Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Immanuël - wat betekent dat eigenlijk?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Immanuël - wat betekent dat eigenlijk?

Waar God Waar mene

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rondom het Kerstfeest wordt veel gesproken over het Kind dat geboren werd in Bethlehems stal. Een Kindje in zeer armoedige omstandigheden geboren. Zijn moeder weliswaar uit het geslacht van David, maar tot armoede vervallen. Het eens zo schitterende huis van David is niet meer dan een afgehouwen tronk. En de vader van het kind, Jozef, die velen voor de vader van de Heere Jezus hielden? Hij is niet meer dan een nog jonge timmerman. En als het Kind geboren wordt, dan is er geen plaats voor Hem in een paleis, maar moet Zijn moeder Hem in een kribbe leggen.

Als we deze dingen op ons laten inwerken, dan kunnen we daar ontroerd van worden en er de tranen van in de ogen krijgen. En het is ook ontroerend. Veel meer dan dat! Het is ontzagwekkend en bewonderenswaardig. Want daar in de kribbe van Bethlehem ligt niet zo maar een Kind, maar Het Kind!

Vervulling profetie

Het Kind, waarvan de profeet jesaja moest profeteren tot koning Achaz: Ziet een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn Naam IMMANUËL heten" (jesaja 7:14). Toen jozef van plan was Maria in het geheim te verlaten, kwam een engel des Heeren tot hem in de droom om zijn vrees weg te nemen. De engel legde jozef uit dat, waar Maria als maagd zwanger bevonden was uit de Heilige Geest, dit de vervulling was van de profetie van jesaja (Mattheüs 1:23).

God met ons

Wat betekent dat eigenlijk: Immanuël? Letterlijk vertaald: God met ons. De kanttekenaren bij de Statenvertaling zeggen: "Waar Cod en waar mens, die de mensen weder met Cod verzoenen, ja als verenigen zal." Het gaat dus over het wonder dat Het Kind tegelijk waarachtig God en waarachtig mens zou zijn. Dat was nodig om zondaren met God te verzoenen. In het bijzonder worden we daarbij bepaald bij het Kerstfeest. Het Kerstfeest predikt ons dat God in Zijn Zoon mens wilde worden. De eerste trap van de vernedering van Christus was dat Hij uit een arme maagd wilde geboren worden, ons vlees en ons bloed wilde aannemen, om in de gelijkheid van onze menselijke natuur voor de zonden te lijden en te sterven.

Wat een wonder

Als we in de kribbe van Betlehem zien, worden we vervuld met heilige verwondering, dat God deze weg van eeuwigheid heeft uitgedacht om zondaren met Zichzelf te verzoenen. Dat Hij het Liefste dat Hij had, Zijn eniggeboren Zoon wilde geven tot een rantsoen voor velen. Want had God Zelf deze weg niet uitgedacht en gegeven, hoe zou dan het welbehagen van de Vader om zondaren weer in Zijn gemeenschap te herstellen, vervuld kunnen worden? Of met andere woorden gezegd: hoe zou aan het recht van God, dat de dood van de zondaar eist, kunnen worden voldaan en een zondaar worden vrijgesproken van schuld en straf? We mogen met Paulus wel uitroepen: "O, diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennisse Gods!" Wat een onbeschrijflijke vernedering was het voor de Eniggeboren Zoon van de Vader, Die heerlijkheid had bij de Vader van voor de grondlegging van de wereld, dat Hij in een beestenstal wilde geboren worden! Wat een vernedering voor Hem, Die was de Schepper van de hemel en de aarde, de Koning van het heelal, Die omringd, aangebeden en verheerlijkt werd in lofzangen door duizendmaal duizenden van zalige troongeesten, dat Hij Zijn troon en kroon wilde verlaten, Zijn majesteit en heerlijkheid wilde afleggen, om in de gestalte van een dienstknecht gezien te worden.

God èn mens

God met ons! De Heere jezus wilde Zijn broeders in alles gelijk worden, uitgenomen de zonde. En wat is dat waar geworden toen Hij in de volheid van de tijd gekomen is. Wat heeft de Samaritaanse vrouw in johannes 4 waarheid gesproken, toen ze tegen haar stadgenoten zei: Komt, Ziet, een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb, is Deze niet de Christus? " Door het spreken van de Heere jezus Zelf was er in haar hart een zekere wetenschap gewekt dat deze jezus' niet alleen mens was, maar ook de van God gezalfde Christus. En wat heeft Pilatus waarheid gesproken toen Hij jezus, dragende de doornenkroon en de purperen mantel, naar buiten bracht en tot de verzamelde Joden zei: Ziet de mens" (Johannes 19:5). Pilatus sprak op zichzelf waarheid. Zijn woorden hebben de vernedering

van de Heere )ezus verdiept. Hij, Die God was en God bleef, werd hier kleinerend, vanwege de jammerlijke mishandeling, die Hem ten deel is gevallen, door Pilatus mens genoemd. En Hij was het, maar tegelijk was Hij God.

