Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lankmoedigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lankmoedigheid

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ankmoedigheid

Hoe vaak heb je dit woord al gehoord? Er gaat eigenlijk geen zondag voorbij! Maar wat houdt het nu eigenlijk in?

Lankmoedig. Het betekent: langzaam tot toorn. Het hebreeuwse woord 'orek 'appajim wil letterlijk zeggen: de toorn langer maken. De ontlading van de toorn vertragen en uitstellen.

Bedenk echter wel: niet afstellen! Het is een deugd (dat wil zeggen: eigenschap) van God.

„De HEERE is lankmoedig" (Nahum 1:3). Zijn lankmoedigheid wil niet zeggen dat de HEERE alles goed vindt, de zonden door de vingers ziet en nooit straft. Hij is ook de God, Die de schuldige geenszins onschuldig houdt!

Dus Gods lankmoedigheid heft Zijn rechtvaardige toorn niet op, houdt alleen de uitwerking ervan tegen. De lankmoedigheid van de HEERE heeft een doel! Ze beoogt jouw bekering, je eeuwige behoud. Het verlengt je genadetijd!

Het uitblijven van het verdiende oordeel over deze zondige wereld, over ons goddeloze volk, over jouw onbekeerde leven moet verklaard worden uit Gods lankmoedigheid. Wat is Gods lankmoedigheid? „Die goedheid Gods, waardoor Hij de welverdiende straf uitstelt, om de uitverkorenen tot bekering te brengen en de verworpenen te overtuigen" (Hellenbroek). Ook in het Nieuwe Testament komen we ons kernwoord dikwijls tegen.

Makrothumia heeft volgens de apostel Paulus tot doel: e boetvaardigheid; de waarachtige bekering. Hoor maar: Of veracht gij de rijkdom Zijner goedertierenheid en verdraagzaamheid en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt? " (Romeinen 2:4).

Is dit enigszins ouderwetse woord voor jou nooit een wonder geworden? Lankmoedigheid, terwijl je getuigschrift luidt: tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden. Nog steeds tot alle boosheid geneigd. Naar Gods rechtvaardig oordeel tijdelijke en eeuwige straffen verdiend.

Vraag toch om geopende ogen en het licht van de Geest om dit te lezen in je levensboek! Als je dat gaat zien en be-amen, dan wordt het onbegrijpelijk: tot op deze dag langzaam tot toorn.

Lankmoedigheid is ook een vrucht van genade. Die komt openbaar in het nieuwe leven van Gods kind. Door het verzoenende en vernieuwende werk van de Geest van Christus in het hart van de zondaar komen er andere vruchten. De boom wordt toch aan de vruchten gekend!

Tegenover de werken van het vlees (onder andere twist, toorn, nijd, moord) wijst Paulus op de vrucht van de Geest. Hij noemt dan ook: ankmoedigheid. De onderdanen van het Rijk van Christus gaan in beginsel het beeld vertonen van hun lankmoedige Koning. „En Jezus zeide: ader, vergeef het hun; want zij weten niet wat zij doen" (Lukas 23:34).

Hij heeft Zijn kinderen een voorbeeld nagelaten, opdat ze Zijn voetstappen zouden navolgen. Lankmoedigheid: „Die, als Hij

gescholden werd, niet wederschold en als Hij leed, niet dreigde, maar gaf het over aan Dien, Die rechtvaardiglijk oordeelt" (1 Petrus 2:23).

Hoe duidelijk kun je dat lezen in de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht (Mattheüs 18:23-35).

„De dienstknecht dan, nedervallende, aanbad hem, zeggende: Heer, wees lankmoedig over mij en ik zal alles betalen. En de heer van deze dienstknecht, met barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde, heeft hem ontslagen en de schuld hem kwijtgescholden".

De onnoemelijk zware schuld (ongeveer 25 miljoen) wordt hem kwijtgescholden. De schuldenaar kreeg veel meer dan hij smeekte. Hij deed een beroep op de lankmoedigheid van zijn heer en hij ontvangt: totale kwijtschelding! Versta jij ook... lankmoedigheid. Kostbare genadetijd! Langzaam tot toorn! „Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, ZO Ik lust heb in de dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve." Vlied toch de toekomende toorn!

Barmhartig is de Heere en zeer genadig; schoon zwaar getergd, lankmoedig en weldadig, de HEERE is groot van goedertierenheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1996

Daniel | 32 Pagina's

Lankmoedigheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1996

Daniel | 32 Pagina's