Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heeft bidden wel zin?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heeft bidden wel zin?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als ik bid, dan is 't net of er iemand zegt: denk je dat het voor jou kan? Je wilt gewoon zelf beginnen. ]e voelt niet eens je zonden. Soms lijkt het in de kerk of het Woord voor mij bestemd is, maar dan komt meteen weer boven: denk maar niet dat dit voor jou geldt. Ik weet dat de Heere een Hoorder der gebeden is, maar ik kan niet geloven dat de Heere het ook doen zal. Ik probeer wel te bidden, maar ik kom geen stap verder, 't Caat eerder achteruit. Dat is de samenvatting van een brief die ik twee weken geleden kreeg.

Wat kun je er moedeloos van worden. je weet dat de Heere het zo waard is om gediend te worden. Maar hoe kun je de Heere dienen? je hart en je leven kunnen zo bezet zijn met de dingen van de wereld, je valt jezelf zo vaak tegen. En het dan toch van de Heere verwachten? je voelt wel dat gaat niet. )e probeert wel te bidden, maar je komt geen stap verder.

Misschien is bovenstaande reactie ook voor jou herkenbaar. Er zijn meer jonge mensen die denken dat de Heere vergeten is om genadig te zijn. De Heere is in hun waarneming zo ver weg. Ze wanhopen aan de Heere.

Ik wil er maar direct een streep onder zetten: wanhoop aan jezelf, maar wanhoop niet aan de Heere. De satan vindt het uitstekend als je de Heere niet vertrouwt op Zijn Woord. Dat je maar niet kunt geloven dat de Heere jou wil horen. Satan hoopt dat het altijd zo blijven zal.

Als je tot God bidt

Let er eens op wat de Heere in Zijn Woord zegt. In Hebreën 11:6 lees ik: Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken." De Heere wekt ons op te geloven dat Hij er werkelijk is én dat Hij ook echt een Beloner is van degenen die Hem zoeken. Wat is dat toch een bemoediging voor mensen die in hun eigen waarneming geen stap verder komen. Het is echt waar! De Heere hoort het gebed. Breng daarom je twijfel, je onbekeerlijkheid, je ongeloof maar bij de Heere. Bid hem gedurig om het werk van de Heilige Geest in jouw hart en leven. Smeek Hem om zaligmakend geloof. Zonder geloof is het immers onmogelijk Gode te behagen. Zonder het ware geloof kunnen we ten diepste niet bidden om de vervulling van Gods belofte. Het geloof is als de lege hand van de bedelaar die om vervulling vraagt. Zo is het ook met het gelovig gebed. Jij kunt jouw gebed er wellicht niet voor houden, maar de Heere ziet er Zijn eigen werk in. Hij maakt arm, om met Zijn rijkdom te kunnen vervullen.

Hij riep zoveel te meer!

In Lukas 18 lees ik van iemand die blind is. Even buiten Jericho zit hij aan de kant van de weg. Hij bedelt om in leven te blijven. En dan hoort hij dat Jezus voorbij gaat. De blinde kan Hem niet zien, maar hij heeft wel van deze Rabbi gehoord. Deze Rabbi kan hem van zijn blindheid genezen; daar is de blinde man van overtuigd. Hij is Jezus, de Zone Davids! En dan horen we Hem roepen: "Gij Zone Davids, ontferm U mijner." Roepen is het enige dat hij kan doen. En als de mensen hem bestraffen om zijn geroep, dan roept hij zoveel te meer: Gij Zone Davids, ontferm U mijner." Wat ligt daar een les in voor ons! Als het ons werkelijk om de genezing van onze ziel te doen is, dan moeten we aanhoudend roepen. Dat hoort de Heere zo graag. Dat we Hem niet los kunnen laten. Dat aanhoudende gebed is nodig om te leren wat genade werkelijk is. De Heere beproeft op deze wijze de oprechtheid van onze begeerte.

De Heere is werkelijk een Hoorder van het gebed. Heeft Hij tegen jou wel eens gezegd: jij zoekt Mij tevergeefs? Soms lijkt het wel zo dat de Heere niet hoort. Dat Hij zo oneindig ver weg is. Hij is echter heel dichtbij. Hij is nabij de ziel die tot Hem zucht.

Ontferm U mijner

Misschien zeg je: maar ik zie Hem niet. Ik weet niet waar Hij is. Dat wist de blinde man aan de weg bij Jericho ook niet. Niettemin riep hij: Gij Zone Davids, ontferm U mijner. Zijn gebed was maar kort. En hij herhaalde dat gebed steeds weer. Hij kon niet anders bidden. Hij wist niet anders te bidden. En, wat denk je, ging jezus aan hem voorbij? