Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik sta aan de deur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik sta aan de deur

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de eerste hoofdstukken van de Openbaring aan Johannes lezen we de brieven van de verhoogde Christus aan de zeven gemeente in Klein-Azië. Een van die gemeenten heet Laodicea. De Koning van de Kerk weet volmaakt hoe het in die gemeente gesteld is. Als Hij echter een onderzoek naar het peil van het geestelijk leven instelt, valt het visitatie-rapport niet mee. Hoe ernstig klinkt het woord: „Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet". Een aangrijpend woord. Aan de buitenkant lijkt misschien alles in orde, maar de Alwetende en Alziende weet en ziet wat in de harten van de jongeren en ouderen in die gemeente gevonden wordt.

Daarom is de hemelse raad in de brief zo indringend van toon: Zie Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met Mij. Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon" (Openbaring 3:20, 21). Dit woord is een woord voor alle eeuwen. Het geldt ons allen.

Verkeerd gebruik

Onze tijd kenmerkt zich door een veelheid van meningen en opvattingen over het werk en de wijze van bekering. Verschillende groepen en kringen, helaas niet alleen van buiten onze gemeenten, gebruiken deze teksten om onze jongeren op te wekken hun hart voor Jezus open te zetten en voor Hem te kiezen. Anderen vinden in deze teksten grond om de viering van het Heilig Avondmaal sterk te benadrukken. Dan wordt soms de indruk gewekt dat de gang naar het Avondmaal belangrijker is dan de vraag naar verzoening van onze grote schuld.

Evenwicht

Over deze teksten verscheen van de hand van ds. C. Harinck een achttiental meditaties. Meditaties die tegelijk getuigen van gedegen Schriftstudie. Daarom wens ik dit boekje in veler handen, maar beveel het vooral onze jongeren aan. Hier worden niet alleen dwalingen aangewezen en weerlegd, maar ook wordt op een eenvoudige en duidelijke wijze leiding gegeven aan het geestelijk leven. Evenwichtig spreekt de schrijver over de geestelijke doodstaat, zodat we - door eigen schuld - onbekwaam geworden zijn tot enig goed, maar ook over de lieflijke nodiging tot het heil in Christus:

„Hij staat voor gesloten deuren. Niet één deur gaat er voor Hem open. Maar Hij staat er niet machteloos (...) Hij komt binnen waar de deuren gesloten zijn. Maar Hij komt wel door de déur binnen. In de bekering worden wij niet behandeld als stokken en blokken, maar als mensen met verstand en wil”.

Wet en Evangelie

Ook de verhouding Wet en Evangelie in de bekering komt uitgebreid ter sprake. „Al zijn de Wet en het Evangelie van elkaar onderscheiden, zij zijn geen vijanden van elkaar. Zij komen van dezelfde Bron en werken samen om een zondaar tot Christus te brengen". We lezen over de noodzaak van overtuiging van onze zonden: „Alle aanmatiging wordt ons door de boodschap van de Wet ontnomen. De mond wordt ons door de Wet gestopt en wij worden met de gehele wereld verdoemelijk verklaard voor God. Zo maakt de Wet het Evangelie noodzakelijk.

De wet toont ons onze zonden, het Evangelie toont ons het geneesmiddel". Het is niet aan ons om de wijze van bekering te bepalen. Dat doet de Heere. Denk maar aan Manasse en Obadja, Paulus en Timotheüs.

„Toch hebben de beste theologen vrijmoedigheid gehad om te zeggen, dat de meest gewone weg om zondaren tot de verlossing in Christus te brengen door middel van een werk van overtuiging, een werk van de wet is”.

Ook zij die met de vraag worstelen wat de uitdrukking betekent dat Christus Zich door het Evangelie openbaart in het hart vinden in dit boekje antwoord.

Op ernstige wijze wordt ook de dwaling van het oppervlakkig kiezen voor Jezus afgewezen: „Het enige wat de hopeloze zondaar kan doen, is roepen tot God: „Heere, behoed ons, want wij vergaan". In dit roepen is meer geloof dan in alle emotionele kiezen voor Jezus, dat het hart onvernederd laat”.

Op een bijbelse wijze wordt uitgelegd wat het opendoen van de deur van ons hart inhoudt. Misschien zijn er jongeren die niet meer weten hoe het in hun leven verder moet. Zij komen er achter voor God niet te kunnen bestaan en niet in staat te zijn hun hart voor Christus te openen. Zij belijden: „Wij zijn van onszelf minder in staat om in Christus te geloven dan om van de doden op te staan". Voor hen is in dit boekje medicijn te vinden. De schrijver wijst erop dat bij dit heilgeheim het geloof en de boetvaardigheid betrokken zijn. Van harte stem ik met de auteur in: „Christus' komst

brengt het hart een vreugde die alle vreugde van de wereld overtreft.

