Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor een sterker christelijk getuigenis in Brussel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een sterker christelijk getuigenis in Brussel

Drs. 3. Beider over Europa

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Europa komt steeds dichterbij. Op onze bankafschriften staan niet alleen guldens, maar ook euro's vermeld. En over goed twee jaar betalen we alles in euro's. En wat is de volgende stap? Hoe lang zijn we nog Nederlander? Op 10 juni is het zover: dan mogen de kiezers naar de stembus voor het Europees Parlement. Is stemmen hetzelfde als ontrouw aan Nederland? Wat doe je als je thuis blijft en niet stemt? Drs. B. Beider, eerste SCP-kandidaat voor de Europese verkiezingen, legt uit waarom het belangrijk is om te gaan stemmen... en op welke lijst.

Op dit moment is de heer Beider journalist bij het RD. Zijn specialisme ligt in het buitenland. Hij verdiept zich veel in Midden-en Oost-Europa en in het Midden-Oosten. Als hij op 10 juni gekozen wordt in het Europees Parlement, is hij de derde man in de RPF/SGP/GPV-fractie. In die fractie zitten nu al de heren Blokland en Van Dam. Zij maken deel uit van de groep Europa van Nationale Staten (ENS), die gemeenschappelijk hebben dat ze voor Europese samenwerking zijn, maar tegen één Europa.

Er is een redelijke kans dat u straks gekozen zult worden in het Europees Parlement, als tenminste de SCPaanhang trouw opkomt... Waar gaat u zich dan mee bezig houden?

Vanzelfsprekend hoop ik, sterker nog, vertrouw ik op een goede opkomst van de achterban van de SGP. Hetzelfde geldt trouwens voor de RPF en het GPV. Ter toelichting enige cijfers: het totale mogelijke aantal kiezers van de lijstencombinatie RPF-SGP-GPV ligt op circa 433.000 stemmen. Dit aantal behaalden de drie partijen gezamenlijk bij de Kamerverkiezingen van 1994 en 1998. Bij de Europese verkiezingen van 1994 bleven evenwel ten opzichte van de Kamerverkiezingen in hetzelfde jaar 110.362 kiezers uit de kring van RPF, SGP en GPV thuis. Let wel, dat is 25 procent van hun totale kiezerspotentieel! Wanneer nu de helft van deze 'thuisblijvers' uit christelijke kring op D.V. donderdag 10 juni naar de stembus komt, is een derde zetel in het Europees Parlement (EP) voor onze eurofractie - bij een gelijk blijvende nationale opkomst in relatie tot 1 994-wel degelijk een reële mogelijkheid. Over onze christelijke politieke verantwoordelijkheid gesproken!

Als redacteur Midden-en Oost-Europa en Midden-Oosten van het RD volg ik met grote belangstelling het bijzonder ingewikkelde én kostbare proces van de toetreding van de voormalige Oostblokstaten tot de Europese Unie (EU). Juist deze uitbreiding - geen politieke verdieping dus naar de opvatting van de eurofractie-plaatst de EU voor een enorme uitdaging. Indien God het geeft, hoop ik in goed overleg met mijn huidige campagnegenoten en europarlementariërs, de heren Blokland (GPV en lijsttrekker) en Van Dam (RPF), vanuit mijn specifieke interesse en vakkennis een nuttige bijdrage te kunnen leveren aan onze gezamenlijke werkzaamheden in het EP.

U vertegenwoordigt dan zeg maar een klein deel(tje) van de hele Europese bevolking. Waarom vindt u het zo'n belangrijk werk dat u uw huidige werk er zelfs voor op wilt geven? Ik wind er geen doekjes om dat de journalistiek mij na aan het hart ligt.

De kandidering voor het EP is dus allesbehalve een gemakkelijke beslissing geweest. Puur menselijk bekeken, kom je even tussen twee werelden te zweven. Bepalend is echter dat de Heere ons leven leidt, alleen van Hem zijn onze gaven. En wanneer Hij roept, dan geeft Hij aan die op Hem vertrouwen ook de bekwaamheden. Gelukkig maar dat die zekerheid altijd bij God ligt en nooit bij ons. Het verzoek van het hoofdbestuur van de SGP om mij te kandideren voor het EP overviel mij. Een reden te meer om naar Gods wil in ons leven te vragen, ongeacht de plaats waar Hij ons stelt.

