Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hij verkocht al wat hij had...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hij verkocht al wat hij had...

De Parel van grote waarde (Mattheüe 13:45, 46)

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere Jezus gebruikte in Zijn prediking veel beelden uit de natuur of het dagelijkse leven om daarmee geestelijke zaken te verklaren. Hij sprak over spelende kinderen, een herder met zijn kudde, een boer die zijn land bewerkte, een vrouw die een penning kwijtgeraakt was, een koopman die schone parels kocht en verkocht. In laatstgenoemde gelijkenis gaat het, net als in de gelijkenis van de schat in de akker die met deze gelijkenis een eenheid vormt, over de waarde van het Koninkrijk der hemelen. Het is het Koninkrijk van Cods genade en heerlijkheid. Dit Koninkrijk kent geen landsgrenzen en Christus is de Koning van dit rijk.

Het is goed om te weten waar parels vandaan komen. Ze groeien in de diepte van de zee, en zitten verborgen tussen de schelpen van de pareloesters. Geoefende parelvissers brengen de schelpen naar de oppervlakte, maar zolang die stijf op elkaar blijven, is de parel verborgen. Hij is pas te bewonderen als ze van elkaar gehaald worden. Parels moeten dus ontdekt worden. De schelpen moeten eerst losgemaakt worden. Na bewerking is hij het mooist tegen een zwarte achtergrond en als het licht er op valt.

Hoe past dit beeld om er het Koninkrijk der hemelen mee aan te duiden. Zoals parels gevonden worden in de diepte van de zee, zo komen ook de schatten en gaven van het Rijk van God op uit de diepte van Gods verkiezend welbehagen. Het is echter onmisbaar nodig dat we er een oog des geloofs voor krijgen. Ons hart moet ervoor geopend worden. Anders gaan we aan deze parels voorbij. Maar ze worden vooral bewonderd in de diepte van schuldbeleving en ootmoed. En dat geldt zeker de Parel van grote waarde, Christus. Het natuurlijk oog ziet geen schoonheid en waarde in de parels van het koninkrijk der hemelen. Hun schoonheid blijft verborgen.

Eerste uitleg

Over de uitleg van deze gelijkenis bestaat geen eenduidigheid. Sommige verklaarders zien in de koopman een mens die niet het platvloerse en vergankelijke van de wereld, maar hogere waarden zoekt. Hij is anders dan de doorsnee-mens. Consumeren en genieten is voor hem niet het belangrijkste. Hij denkt over de dingen na en zoekt bevrediging en geluk te vinden in de wetenschap, of in goed te doen, of in een eigenwillige godsdienst, of in een serieuze levenswijze. Maar als deze koopman door Gods genade oog ontvangt voor de zaken van het Koninkrijk der hemelen, verliest alles wat hij koesterde en waardevol achtte, haar glans. Het Koninkrijk der hemelen overtreft in waarde alles wat ten diepste toch van de wereld is, hoe schoon, verheven en waardevol dat ook lijkt. Hoe belangrijk aardse kennis en wetenschap ook is, de kennis van dat Rijk gaat alles te boven. Hoe groot het voorrecht ook is gedoopt te zijn, een godsdienstige opvoeding genoten te hebben, bezig te zijn in de dingen van Gods Koninkrijk, maar dit alles verbleekt als we de levende God in Zijn genade en ontferming mogen ontmoeten en Zijn stem in ons hart klinkt. De waarde van het ware geloof stijgt boven alles uit.

Tweede uitleg

Toch zijn er ook veel schriftverklaarders die in deze koopman niet het beeld zien van de wereldling of godsdienstige mens die zichzelf zoekt te handhaven in wetenschap of eigenwillige godsdienst. Volgens heb is de koopman iemand die door de Heere is opgezocht en nu zoekende gemaakt is naar de schatten en gaven van het hemels koninkrijk. Dus een mens die zijn vermaak niet meer vinden kan in de dingen van de wereld of uitwendige godsdienst, maar die naar het schone, het echte zoekt. Iemand die God en zijn gemeenschap zoekt. Met die parels worden dan de waarheden van het Evangelie bedoeld, de gaven en schatten die Christus verworven heeft. Het gaat dus om een mens die de leegheid van eigen hart heeft leren kennen en een leven begeert in de vreze des Heeren. God is het zo waard gediend en gevreesd te worden.

Een zoekende koopman

Deze koopman blijft niet thuis. Hij wacht niet op klanten. Nee, hij gaal er op uit. Hij is op de plaats te vinden waar parels te koop worden aangeboden. De gelijkenis zegt: "die schone parels zoekt." Zoeken wijst op activiteit. Door de opzoekende liefde wordt zo'n jongere of oudere zoekend. Lijdelijkheid is in het werk der zaligheid ondenkbaar. Een zoekend hart heeft een geopende Bijbel, is te vinden waar het Woord verkondigd wordt, krijgt een betrekking op de dingen des Heeren: Zijn Woord,

dag, inzettingen, dienst en volk. Een hart dat naar God en Zijn gemeenschap uitziet, zit niet kritisch in de kerk om te luisteren naar wat de dominee niet zegt, maar zit daar als de bedelaar zoekend naar ware vrede en troost.

Gelukkig weet de Heere van zulke zoekende kooplieden af. Hij heeft beloofd hen te verheugen in Zijn bedehuis. Wat kan het meevallen in de kerk, onder de preek, of thuis bij het lezen en onderzoeken van het Woord. Zoekende kooplieden vinden parels! De Heere laat geen ware bidder staan. Hij hoort zelfs het geroep van jonge raven. Wat is het een kostbare parel als je hart verklaard wordt; als op de kansel verkondigd wordt wat in je hart plaatsvindt; als geestelijke raadsels en vragen worden behandeld en antwoorden gegeven worden. Wat een wonder als je wenend hart vertroost wordt of je opgeroepen wordt moed te houden omdat de Heere op Zijn tijd komen zal.

Maar een koopman maakt niet altijd winst. Er kunnen dagen zijn dat hij niets verdient. Het kan gebeuren dat hij 's avonds teleurgesteld de markt verlaat. Soms maakt hij tevergeefs lange reizen. Dan heeft hij niet gevonden wat hij zocht. En met surrogaat, namaak, is hij niet tevreden. Toch blijft hij zoeken. Hij kan niet anders. Niet meer weggaan, betekent voor hem derving van inkomsten. En dat betekent tenslotte sterven.

Zo is het ook met de geestelijke koopman. Er zijn tijden dat het lijkt of er geen inkomsten meer zijn. Dan vreest hij geen parels meer te zullen vinden. Vrees en moedeloosheid vervult dan het hart. Zou de Heere nog wel van hem afweten? Zou er wel genade voor hem zijn? Hoe komt het ooit nog in orde? Hoe vindt hij een genadig God? £

Een bijzondere vondst

Op een dag ontdekt de koopman een parel van grote waarde. Zo'n parel heeft hij nooit eerder gezien. Met grote ogen kijkt hij er verwonderd naar. Wat een glans, wat een schoonheid! Hij weet zeker dat dit een zeldzame parel is.

Er is geen tweede te vinden, die deze parel in schoonheid en waarde evenaren kan. Het lijkt wel of alle andere parels bij deze parel verbleken. Nee, het is niet zo dat hij ze nu veracht, maar ze verliezen bij deze parel haar glans. Geen wonder dat zijn hart er mee vervuld wordt. Hij kan er niet meer los van komen en krijgt er alles voor over om deze parel in bezit te hebben. De Heere jezus zegt in de gelijkenis dat hij heen gaat en alles verkoopt. Zo'n koop heeft hij nog nooit gesloten, omdat hij nog nooit zo'n parel heeft gezien.

Christus, de Parel van grote waarde

Het is duidelijk dat met de Parel van grote waarde de Heere jezus bedoeld wordt. Maar Zijn heerlijkheid en schoonheid is verborgen. Ons hart trekt veel meer naar de parels van deze wereld. Een goede carrière, een mooi huis, een snelle auto heeft voor het natuurlijk hart de hoogste waarde. Jesaja zegt van Christus dat Hij ver-

acht was, de onwaardigste onder de mensen. Aangrijpend en

diep ontdekkend als we lezen:

"Als wij Hem aanzagen zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben." Hij moet ontdekt, geopenbaard worden.

