Een vraag over de Drie-eenheid
Graag wil ik wat vragen over de Drie-enigheid. Als de Zoon bidt tot Zijn Vader, bidt Hij dan ook tot Zichzelf? En toen Christus aan het kruis riep: „Mijn God, Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten? ", riep Hij dit dan ook tot Zichzelf?
God is groot en wij begrijpen het niet. Dat moeten we altijd bedenken als we over God spreken en nadenken. Er is één God; de God van de Bijbel, de Schepper van hemel en aarde. En deze ene God bestaat in drie personen: de Vader, de Zoon en de Heil/ge Geest.
Niet te begrijpen
De leer van de drie-eenheid is een groot wonder. Het is een mysterie, een verborgenheid. Wij kunnen God niet begrijpen en niet narekenen. Zo kunnen we ook de drie-eenheid niet begrijpen en niet goed uitleggen. Het is dan ook het beste om eerbiedig te luisteren naar wat de Bijbel zelf zegt en dat na te zeggen. De Heere jezus zegt: Ik en de Vader zijn Eén" (johannes 10:30). En in 1 Johannes 5:7 staat „Want Drie zijn er Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn Eén".
Wel onderscheiden - niet scheiden
Als de Zoon tot de Vader bidt, bidt Hij dan tot Zichzelf? Zo moeten we het niet zien. Ten eerste is Christus God en mens tegelijk. Toen Hij op aarde bad, bad Hij dus ook als mens en tegelijk als Zoon van God. En zo, als God en mens tegelijk, als Middelaar dus, bad Hij tot God de Vader en niet tot Zichzelf. Steeds als we iets lezen van Zijn bidden, merken we dat Hij tot een Ander spreekt. Het is in dit verband goed iets nader in te gaan op de drieeenheid. De drie Personen zijn niette scheiden; we mogen de drie Personen niet geheel los maken van elkaar. Wel ijn de drie Personen onderscheiden an elkaar. Want de Zoon is mens geworden; maar de vader is niet mens geworden en de Heilige Geest ook niet. De Heilige Geest is uitgestort met pinksteren om op aarde in de Kerk te komen wonen en werken. Maar we mogen natuurlijk niet zeggen dat dus eigenlijk ook de Vader, of de Zoon, is uitgestort om op aarde in de Kerk te komen wonen en werken. Heel mooie dingen staan er over de drie-eenheid in de belijdenis van Athanasius achter in je psalmboek.
God de Vader is Rechter - de Zoon draagt de straf
De drie Personen moeten toch wel onderscheiden worden. De Zoon is de Zaligmaker. Daarom is Hij mens geworden en heeft Hij in Zijn menselijke natuur de straf op de zonde voor al de Zijnen geleden. De Vader is niet mens geworden. Is niet Zaligmaker in de betekenis dat Hij geleden heeft. Integendeel. De Vader handhaafde de gerechtigheid van God. Hij eiste de betaling. De Vader heeft de goddelijke gramschap doen stillen door deze op Zijn Zoon te leggen. God de Vader is de Rechter en Hij heeft het wraakzwaard van Gods toorn op Zijn Zoon doen neerkomen.
Toen dat gebeurde, was de Zoon geheel bedroefd tot de dood toe. Toen was Hij van God verlaten. Wij kunnen dat niet met ons verstand begrijpen en verklaren.
God van God verlaten - onbegrijpelijk
Er wordt wel eens gezegd: toen was God van God verlaten. Onbegrijpelijk diep en smartelijk is dit geweest. Toen dat gebeurde, riep de Heere jezus uit: „Mijn God, Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten? " Hij sprak dit dus niet tot Zichzelf. Want Hij was niet van Zichzelf verlaten. Maar Hij sprak dit tot Zijn Vader, want Hij was van Zijn Vader verlaten. Zijn nabijheid, de hartelijke liefde en toegenegenheid voelde Hij toen niet. In de plaats van Zijn kinderen heeft de Heere Jezus toen de helse angsten en de godverlatenheid doorgemaakt, 'opdat zij nimmermeer van God verlaten zouden worden'.
Nodig dat we de drie-eenheid leren
„Dit alles (wat over de drie-eenheid gaat) weten wij uit de getuigenis van de Heilige Schrift, als ook uit hun werkingen en voornamelijk uit degene, die wij ons gevoelen", zegt onze Nederlandse Geloofsbelijdenis in artikel 9. Ook artikel 8 gaat over de drie-eenheid. Dat God in drie personen bestaat, is ook nuttig voor de zaligheid. Want God de Vader heeft uitverkoren tot de zaligheid; God de Zoon heeft de zaligheid verdiend en God de Heilige Geest past de zaligheid toe.
Jehova-getuigen - valse getuigen
De zogenaamde Jehova-getuigen bijvoorbeeld ontkennen de drie-eenheid. Maar bedenk wel dat je met hun leer beslist niet zalig kunt worden. Want wij zijn zo totaal verloren dat wij een Zaligmaker nodig hebben die tegelijk God en mens is - de Heere Jezus Christus. En wij zijn zo totaal onbekwaam om onszelf bij deze zaligheid te brengen, dat wij de Heilige Geest nodig hebben, die God is en ons levend kan maken. Athanasius zei het al: „Daarom zo iemand zalig wil worden die moet aldus van de Drievuldigheid geloven". Zo leert de Heere ons dat in Zijn Woord; vraag maar veel of de Heere het je zo ook in je hart wil leren. Dan zul je iets van de drie-eenheid leren kennen 'uit hun werkingen, die wij in ons gevoelen'.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1996
Daniel | 40 Pagina's