Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goede werken geen schakel in, maar vrucht van verlossing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goede werken geen schakel in, maar vrucht van verlossing

Mannenbondsdag 31 oktober

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mannenbondsdag 7 998 en herdenking van de Reformatie. Deze twee gebeurtenissen vielen dit jaar samen op een en dezelfde dag, namelijk 37 oktober. Het thema van deze negende mannenbondsdag is nauw met de herdenking van de Reformatie verbonden: heiligmaking 'De - (Rome - Reformatie)'. Ds. B. van der Heiden uit Kampen leidt het thema in. Een kleine honderd mensen, merendeels mannen, maar ook een enkele vrouw, zijn aanwezig, een aantal dat elk jaar groeit.

Dit keer kan het bestuur melden dat er recent een nieuwe mannenvereniging bij kwam, namelijk in Kampen. Deze vereniging wordt hartelijk welkom geheten in het midden van de kring van de reeds bestaande mannenverenigingen.

Opening

De voorzitter van de bond, ds. C. Harinck, opent de dag. Hij houdt een meditatie over Kolossenzen 3:1 7. 'We beluisteren hier de hoge roeping van de geredde christen. De opwekking tot heiligmaking hoort tot de praktijk van het christenleven. De nauwe gemeenschap met Christus blijkt uit de vruchten. Het vormt het enige bewijs dat het geloof echt is. Als er geen begeerte is om heilig te zijn, is men geen christen. De opwekking is nodig, omdat wij traag zijn in de heiligmaking, in het doden van de oude mens. Deze opwekking heeft betrekking op alle terreinen van het leven. Heiligmaking uit zich niet in regels, maar richt zich op Christus. In het Engels kennen we twee begrippen: happiness' en 'holiness'. Mensen zijn allen op zoek naar 'happiness', zoeken geluk en troost. God zoekt 'holiness', de weg tot het ware geluk. Leven met God is de weg naar het ware geluk. Geve de Heere dat we vers 1 7 in de praktijk brengen', aldus ds. Harinck.

Rechtvaardiging en heiliging

Ds. B. van der Heiden begint zijn referaat over de heiligmaking met op te merken dat zijn lezing een logisch vervolg is op die van vorig jaar door ds. A. Moerkerken. Toen ging het over de rechtvaardigmaking. Volgens Calvijn horen deze twee onlosmakelijk bij elkaar, ze vormen een tweevoudige genade. Er is wel onderscheid. In tegenstelling tot de rechtvaardigmaking, waarin een goddeloze genade wordt bewezen en die buiten ons plaatsvindt, geschiedt de heiligmaking in ons. Vanwege de spits naar het verschil tussen Rome en Reformatie, perkt ds. Van der Heiden zijn lezing in tot de plaats van de goede werken in de heiligmaking.

Genadewerk

Ds. Kersten noemt de heiligmaking een genadewerk van God en in het bijzonder van de Heilige Geest. De wedergeboren zondaar wordt afgezonderd, vernieuwd, gereinigd en meer en meer bekwaam gemaakt. Van Genderen en Velema zeggen dat de heiliging zowel de innerlijke gezindheid als de uiterlijke levenswandel raakt. De Schrift kent het woord 'heilig' in drie betekenissen: zondeloos, geheiligd of gereinigd door het bloed van Christus en afgescheiden of afgezonderd (tot de dienst van God).

De heiligmaking richt zich op drie relaties: wijst op relatie met God (Henoch, wederliefde tot God), de naaste (barmhartigheid, ootmoed, verdraagzaamheid) en met zichzelf (vernieuwing evenbeeld van God). Deze totale vernieuwing schrijft de dood op de oude mens.

De heiligmaking is met de rechtvaardigmaking onlosmakelijk verbonden, maar vloeit er ook uit voort. Deze volgorde is belangrijk. Dit is van belang tegen Rome, die de goede werken onmisbaar stelt voor de genade en de banvloek uitspreekt over de vrije genade. De genade is verliesbaar en moet steeds weer worden verworven. Ook tegen opvattingen in evangelische en orthodoxe

kringen is dit van belang. Heimelijk voelt men zich beter dan de naaste die in de zonde leeft. Hier komt men weer gevaarlijk dicht bij Rome als men van een goed leven grond van de zaligheid maakt.

