederschoot wijst naar de d iepe oorsprong van die goddelijke barmhartigheden. Ze persen Zich uit Zijn innerlijk Wezen voort. Het is Zijn diep innerlijk bewogen zijn, wat zich uit in Zijn reddende daden.

Ds. A. Hellenbroek: Het is die goedheid Gods omtrent de ellendige uitverkoren zondaar, waardoor Hij hem dagelijks wederom herstelt in de genadestaat door de Middelaar jezus." Ook het oud-Nederlandse woord barmhartigheid geeft eigenlijk aan: en brandend (barmen = branden) hart hebben voor een arme en ellendige! Het is nooit te begrijpen, maar zo brandt Gods hart om de gevallen zondaar in zijn ellendestaat Zijn goedheid te betonen. Heb jij Zijn algemene barmhartigheid in je leven weieens opgemerkt? „De HEERE is aan allen goed en Zijn barmhartigheden zijn overal Zijn werken" (Psalm 145:9). Heeft je hart toen jakobus nagestameld: En de barmhartigheid roemt tegen het oordeel"! Of om op de puinhoop van je verwoeste leven, in de grootste nood, met de profeet jeremia te mogen zeggen: Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben". O wonder, toch nog geen einde! Nog genadetijd!

Nog veel wonderlijker en rijker is de bijzondere barmhartigheid Gods, die Hij Zijn uitverkorenen bewijst. Die verkoren en verloren zondaren worden zelfs de vaten van de barmhartigheid genoemd (Romeinen 9:23).

Deze barmhartigheid Gods is niet in strijd met Zijn rechtvaardigheid, maar in volkomen overeenstemming. Lees vraag 11 van de Catechismus maar eens na! Paulus roept het uit: „Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad". De apostel wijst op de innerlijke barmhartigheid Gods, waardoor Hij in het geven van Zijn eniggeboren Zoon in ons vlees, Zelfde eis van Zijn recht heeft voldaan. „Alzo lief heeft God..." Barmhartigheid! Een onuitsprekelijk rijk woord voor een ellendige zondaar. Heeft de Heilige Geest dat van jou al gemaakt?

Versta jij ook? Met Paulus bevindelijk beleefd: de voornaamste! Rust niet, voordat je mag verstaan, in diepe ootmoed en verwondering: „Maar mjjis barmhartigheid geschied!"

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 september 1995

Daniel | 32 Pagina's

Barmhartigheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 september 1995

Daniel | 32 Pagina's