Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een leven met tegenstand

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een leven met tegenstand

De bergrede

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd, de profeten, die voor u geweest zijn Mattheüs 5:11, 12

Deze laatste verzen van de zaligsprekingen zijn een toelichting op de negende zaligspreking. Jezus heeft geleerd: „Zalig zijn zij, die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen". Hiermee eindigen in werkelijkheid de zaligsprekingen. Al begint vers 11 ook met Zalig zijn... toch kun je dit geen aparte zaligspreking noemen. Het is meer een verklaring van en toespitsing op de laatste zaligspreking.

Jezus is begonnen met te spreken over vervolgd worden. Letterlijk betekent dit, dat ze achter je aan zitten en dat je moet vluchten om ergens een veilige schuilplaats te vinden. Ze jagen je op en geven je de mogelijkheid niet om in vrede te leven.

Wat is vervolgd worden?

In de verzen 11 en 12 geeft de Heere Jezus een nadere verklaring over dit vervolgd worden om der gerechtigheid wil.

Hij wijst op smaden, dat is: je uitschelden en minachten. De mensen rondom je laten door hun woorden en daden merken, dat ze je minderwaardig vinden.

Jezus spreekt van liegende allerlei kwaad van u spreken, dat is: er worden lastercampagnes tegen je opgezet. Men vertelt allerlei kwaad van je, dat je nooit gedaan hebt. Het zijn valse beschuldigingen. In de eerste eeuwen van het christendom werden allerlei lasterlijke zaken over de christenen verteld. Zij zouden hun kinderen slachten en opeten in hun samenkomsten en geen wetten van koning of overheid willen erkennen.

Geen gemakkelijk leven

Er wordt ons niet zo'n gemakkelijk leven getekend. De Heere Jezus heeft niet alleen hier, maar steeds geleerd, dat Zijn volgelingen op verachting, smaad en vervolging moesten rekenen. En Paulus schrijft aan Timotheüs: En ook allen, die godzalig willen leven in Christus jezus, die zullen vervolgd worden" (2 Timotheüs 3:12). Het is geen erg aantrekkelijk leven, dat ons hier getekend wordt. De volgelingen van Jezus hebben het in de wereld niet gemakkelijk.

De praktijk bevestigt het. In het bedrijf is men er spoedig bij om als je iets verkeerds doet te smaden op je geloof en christen-zijn. Op school word je al vlug een vrome en schijnheilige genoemd, als je niet mee kunt doen met allerlei smerige praat en wereldse feestjes. In de familie sta je dikwijls alleen en thuis wordt al vlug gezegd: daar ben jij zeker te vroom voor.

Het klopt niet

Nu zeggen sommigen misschien: dit klopt niet. Ik ervaar dat helemaal zo niet. Ik denk, dat er dan inderdaad iets niet klopt. Er klopt waarschijnlijk een heleboel niet met ons volgen van Christus. Wanneer dat halfslachtig gebeurt en wij twee heren dienen, zal het niet op veel tegenstand stuiten. Maar wanneer wij echt proberen te leven zoals God dat in Zijn Woord van ons vraagt, zul je merken dat iedereen je dat niet in dank afneemt. Een leven overeenkomstig Gods Woord herinnert de mensen rondom ons te veel aan hun boosheid en dwaasheid.

Bevoorrechte mensen

Vervolgd en toch... „Zalig zijt gij als u de mensen smaden en vervolgen en liegende alle kwaad tegen u spreken”.

Het leven van een waar christen is niet gemakkelijk. Vooral wanneer de vijandschap dichtbij komt en Jezus' woord waar wordt: „Een mans huisgenoten zullen zijn vijanden zijn". Gelukkig bewaart de algemene genade veel mensen voor het smaden en vervolgen van de burgers van Gods Koninkrijk. Maar in wezen zijn er toch maar twee kampen, men is voor Christus of tegen Christus.

Maar er staat wel ontzettend veel tegenover. De Heere Jezus noemt de vervolgden gelukkige mensen. Hij doet dit niet zonder reden. Hij zegt: „want hunner is het Koninkrijk der hemelen". Met deze belofte is Jezus de zaligsprekingen begonnen. Hij begon met: „Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen". En nu eindigt Hij de zaligsprekingen er mee.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1996

Daniel | 32 Pagina's

Een leven met tegenstand

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1996

Daniel | 32 Pagina's