Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zwaard  ontwaak tegen  Mijn Herder...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zwaard ontwaak tegen Mijn Herder...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zacharia 13:7a

In dit woord spreekt de profeet Zacharia over de toekomst. Dat had hij al vele malen gedaan, niet in het minst in de acht nachtgezichten (hoofdstuk 1 - 8). Door middel van duistere beelden werd daar geprofeteerd over wat komen zou. Nu echter (vanaf hoofdstuk 9) beluisteren we duidelijker taal. Het onderwerp waarover hij spreekt is nog hetzelfde: de toekomst van de Kerk van het Nieuwe Testament. Dan zal de Messias komen. Hij zal zijn als een geopende bloedfontein tot reiniging van Zijn gehele Kerk (vers 1). In die reine fontein zal de zonde en de ongerechtigheid van het huis van David en de inwoners van Jeruzalem (de gemeente Gods) worden afgewassen.

Een fontein van bloed. Dat veronderstelt dus lijden en sterven.

Inderdaad: deze Messias zou komen om te sterven en wel in plaats van Zijn kinderen. Vanaf de zondeval in het paradijs is de toorn des Heeren opgewekt om de zondaar te verdelgen en te doden. Hier werd het goddelijk wraakzwaard ontbloot en gewet om het gehele menselijk geslacht uit te roeien. Echter, er was een vredesplan. God in Christus was bewogen geweest om Zijn verkoren Sion zalig te maken. Daartoe zou wél gestraft moeten worden, want de zonde vraagt om rechtvaardige straf. Het wraakzwaard zou dus wél moeten worden gehanteerd. God doet van Zijn recht en straf nooit afstand. Mochten we dit meer beseffen; het zal de zonde meer en meer doen haten en vlieden.

Maar nu de vraag: oe kan een verloren, gevallen zondaar ooit zalig worden, terwijl wel het zwaard van Gods wraak gehanteerd wordt? Wel, dit zwaard is gehanteerd, maar het heeft Christus getroffen. Zijn lijden is dus plaatsbekledend; in de plaats van Zijn kinderen. En dan lees ik in deze tekst: Zwaard ontwaak". Hier ligt een goddelijk bevel (immers de 'HEERE der heirscharen' spreekt) tot dit wraakzwaard. Er wordt mee bedoeld, dat naar de raad en het bevel van God het zwaard de Herder moet treffen. Lezen we niet in Handelingen 2:23 dat de Heere jezus 'door de bepaalde raad en voorkennis Gods overgegeven is'? De Vader heeft Zijn Zoon geslagen, opdat Zijn volk eeuwig leven zou en bevrijd werd van een verdiende straf en een gewis verderf. Wat wordt dit een wonder in de harten van hen, die door het geloof waarde leren zien in een lijdende Borg en Middelaar, Die, bebloed door de slagen van het goddelijk wraakzwaard als de geslagen Herder, Zich aan Zijn schapen openbaart.

„Tegen Mijn Herder". Met deze Herder wordt vanzelf bedoeld de Zoon van God. Hij zou als een Herder Zijn schapen weiden en regeren. Hij is de goede Herder, Die zijn leven stelt voor Zijn schapen (johannes 10:11). Welnu, Hij stelt Zijn leven, en de Vader eist Zijn leven. De wil van deze Herder is geheel overeenkomstig die van Zijn Vader. Zo heeft de Herder voldaan aan deze eis van recht en straf, en dat om Zijn volk te verlossen: Ik heb lust, o Mijn God, om Uw welbehagen te doen..." (Psalm 40:9). Hij heeft gebogen onder de rechtvaardige last van de toorn Gods. Hij heeft het wraakzwaard opgevangen. Zich buigend over Zijn schapen, opdat het zwaard hen niet trof. Hij liet Zich binden, opdat zij werden ontbonden van de band der zonde die hen knelde. ja het scherpe, glinsterende en rechtvaardige wraakzwaard Gods heeft Hem zelfs gedood. Maar dit alles opdat Zijn volk leven zou. Zo was Hij niet alleen een Herder van, maar ook waarlijk een Herder voor Zijn schapen!

Jonge vrienden, er is maar één weg tot behoud. We moeten een Herder ontvangen Die voor ons de dood ingegaan is. Anders zul je eenmaal zelf door dit scherpe wraakzwaard getroffen worden. Zoek op deze weg te wandelen, voor het eeuwigheid wordt. Anders zal dit wraakzwaard der eeuwigheid een zondaar eeuwig doorsteken, 't Geeft wel wroeging, maar geen verlossing, 't Zal dan eeuwig nacht blijven. Nooit zal er meer behoudenis zijn. Zetten we zoveel op het spel voor een handjevol aards geluk? Zoek die Herder. Met uitgebreide armen staat Hij thans voor ons: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden..." (Jesaja 45:22). Voor Gods Kerk zal het eenmaal gelden: , 'k Zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheên". En dat alleen, omdat het wraakzwaard hun Herder trof. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1997

Daniel | 32 Pagina's

Zwaard  ontwaak tegen  Mijn Herder...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1997

Daniel | 32 Pagina's