Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De moederbelofte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De moederbelofte

lk zal vijandschap zetten... Genesis 3:15

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Genesis 3 lezen we de aangrijpende geschiedenis van de zondeval. De mens, het pronkjuweel van Gods schepping, sneed de band met zijn God door en sloot vriendschap met de vorst der duisternis. En toen kwam de vloek, de duisternis, de dood. De mens die geschapen was om eeuwig met zijn God te leven, werd onderworpen aan de drievoudige dood. Het licht in hem werd duisternis. De gezindheid om God en naaste lief te hebben veranderde in geneigdheid tot de zonde en het kwade. De afval van een goed en heerlijk God betekende diepe val in ellende en dood. God was zijn mens kwijt en de mens zijn God!

Adam en Eva vluchtten van hun Schepper weg en verborgen zich tussen het struikgewas. De hel juichte en satan scheen overwinnaar.

Ik zal...

Maar, o wonder van grenzeloze barmhartigheid en ontferming, toen alles leek onder te gaan in de eeuwige nacht, klonk er in de hof het Woord van de levende God: "Ik zal vijandschap zetten". Welk een woord van onpeilbaar diepe inhoud. Dit opmerkelijke woord van de Heere wordt wel de moederbelofte genoemd. Een moeder is een vrouw die nieuw leven heeft voortgebracht. Dat geldt ook deze belofte. Al de oud-testamentische beloften aangaande de komende Messias komen uit deze belofte voort. Het eerste advents-en kerstevangelie begint met "Ik zal...". God grijpt in.

Voor wie?

Maar wonderlijk, deze belofte spreekt niet in de eerste plaats van vrede en zaligheid, maar van strijd en vijandschap. Let er wel op dat deze belofte van goddelijk ingrijpen niet tot Adam en Eva, maar tot satan gesproken wordt! Een boodschap tot hem dat hij het verliezen zal. Het gesloten vriendschapsverdrag tussen de vorst der duisternis en de mens zal verbroken worden. De Heere zal er Zelf voor zorgen. Satan heeft niet het laatste woord. God Die van eeuwigheid gedachten des vredes heeft gehad, zal vanwege Zijn grondeloze barmhartigheid genadig ingrijpen, zodat Eva en haar geestelijk zaad hun viendschap met hem zullen verbreken. Ze zullen zich innerlijk van hem en zijn bondgenoten, zonde en wereld, afkeren en met berouw tot God wederkeren. Hij geeft Zijn schepsel niet prijs.

En zo klinkt temidden van de dood de boodschap van leven. Het ware leven bestaat immers in de gemeenschap met de Heere.

God zet vijandschap. Waarom toch?

Ach, de reden is alleen in God te vinden. Hij, de volzalige, Die geen mens nodig heeft, besloot niet alleen een wereld te scheppen, maar bovenal om lief te hebben. Om vijanden, onteerders van Zijn Naam, overtreders van Zijn liefdesgebod, lief te hebben.

Als ik dit wonder vatten wil, staat mijn verstand vol eerbied stil. "Ik zal vijandschap zetten": het is het oordeel des doods voor satan, maar rijk en genadig evangelie voor een diep schuldige Eva. De Almachtige belooft hier in mensenharten de vrienschapsbanden met wereld en duivel te verbreken.

Daartoe laat Hij Zijn Woord verkondigen. En bij Zijn Woord paart Hij de zaligmakende kracht van Zijn Geest. Zo worden vijanden overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Maar Hij doet meer. Hij smeedt tegelijk een onverbrekelijke liefdesband met de levende God.

Wat heeft de moederbelofte een wonderlijke en rijke inhoud. Ze spreekt van almacht en genade. En deze twee zaken hebben wij allen nodig. Een almachtige hand die ons gesloten hart opent.

Laten we daar bij de Heere veel om bedelen. Want als dat gebeurt, gaan wij acht geven op de woorden van God. Dan wordt onze kerkgang en omgang met de Schrift anders. We worden er bij betrokken. Dat komt vanwege de verborgen liefdeskoorden die naar de Heere trekken.

Maar als wij gaan zien hoe het in ons hart gesteld is en hoe wij tegenover de Heere staan, blijft de roep om genade niet achter. Genade wordt noodzakelijk. Genade die geschonken wordt aan een ter dood veroordeelde. En een roeper om genade kan geen vriend van satan meer zijn. Dan wordt er in ons leven vijandschap tegen hem 'gezet'.

Een nieuwe band wordt gelegd. Wat een wonder! Almacht, genade en bereidwilligheid om zondaren te ontvangen wordt bij God gevonden. Er komt een heimwee om God weer tot ons deel te hebben. En wie daar iets van beleeft, stemt met David in: "Mij in de kuil verzonken, mij heeft Hij hulp geschonken!"

Hoe persoonlijk wordt het dan. Hij heeft Mij! Hij is het Die mij Zijn vriendschap biedt. Hoe kan dat toch? Wat wordt zalig-worden dan een wonder!

Strijd

In de volheid des tijds zal daartoe het Zaad der vrouw geboren worden. En Deze zal satans kop vermorzelen, de straf dragen, het Leven verwerven.

Voor wie? Voor vrienden van satan! Maar juist zij gaan bewonderen en aanbidden dat Christus jezus in de wereld gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren is! Vijandschap zetten betekent ook dat er hier op aarde altijd een geestelijke strijd gevoerd zal worden tussen God en satan, Christus' Kerk en de wereld. Een strijd die alleen in Christus tot overwinning leidt.

O jongelui, vanuit onszelf zijn we vrienden van satan en zonde. Maar die vriendschap heeft de dood tot gevolg. Hoor de boodschap van advent en kerst: "Ik zal vijandschap zetten". Dat willen en kunnen wij niet. Wij voelen ons bij satan op ons gemak.

Wat een wonder dat dit de Heere niet in de weg staat. Vijanden kunnen vrienden worden. Niet door eigen werken, maar omdat in het paradijs het goddelijke "Ik zal" klonk. God heeft voor een Held Die verlossen kan, gezorgd. En het is deze Zaligmaker Die je doordringend aanziet en wenend zegt: "Mijn zoon (dochter), geef Mij toch je hart. Verbreek de vriendschap met satan. Waarom zou je verloren gaan? Er is een Weg terug! Een genadeweg, waarbij de Drie-enige God de hoogste eer ontvangt en de zondaar de zaligheid".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1997

Daniel | 41 Pagina's

De moederbelofte

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1997

Daniel | 41 Pagina's