Daarom is het niets dierbaarder dan een lieflijke verschijning van Christus in het hart. Een bezoek van Jezus is de hemel op aarde".

Heilig Avondmaal

Vaak leven bij jongeren (en ouderen) ook vragen aangaande het Heilig Avondmaal. Wie worden genodigd tot deze heilige dis? Ook op deze vragen gaat de schrijver in. Allereerst toont hij aan dat in Openbaring 3:20 niet in de eerste plaats op het Heilig Avondmaal wordt gedoeld. „Er staat eigenlijk: k zal de avondmaaltijd met hem houden. De avondmaaltijd is in de Oosterse landen de beste maaltijd. Aan deze maaltijd werd de meeste zorg besteed (...) Christus brengt vertroostingen mee, die de ziel nooit eerder genoot. Hij spreidt de tafel voor de hongerige ziel en voorziet hem met de delicatessen van de hemel".

Toch mag deze tekst ook op het Heilig Avondmaal worden betrokken. Op de vraag naar de rechte gestalte bij het Avondmaal antwoordt de schrijver: „Terwijl onze mond brood en wijn gebruikt, moet onze ziel zich verenigen met de lijdende en stervende Christus. Het wil zeggen dat Zijn plaatsbekledend lijden en sterven het voedsel van onze ziel wordt. Dit kan alleen door de mond van het geloof. En hoe ziet dit geloof eruit? Het bestaat uit hongeren en dorsten naar Christus en al de zegeningen die Hij door Zijn lijden en sterven verworven heeft.

Wanneer een zondaar bekend is gemaakt met zijn verloren staat en weet dat hij zonder Christus eeuwig omkomen moet, wordt die honger en dorst naar het vlees en bloed van Christus werkelijkheid". Wie zo mag aangaan, komt niet met een lege ziel terug. Ze is immers naast gedachtenismaaltijd, toch in het bijzonder voedingsmaaltijd. Het bestreden geloof moet gesterkt worden. Het verslagen hart moet opgebeurd worden.

Zelfkennis

De woorden 'en hij met Mij' wijzen op een wederzijdse gemeenschap.

Laten onze avondmaalgangers toch niet tevreden zijn met een gaan naar het Avondmaal, zonder kennis te hebben van deze onmisbare wetenschap. Wie de dood van Christus begeert te verkondigen aan Zijn tafel, kan en mag geen vreemdeling zijn van Hem. Om met vrucht voor eigen zieleleven het Avondmaal te houden is zelfkennis nodig: „Een ieder bedenke zijn zonde en vervloeking", maar ook enige kennis van het Middel tot behoud. Het is een kennis die de Heilige Geest in onze harten werkt. Ons avondmaalsformulier is in deze zaken niet onduidelijk. „Onder het beeld van een maaltijd wordt de innige gemeenschap die Christus met de zondaar hebben wil, aan ons voorgesteld. Met iemand aan de maaltijd zitten had in het oosten de betekenis van vriendschap en gemeenschap. Wanneer je kon zeggen met een bepaald persoon aan de maaltijd te hebben gezeten, betekende dit dat je hem kende en in een vriendschappelijke betrekking met hem stond".

Heilige oorlog

De laatste vier meditaties gaan over het eenentwintigste vers: „Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon". Als de Heere in ons leven komt, begint een geestelijke strijd. „Het is een heilige oorlog met satan, wereld en de zonde". Maar hoe zwaar ook de worsteling kan zijn, de overwinning is zeker. „Gods werk kan niet vernietigd worden. Daarom kan gezegd worden: „Al wat uit God geboren is, overwint de wereld". Het geloof overwint. Hoe? „Door als een geheel hulpeloze en krachteloze tot Christus te vluchten (...) In zulk geloof is meer kracht dan in alle goede voornemens, beloften van beterschap en wettische werkheiligheid".

Aanbevolen

Al lezend en noterend is deze boekbespreking langer uitgevallen dan de bedoeling was. Hoewel de inhoud aangekondigd wordt als meditaties, zou ik ze liever Schriftstudies noemen met een meditatief karakter.

Moge dit boekje in de hand des Heeren gebruikt worden tot wederlegging en overtuiging van dwalingen die met name onze jongeren bedreigen, maar bovenal tot onderwijs en lêiding voor het (beginnend) geestelijk leven, dat de Heilige Geest werkt in harten van verloren zonen en dochters van Adam.

Onnodig is nog te zeggen dat ik dit boekje in veler handen wens. In veel gezinnen is het gewoonte rondom de feestdagen elkaar een boek(je) te geven. Voor de prijs behoef je het niet te laten. Een keurig gebonden boekje van bijna 100 bladzijden voor ƒ 19, 90 is niet duur. Het is uitgegeven bij Den Hertog te Houten. Van harte aanbevolen!

Kampen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1996

Daniel | 40 Pagina's

Ik sta aan de deur

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 1996

Daniel | 40 Pagina's