Maar als het de Heilige Geest in de diepte van de schuldbeleving behaagt het hart voor Hem te openen en het licht op Hem valt, wordt het hart van zo'n koopman van Hem vervuld. Zo'n liefde heeft hij nooit geproefd. Zo'n zaligheid heeft hij nooit ervaren. In verwondering roept hij uit: "Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk." Zijn hart wordt vervuld met heilbespiegelingen om het schoonste lied van deze Koning, deze Parel te zingen. Met Johannes stemt deze koopman in: "En wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborene van de Vader, vol van genade en waarheid."

jongelui, als deze Parel ontdekt wordt, verliezen we voor eeuwig het hart aan

Hem. Wat een heerlijke deugden worden in Hem gevonden. Hoe heerlijk en schoon is Hij als Persoon. De eeuwige Zoon van de Vader wilde Zoon des mensen worden. Uit eeuwige liefde tot de Vader en de Zijnen gaf Hij Zich over tot in de dood. Als een Gevloekte stierf Hij aan het kruis op Golgotha. Wie kan deze liefde peilen? Hij gaf Zich opdat overtreders van Gods Wet en verachters van Zijn Evangelie zalig kunnen worden. En zo heeft deze geestelijke koopman zich juist leren kennen. Hoe schittert deze Pare) in Zijn Namen. Hij draagt de schoonste Namen. Namen die spreken van Zijn liefde en trouw, genade en ontferming. Hoe schittert Hij in Zijn werk, dat grote werk van verwerving en toepassing van de zaligheid. Kun je begrijpen dat alles verbleekt bij het zien op deze Parel, deze Zaligmaker? jongelui, er ligt zaligheid in het zien op jezus. Niets is er mee te vergelijken. Dit zien verbindt voor eeuwig aan Hem en het doet alles verkopen om hem in bezit te hebben.

Een gezegende koop

De koopman heeft aan het zien van deze bijzondere parel niet genoeg. Er komt een diepe begeerte in het hart om deze te bezitten. De prijs is hoog. Maar hij heeft er alles voor over. Hij verkoopt alles wat hij heeft. Hier laat de gelijkenis het verband met de werkelijkheid los. Niemand zal voor een parel al zijn bezittingen verkopen en te gelde maken. Maar wat in het gewone leven niet gebeurt, geschiedt wel in het Koninkrijk der hemelen. Nee, het wil niet zeggen dat Christus en de zaligheid voor geld te koop is. Wie met geld geestelijke gaven en schatten probeert te krijgen, zal bedrogen uitkomen. Tot Simon de tovenaar zei Petrus: "Uw geld zij met u ten verderve, omdat gij gemeend hebt dat de gave Gods door geld verkregen wordt." Maar kopen op de markt van vrije genade betekent loslaten, prijsgeven, van alles afstand doen wat Christus in de weg staat, alles kwijtraken wat Christus niet is. Spurgeon zegt dat we onze vooroordelen over God en onszelf moeten prijsgeven, maar ook

onze eigen gerechtigheid waarmee we denken voor God te kunnen bestaan. De Schrift spreekt over ons leven verliezen.

Wie begeert een uitgeworpene aan een kruis? Die zelf een vloekwaardige voor God geworden is. Wie begeert een Borg Die alles doen moet? Die zelf niet meer in staat is ook maar één penning te betalen van zijn hemelhoge schuld. Wie begeert een Zaligmaker? Die in eigen oog voor God een rampzalige geworden is.

Te hoge prijs?

De rijke jongeling vond deze prijs te hoog. Hij ging, hoewel bedroefd, weer van Jezus vandaan. Hij ging zelf weg. En Jezus zag hem bedroefd na. Zo ook Demas. Anderen horen graag over de Parel van grote waarde. Zo'n preek ligt hen. Maar tot een koop komt het niet. Ze gaan weer over tot de orde van de dag. Hoe is het met jou?

Hoe sta jij tegenover de boodschap van de radicaliteit van de genade? Hoe zie je jezelf? Meen je zelf nog iets toe te kunnen brengen? Heb je een Zaligmaker nodig Die alles doen moet? Het zijn belangrijke vragen om over na te denken, maar vraag bovenal om het licht en de leiding van de Heilige Geest.

Een zalige ruil

Christus gebruikte gelijkenissen om geestelijk onderwijs te geven. Deze gelijkenis predikt ons het wonder van de zalige ruil. Ze laat ons zien dat we alleen Christus kunnen ontvangen langs de weg van alles verliezen, waarop wij steunen en leunen. Het is een heilgeheim alles te verliezen om dan Christus door het geloof te ontvangen, steunend op Zijn bloed, Zijn gerechtigheid, Zijn borgschap.

Kopen, zegt Luther, is ruilen met Hem. Hij mijn zonde en ik Zijn gerechtigheid. Geen wonder dat zo'n hart zingt:

Ik roem, o eeuwig Alvermogen 'k Roem Uw gerechtigheid Die zoveel glans verspreidt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 1999

Daniel | 32 Pagina's

Hij verkocht al wat hij had...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 1999

Daniel | 32 Pagina's