Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is de zonde tegen de  Heilige Geest?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is de zonde tegen de Heilige Geest?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heel kort was de vraag die op het briefje stond. "Wat is de zonde tegen de Heilige Geest? " Iemand kan zo'n vraag stellen, omdat hij er meer over wil weten. Hij kan ook gesteld worden vanuit geestelijke nood. Omdat iemand er soms al tijden door achtervolgd wordt: "Voor jou is er geen genade, want jij hebt tegen de Heilige Geest gezondigd."

Het is de Heere Jezus Zelf Die de zonde tegen de Heilige Geest ter sprake brengt. Dat gebeurt nadat Hij een man die blind en stom was, genezen had. De mensen zeggen dan: Is Deze niet de Zoon van David? " Met andere woorden: e schare wordt de gedachte onder uitgesproken dat Hij de beloofde Messias is. En dat willen de farizeeërs niet horen. Heel fel en uiterst vijandig is hun reactie: Deze werpt de duivelen niet uit dan door Beëlzebul de overste der duivelen" (Mattheüs 12:22-32).

Jezus' reddende werk uitgemaakt voor duivelswerk

Het werk van de Heere Jezus openlijk voor duivelswerk uitmaken, dat is hetgeen de farizeeërs hier doen. Zij hebben met hun verstand en vanuit hun kennis van het Oude Testament geweten dat de vraag die bij de schare leefde (is deze niet de Messias) heel terecht was. Maar willens en wetens verzetten ze zich daar tegen. Want anders zouden ook zij voor Hem moeten buigen en eigen godsdienstige koninkrijk hun moeten opgeven. En dat willen ze niet. In hun vijandschap en zelfhandhaving gebruiken ze een middel: ze maken het ontzettend reddende werk van de Heere Jezus uit voor duivelswerk. In dit verband zegt de Heere Jezus: "Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden; maar de lastering tegen de Heilige Geest zal de mensen niet vergeven worden."

Het getuigenis van de Geest wordt bespot

De zonde tegen de Heilige Geest wordt dus door mensen bedreven die bij het Woord leven. Het zijn mensen die de dingen van God en Christus heel goed weten en eigenlijk ook in hun geweten daarvan overtuigd zijn. Juist dat laatste doet de Heilige Geest. Deze Geest geeft getuigenis van het reddende van de Heere Jezus. Nu gaan farizeeërs willens en wetens werk deze hiermee op een brutale en verschrikkelijke manier spotten. Deze zonde is onvergeeflijk. Want het is immers de Heilige Geest Die overtuigt van zonde en Die ook de genade in Christus openbaart en verzegelt. Wanneer een mens juist daarmee gaat op uiterst brutale wijze tegen spotten licht en beter weten in, wie zal hem dan nog overtuigen?

Bang datje deze zonde gedaan hebt

Als jij nu vreest deze zonde te hebben gedaan? Als iemand daar oprecht bezorgd over is, dan is dat denk ik al een bewijs dat hij deze zonde niet gedaan heeft. Want iemand die deze zonde doet, verhardt zich. Die gaat in vijandschap door en wordt steeds brutaler. De farizeeërs gaan straks beraadslagen om de Heere Jezus te doden en zo gaan ze in het kwade verder. De duivel kan er verschrikkelijk mee aanvallen. Juist om weg te houden bij het Woord en de troon der genade. Soms is het moeilijk te onderscheiden wat de duivel je wijs en wat je zelf doet. Vraag dan maakt toch maar veel naar de Heere en naar Zijn licht en Geest.

Er zijn ook vergeeflijke zonden tegen de Heilige Geest

Wij moeten voorzichtig zijn om mensen te zeggen dat ze tegen van de Heilige Geest gezondigd Stefanus zegt tegen het "Gij wederstaat altijd de hebben. Sanhedrin: eilige Geest." Deze zonde, het wederstaan van de Heilige Geest, begaat ieder onbekeerd mens die onder het Woord leeft. Maar we moeten deze zonde niet verwarren met de onvergeeflijke zonde. Zelfs Gods kinderen kunnen in zekere zin zonden tegen de Heilige Geest doen. Zo waarschuwt Paulus hen dat ze de Geest niet moeten bedroeven Heilige (Efeze 4:30) en ook niet mogen uitblussen (1 Thessalonicensen 5:19). Als Gods kinderen zonden aan de hand houden, Gods werk miskennen of de genademiddelen niet gebruiken, begaan ze deze zonden. Dat is heel erg, hoewel het op zich vergeeflijke zonden zijn.

"Die op het Woord verstandig let, zal het goede vinden." Vraag er maar veel om dat te mogen doen. Door de Heilige Geest om jezus' wil.

Capelle aan den Ijssel ds. P. Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 1999

Daniel | 32 Pagina's

Wat is de zonde tegen de  Heilige Geest?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 1999

Daniel | 32 Pagina's