Het Europees Parlement vertegenwoordigt de bevolking, maar eigenlijk is er geen Europese overheid. Is er op Europees niveau dan ook geen dienares van Cod, zoals de SCP dat op nationaal niveau ziet? Met als gevolg, dat je die dus ook niet kunt gehoorzamen?

Het EP vertegenwoordigt de burgers van de vijftien lidstaten en niet, zoals vaak ten onrechte wordt beweerd, 'het Europese volk'. Dat laatste is immers een fictie. Een recente opiniepeiling onder onze oosterburen onderstreepte die werkelijkheid weer eens ten overvloede. Zo gaf 71 procent van de ondervraagde Duitsers aan zelfs niet voor de volgende generatie in een zogenoemde Europese vaderlandsliefde te geloven... Een Europese overheid bestaat evenmin. Toch oefenen Europese instellingen (onderdelen van) overheidsgezag uit. Hoe zit dat dan? Je moet de Europese instellingen zien als aanvulling op, respectievelijk een verlengstuk van de overheidsinstellingen in de lidstaten.

Het belangrijkste besluitvormende orgaan in de EU is de Raad van Ministers. Daarin zitten per vakgebied de bewindslieden uit de regeringen van de lidstaten bijeen. De Raad neemt (na advies van het EP of met diens instemming) uiteindelijk de belangrijkste besluiten. De ministers zijn daarvoor verantwoordelijk. Wij zien de minister duidelijk wel als een dienaar van de Kroon, overheid die dienares van God is. Het niet gehoorzamen aan Europese regels en afspraken, komt met andere woorden neer op het niet gehoorzamen van de eigen nationale overheid. De laatste heeft intussen wel met die regels en afspraken ingestemd. Niet gehoorzamen zou in strijd zijn met Romeinen 1 3, tenzij de overheid dingen verlangt die rechtstreeks indruisen tegen Gods heilige geboden.

Er wordt wel gesteld dat zo'n 40% van alle nationale wetten worden bepaald door Europese regels. Wat merk je als jongere daarvan? Kunt u concrete voorbeelden noemen?

Veel Europese 'wetten' verstrekken richtlijnen voor de vormgeving en inhoud (voorwaarden) van nationale wetten. Zo stelt een Europese richtlijn bijvoorbeeld minimumnormen voor het maximale vermogen van brommers en het maximum aantal decibellen dat ze mogen produceren. De Tweede Kamer in Den Haag bepaalt dan nader hoe de Nederlandse normen zijn. Die mogen niet soepeler zijn dan de Europese, wel strenger natuurlijk.

Een andere Europese richtlijn gaat over de arbeidstijden. Daarin staat dat in de lidstaten van de EU een werkweek maximaal 48 uur mag omvatten en dat een werknemer recht heeft op een wekelijkse rustdag. Ook bestaan er normen voor overwerk, nachtarbeid en zondagsarbeid. Over die wekelijkse rustdag is heel wat te doen geweest. Dankzij een amendement van ir. L. van der Waal, die lange tijd de eurofractie in het EP heeft vertegenwoordigd, stond erbij dat die rustdag in beginsel de zondag dient te zijn. Het Hof van justitie heeft deze zinsnede weer geschrapt. Maar in het EP zet de eurofractie zich andermaal in om de zondag weer als rustdag in de richtlijn opgenomen te krijgen.

Als bezwaar tegen Europese eenwording wordt vaak genoemd dat het ontstaan van Nederland nauw samenhangt met de Reformatie, en dat onze cultuur gestempeld is door het calvinisme. Maar Europese invloed kan toch ook behoudend werken tegen de secularisatie in ons land. Hoe ziet u dat?

Vast uitgangspunt van de eurofractie is dat de lidstaten van de EU overheidstaken vooral zelf behartigen. Op deze manier blijft de betrokkenheid van burgers bij het openbaar bestuur beter gewaarborgd. Maar specifieke (urgente) grensoverschrijdende ontwikkelingen en problemen kunnen inderdaad een Europese aanpak vergen. Toegespitst op het vraagstuk van de secularisatie, verwijs ik graag naar ons hoogst actuele programmapunt: "De belangrijke veranderingen die de ontwikkelingen in de sfeer van Internet veroorzaken zijn voor ons reden te komen tot Europese richtlijnen die lidstaten in staat stellen om verspreiding van godslasterlijke, pornografische en racistische uitingen via Internet strafbaar te stellen en tegen te gaan. Internationale afstemming is zeer gewenst, maar de problematiek is dermate ingrijpend dat we de resultaten daarvan niet mogen afwachten."

De huidige EU is al een traag en log lichaam. Toch vindt de euro fractie dat uitbreiding naar het oosten een heel belangrijk thema is. Dus een nog trager lichaam, met alle fraude en bureaucratie van dien? Waarom is de eurofractie voor die uitbreiding? Met de Europese bureaucratie valt het relatief nogal mee, verzekeren deskundigen mij. Neem het gegeven dat de Europese Commissie minder ambtenaren in dienst heeft dan het Nederlandse ministerie van VROM of bijvoorbeeld de gemeente Rotterdam. Zeker, de eurofractie is voor afslanking van de EU-organisatie. Met name de Europese Commissie heeft te veel taken naar zich toegeschoven gekregen of zelf naar zich toegehaald. Zij moet zich ons inziens bij voorkeur concentreren op de juiste uitvoering en naleving van de Europese regelgeving. Daaraan heeft zij reeds de handen vol.

En tja, behoeft onze steun aan de toetreding van Midden-en Oost-Europese staten tot de EU werkelijk nog nadere uitleg? ! Een afgeslankte EU-organisatie is sowieso beter geschikt om de landen uit die regio op te nemen. Diverse redenen pleiten voorts voor een oostwaartse uitbreiding van de EU: christelijke morele plicht na ruim veertig jaar communisme; geen voortzetting van de kloof tussen Oost en West in een andere vorm (arm versus rijk); gevaar van een politiek vacuüm in het geopolitieke hart van het continent (zie al de uitwerking van de niet-verklaarde oorlog over Kosovo!) en niet in de laatste plaats wensen de landen van Midden-en Oost-Europa evenmin als de Eurofractie een Brussels, bovennationaal juk op de schouders en verbreedt hun toetreding tot de EU ons politieke draagvlak op Europees niveau.

Daarenboven zijn vanuit onze achterban vóór en na de val van de Muur en het IJzeren Gordijn zoveel kerkelijke en persoonlijke contacten gelegd met medechristenen in Midden-en Oost-Europa, dat alleen al deze prijzenswaardige betrokkenheid onze volledige inzet voor het lidmaatschap van de landen van de "uitgestelde bevrijding" van 1989 veronderstelt.

Op welke punten kan een SGP-RPF-CPV-fractie zich in het EP profileren (als christelijke fractie)? Welke resultaten heeft dat tot nu toe gegeven?

Het beogen van de eer van God en het voorhouden van de heilzaamheid van Zijn geboden in het EP wenst de eurofractie onder andere te concretiseren door:

het tegengaan van materialisme en puur welvaartsstreven (EU voert een eenzijdig beleid);

bevordering van de doordacht milieubeleid (vervuiling stop niet bij de grenzen, de notie van bijbels rentmeesterschap);

bevordering van de zondagsrust (EP-meerderheid voor onze amendementen inzake goederenvervoerverbod op zondag);

opkomen voor verdrukte christelijke minderheden (unanieme aanvaarding van Pakistan-resolutie van eurofractielid Van Dam door EP);

uiterst terughoudend beleid ten aanzien van genetische manipulatie.

De eurofractie is in het EP tot op heden zeer herkenbaar omdat zij vaak in de gelegenheid is om het woord te

voeren. De assistentie van maar liefst negen toegewijde medewerkers (een voorbeeld van zorgvuldig beheer van de toegewezen financiële middelen) stelt onze europarlementariërs in staat een zelfstandig standpunt in te nemen bij stemmingen alsmede in voorkomende gevallen zelf amendementen in te dienen.

De eurofractie maakt deel uit van de Groep van Onafhankelijken voor een Europa van Nationale Staten. Wat is het voordeel daarvan?

