Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een stad, een maagd, een man

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een stad, een maagd, een man

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En in de zesde maand werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazareth; tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, wiens naam was Jozef, uit den huize Davids; en de naam der maagd was Maria. Lukas 1:26 en 27

Lang voor de volheid des tijds, kwam de Engel des op de aarde in een HEEREN aangenomen lichaam. Zo verscheen Hij aan Abraham, en eeuwen later aan de huisvrouw van Manoach. Abrahams huisvrouw zou in haar ouderdom een zoon hebben, en Manoachs huisvrouw zou moeder wezen van een nazireër Gods. Het was de Zoon van God Zelf die een lichaam had aangenomen vooreen korte tijd. Het predikte Zijn gewilligheid om te worden uit een vrouw, naar 's Vaders wil en op 's Vaders tijd. Ik heb lust, o Mijn God, om Uw welbehagen te doen!

Maar wie zal Maria verkondigen dat zij de moeder des Heeren zal zijn? De moeder van Hem, Die zeggen kon: „Eer Maria was, ben ik”.

Van God gezonden

We lezen in de tekst dat Gabriël van God gezonden werd. Zijn naam betekent: 'held van God'. Onder al die ontelbare, krachtige helden in de hemel, draagt juist hij deze naam. Hij is één van de voornaamste onder de engelen aan het hemelhof, juist hij werd zes maanden geleden door de Vader gezonden tot Zacharias. De geboorte van 's Heeren wegbereider was nabij. Johannes zal groot zijn voor de Heere! En nu is het wéér de engel Gabriël die door de Vader wordt gezonden vanuit het hemels heiligdom. Nee, niet naar de stad Jeruzalem, niet naar het aardse heiligdom. Maar naar een stad, naar Nazareth. Een onbeduidend vlek in het afgelegen en verachte Galilea. Om te verkondigen de vervulling van de onnaspeurlijke waarheids Gods: „Zie, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren...”

Naar een stad, tot een maagd

Gabriël, van God gezonden naar een stad, naar een maagd, die ondertrouwd is met een man. Hoe onbekend en onbetekenend is dit alles! En toch, de gezant des Vaders heeft een boodschap van goddelijke oorsprong, en zal goddelijke heilgeheimen verkondigen. Op de tijd door God bepaald, op de plaats door God hem gewezen. Aan haar die genade bij God heeft gevonden.

Een stad, een maagd, een man. Wat een tegenstelling met hetgeen daarop volgt: ozef, uit den huize Davids! David, deze naam spreekt van grootheid en koninklijke heerlijkheid. Davids huis, eens een machtig koningsgeslacht dat eeuwen regeerde. Maar wat is er van over gebleven? Aanzienlijkheid is vervallen tot geringheid. Hoogheid tot nederheid. De voortreffelijkheid van Davids troon is verworden tot: en stad, een maagd, een man! Zie hier, de afgehouwen tronk van Isaï. Een verkoren geslacht heeft zijn weg voor God verzondigd. Zijn kroon ligtteraarde neergesmeten. Door eigen ongerechtigheid beroofd van alle heerlijkheid. Doch zie, nu zal vervuld worden: De heeft David de waarheid gezwo-HEERE ren, waarvan Hij niet wijken zal, [zeggende]: an de vrucht uws buiks zal Ik op uw troon zetten" (Psalm 1 32:11). Door het onmogelijke heen gaat de Heere dit waar maken. En deengel Gabriël werd van God gezonden naar een stad, een maagd!

Ben afgehouwen tronk

Het is nog steeds de weg die de Heilige Geest met Gods kinderen gaat. Hoe onuitsprekelijk groot was het, toen in de verlorenheid van hun leven de Christus der Schriften aan hun ziel werd ontdekt. Hoe onbetwistbaar vast ligt het in hun ziel dat de zaligheid in geen anderen is. Maar het is zo anders gegaan dan zij wensten en hoopten. De heilige Wet heeft Gods recht meer en meer geopenbaard. Met hun tranen, gestalten, verlangens en gebeden bleek Christus niet te koop! De veelheid van hun ongerechtigheid en de wortel van hun bestaan werd meer en meer aangewezen. Met hun zondelast zitten zij als een adamskind te staren op de afgehouwen tronk van hun zieleleven, van alle heerlijkheid beroofd. Hoe zal Hij, die de Zaligmaker is, ooit hun Zaligmaker worden? Hoe zal vervuld worden dat Woord gesproken tot hun ziel, waarop hen verwachting is gegeven? Schijnt alles niet in de dood te gaan eindigen? Och, dat Gij de hemelen scheurdet!

Moge onze gemeenten vol wezen van zulke jongens en meisjes. Nog steeds weet de Heere de Zijnen te wonen en te vinden. DoorZijn gezanten zal Hij heilbegerigen genade verkondigen op de bestemde tijd! Gelijk Hij eenmaal door het onmogelijke heen vervuld heeft: Want er zal een Rijsje voortkomen uit den afgehouwen tronk van Isaï, en een Scheut uitzijn wortelen zal Vrucht voortbrengen" (Jesaja 11:1). Nee, die vervulling was niet óm of dóór Davids huis, maar, o wonder, naar het welbehagen des Vaders! En de engel Gabriël werd van God gezonden! Een stad, een maagd, een man. Een jongen, een meisje ergens in het land, roepend tot God, begerend genade bij God te vinden. Dat zal het grootste wonder uit gaan maken: ijn Zaligmaker!

De Zaligmaker is geworden uit een maagd, 's Vaders Eniggeborene, Maria's Eerstgeborene. Waarachtig God, waarachtig en rechtvaardig mens. Van Adams geslacht en nochtans dat Heilige. De Man van smarten, de Verhoogde des Vaders. Op grond van recht zal genade worden toegepast. En gij zult Zijn Naam heten Jezus!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 1995

Daniel | 32 Pagina's

Een stad, een maagd, een man

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 1995

Daniel | 32 Pagina's