Calvijn

Hoe anders schrijft Calvijn. Als hij over de rechtvaardiging wil schrijven, stelt hij dat hij alle goede werken buiten beschouwing laat en dat alleen Gods goedheid hoop kan geven. "Maar", schrijft hij: "we verachten de goede werken niet, want dat is Christus versmaden" en "de goede werken hebben wel betekenis." Hij stelt: "waar de gerechtigheid des geloofs is, daar is Christus en waar Christus is, daar is de Geest der heiligmaking." De heiligmaking is echter meer dan wat godsdienstigheid, het is een nieuw beginsel (DL lll/IV, 11). In de weg van de heiligmaking wordt de zondaar hoe langer hoe meer hersteld naar het evenbeeld van Christus. Hierbij zijn ook goede gedachten en voorstellingen van God nodig: als men God beter kent, is er des te meer verbrokenheid over de zonde. Tevens wordt in de weg van de heiligmaking Gods goedheid en genade onden/onden om in beginsel Gods wet te onderhouden. De kennis van Christus brengt zo bevrijding en zo alleen vindt de bekwaammaking plaats om de levende God te dienen en Hem wederkerig lief te hebben. In dit alles blijft de mens wel verantwoordelijk voor zijn daden. God biedt welmenend aan, en de oproep tot bekering blijft gehandhaafd.

Goede werken in de heiligmaking

Vervolgens komt de plaats van de goede werken in de heiligmaking aan de orde. In HC zondag 24 worden de goede werken radicaal afgewezen als betaling, maar toch maakt deze leer niet zorgeloos. Ze hebben een plaats in de heiligmaking. HC zondag 32 beschrijft dat Christus ons tot Zijn evenbeeld vernieuwt, opdat (doel!) wij met ons ganse leven God dankbaarheid bewijzen voor Zijn weldaden. De goede werken zijn geen schakel in de verlossing, maar zijn vrucht van de verlossing en worden gedaan a/s iets ervaren is van de verlossing. Met name het bedenken van de dood van Christus noopt tot goede werken. Hoe meer gestaan wordt aan de oceaan van Gods welbehagen, des te meer verwondering is er. God schiep de mens om Hem te dienen, maar door de zonde heeft de mens, de beelddrager Gods, dit beeld verloren. Dit beeld moet vernieuwd worden, daarom is er niet alleen verlossing. Het proces van de vernieuwing vindt plaats in stilte: wij zien de buitenkant, maar Christus het hart. De heiligmaking is soms voor onszelf verborgen. Men gaat dan met gesloten mond over de aarde, juist de rechtvaardige ziet, dat aan het beste nog de zonde kleeft. Daarom is voortdurend gebed nodig. Zonder goede werken komt niemand in de hemel. Niet de zonde, maar het voortvaren in de zonde doet de hemel niet beƫrven. David deed zijn best om de zonde te verbergen, maar ondertussen kwijnde zijn ziel weg. Ook komt volgens Openbaring 21 niets in dat onheilig is. Paulus kende (in Romeinen 7) zichzelf als vleselijk, verkocht onder de zonde. Maar hij dankt dat hij niemand minder heeft dan Christus Jezus, die hem verlost heeft en tot heiliging gegeven is.

Het ware geloof, de van goede werken moeder

Ds. van der Heiden citeert W. Marshal, die stelt dat waar geloof geschonken is, de heiligmaking volgt. We hebben daarom geloof nodig. We hebben dan daarnaar te staan, omdat het geloof de mens niet laat wie hij is. Maarten Luther mocht deze gerechtigheid ontvangen en schreef in 1520 dat het geloof het eigenlijke goede werk is. Bij dit werk sluiten alle andere goede werken aan, niet om de zaligheid te verdienen, maar om God te behagen. Het ware geloof is de moeder van alle goede werken. Eenmaal is de heiliging voltooid. Nu nog kan men in de zonde vallen, nu is er de klacht: wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? Straks is dit voorbij. Ds. Van der Heiden besluit met een bemoediging: die zulk een heimwee hebben, komen thuis.

Vragenbeantwoording

In de middagbijeenkomst worden nog enkele vragen besproken. Is het niet schriftuurlijker om te stellen dat de vrucht uit Christus voortkomt? Ds. Van der Heiden maakt met het voorbeeld van Christus aan het kruis duidelijk dat er een eenheid is: r komt bloed (rechtvaardigmaking) en water (heiligmaking) tegelijk uit Zijn zijde. Heiligmaking en rechtvaardigmaking zijn onlosmakelijk verbonden en tegelijk niet los te zien van Christus. Verder zijn er vragen over 'het besef geen voet grond waardig te zijn' en openstaan voor asielzoekers, een verduidelijking van Efeze 2:10 en een vraag over het toch niet kunnen vaststellen van uiterlijke kenmerken als er sprake is van heiligmaking. Een volgende vraag gaat over de relatie tussen weinig waarnemen van gedreven beoefening van de heiligmaking en heilsonzekerheid. Tenslotte ging ds. Van der Heiden in op de vraag wat een zondaar beleeft als Christus zich openbaart: Het is niet te zeggen, alleen te beleven. Zalig worden is een grote verwondering en aanbidding. Hij is alles!'

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 december 1998

Daniel | 32 Pagina's

Goede werken geen schakel in, maar vrucht van verlossing

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 december 1998

Daniel | 32 Pagina's