Het functioneren binnen de Groep van Onafhankelijken voor een Europa van Nationale Staten (ENS) roept bij de achterban nogal eens vragen op. Onbekendheid met de situatie leidt licht tot misverstand. Een vergelijking van de ENS-fractie met die in de Tweede Kamer gaat volkomen mank. Beter is het een parallel te trekken met een College van Burgemeester en Wethouders. Eén van onze fractiemedewerkers merkte op: "Geen SGP'er doet er moeilijk over dat in Barneveld de SGP samenwerkt met onder meer de PvdA. Dat is een volstrekt geaccepteerd en bekend verschijnsel."

De eurofractie zit als onafhankelijke subgroep in de ENS-groep. ENS bevat daarnaast nog vier andere subgroepen uit drie andere lidstaten. Het participeren in ENS-verband geeft de eurofractie veel ruimere mogelijkheden om in het EP invloed

D.V. donderdag 10 juni: verkiezingen Europees Parlement

uit te oefenen. Het indienen van amendementen, het aanvragen van hoofdelijke stemmingen, het verkrijgen van spreektijd in de voltallige vergadering, het schrijven van rapporten: al deze parlementaire activiteiten zijn via het instrument van de ENS-groep goed te regelen. Van doorslaggevend belang is dat in de ENS-fractie onze onafhankelijkheid buiten kijf staat.

Welke rol speelt de euro precies in het proces van eenwording? Is het een stap op weg naar eenheid of alleen maar een technische verandering?

De eurofractie heeft bij monde van de heer Blokland intensief mee gedebatteerd over de invoering van de euro. In onze visie, tegelijk ons fundamentele bezwaar tegen de komst van de euro, wordt een ingrijpend economisch middel ingezet voor een politiek doel: de verdergaande integratie van de EU tot een politieke unie. De euro is per slot van rekening geen louter technisch of economisch hulpmiddel. Een fractiemedewerker, echt een euro-expert, zei mij recent: "Veel ondernemers in onze kring snappen niet waarom de eurofractie zich zo druk maakt om die munt. Toch handig voor de export, zo denkt men. Dat voordeel zal ik niet ontkennen, maar ik hoop dat de heren refoondernemers wel het enorme nadeel onder ogen zien." Hoezo? Landen die deelnemen aan de EMU geven in feite hun monetaire beleid uit handen en kunnen hun economisch beleid minder goed afstemmen op de nationale situatie. Op termijn komt daar de aandrang tot het afstemmen van het fiscaal en sociaal beleid bij! Hoe het dan gaat met de belastingaftrek van hypothecaire rente en giften aan bijvoorbeeld de kerk moeten wij nog zien.

Nog een moreel punt van kritiek aan het adres van de EU-lidstaten rond de introductie van de euro: het veiligstellen van de eigen welvaartsgroei ging de West-Europese landen in de jaren negentig kennelijk boven de (toegezegde én begeerde!) toetreding van de Midden-en Oost-Europese landen.

In hoeverre ziet u het streven naar Europese eenheid als een (geheim) plan, als iets wat in het licht van de eindtijd gezien moet worden?

De voorstanders van Europese politieke eenheid opereren vandaag de dag allerminst in het geheim. Onlangs nog liet de huidige voorzitter van het EP, de Spanjaard josé-Maria Gil-Robles, zich klip en klaar in deze zin uit in een interview met het Zwitserse weekblad Die Weltwoche. "Wij hebben een echte Europese uitvoerende macht nodig, idem een werkelijke wetgevende macht."

Bij die gelegenheid opperde de voorzitter van het EP ook: "...dat met Europa voor de eerste keer een politieke schepping ontstaat die uitsluitend in de ratio (menselijke verstandelijke vermogens) wortelt en zich niet fundeert op hartstocht."

Over zulke mateloze zelfverheffing toornt Gods Woord. De Heilige Schrift roept ons op tot zelfbeproeving voor Gods aangezicht én tot het beproeven van de geesten van onze tijd. Vandaar de noodzaak van het gebed om de verlichting met de Heilige Geest. Dat maakt ons tevens uitermate voorzichtig met het menselijk duiden van de eigen tijd in eschatologisch perspectief. Maar waar gaat het ons nu ten enen male om? De bruid van Christus mag het door genade weten en er zich met de slotwoorden van de Nederlandse Geloofsbelijdenis op verheugen: "Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onze Heere."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 1999

Daniel | 32 Pagina's

Voor een sterker christelijk getuigenis in Brussel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 1999

Daniel | 32 Pagina's