Verstandelijk niet te begrijpen

Wij zullen de menswording van Christus en de vereniging van de goddelijke en menselijke natuur in één Persoon nooit met ons verstand kunnen begrijpen. Paulus zegt daarvan in Filippensen 2 : 7, dat de Heere jezus Zichzelf vernietigd heeft, de gestaltenis van een dienstknecht heeft aangenomen en de mensen gelijk is geworden. Het woord vernietigd wil zeggen dat Hij het gebruik van Zijn goddelijke heerlijkheid als het ware voor een tijd heeft afgelegd en Zich daarvan heeft leeg gemaakt. Hij heeft die goddelijke heerlijkheid in Zijn menselijke natuur verborgen gehouden. Slechts enige kleine stralen daarvan hebben geschenen in Zijn wonderen, Die Hij gedaan heeft en met name werden die gezien op de berg van de verheerlijking (Mattheüs 1 7). Hij heeft dat gedaan om het werk van onze verlossing in de staat van Zijn vernedering te volbrengen.

Borg

Wat een wonder, dat Hij uit een vrouw wilde geboren worden en Zich wilde stellen onder de wet en zo een drager van de vloek wilde worden. Waarom wilde Hij dat eigenlijk? Om Borg te zijn. Hij wilde de schuld en de vloek op Zich nemen van Zijn volk. Van een volk, dat zich vrijwillig en moedwillig de vloek van de wet had waardig gemaakt. Hij wilde arm worden, opdat zij door Zijn armoede zouden rijk gemaakt worden. Hij wilde van God verlaten worden, opdat zij zouden worden aangenomen tot geliefde kinderen. Hij wilde de vloekdood sterven, opdat zij van de vloek ontheven, het eeuwige leven in de gunst van God zouden verkrijgen.

De prediking van Immanuël

Want, jonge vrienden, dat predikt ons de naam Immanuël. Deze naam wijst ons op onze diepe verlorenheid en ellende. Dat we vrijwillig en moedwillig in het paradijs God de rug hebben toegekeerd. We hebben ons de vloek waard gemaakt. Het is niet zo'n aangenaam woord: de vloek, toch is het de werkelijkheid van ons leven. We leven onder de vloek, omdat we tegen God, de heilige en rechtvaardige majesteit gezondigd hebben. Daarom zijn we de dood onderworpen. We hebben schuld bij God. Die schuld moet betaald worden en God kan met niets anders genoegen nemen dan met de dood van de zondaar. Hij, Die de Getrouwe en Waarachtige is, heeft het immers gezegd: "Ten dage als ge daarvan eet, zult ge de dood sterven." We zijn zo nameloos arm als we buiten de gemeenschap met God leven.

Rijke betekenis

Zie, als dat nu eens waar wordt in ons leven, ook in je jonge leven, dan krijgt de naam Immanuël zo'n rijke betekenis, ja, die naam hééft een rijke betekenis en inhoud, want daarin wordt ons de mogelijkheid verkondigd, dat er voor armen rijkdom is in de verdienste van de Heere jezus Christus. Dat er voor verlorenen behoud is in een vernederde Christus. Dat er weer een leven in de gunst van God mogelijk is, doordat Christus van God verlaten wilde worden. Het 'Immanuël' krijgt zo'n diepe betekenis als de Heere Jezus straks aan het kruis hangt en in de allerdiepste versmaadheid Zich van God verlaten gevoelt. "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? "

God met ons - met mij?

We moeten het Kerstfeest niet los zien van het lijden van Christus. Bethlehem loopt uit op Golgotha. Dat hebben de opstellers van het avondmaalsformulier zo prachtig verwoord als ze zeggen: "Dat onze Heere Jezus Christus van de Vader in deze wereld gezonden is, ons vlees en bloed heeft aangenomen, de toorn van Cod (onder welke wij eeuwig hadden moeten verzinken) van het begin van Zijn menswording tot het einde van Zijn leven op de aarde voor ons gedragen en alle gehoorzaamheid en gerechtigheid van de goddelijke wet voor ons vervuld heeft." je moet het verder maar eens nalezen in genoemd formulier.

De Heere Jezus is gekomen om zondaren zalig te maken en om vijanden met God te verzoenen. Ben je in je eigen waarneming zo'n zondaar, zo'n vijand van God? Dan hoop ik dat je Kerstfeest mag vieren, zoals de herders: "Dat u heden geboren is de Zaligmaker, Welke is Christus de Heere, in de stad Davids." Dat je het wonder mag zien: Immanuël, God met ons. Met mij! Zijt Cij, o mijn Koning, Cij tot mij gekomen? Hebt Gij hem gezocht, die naar U niet en vroeg? (Da Costa)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1998

Daniel | 36 Pagina's

Immanuël - wat betekent dat eigenlijk?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1998

Daniel | 36 Pagina's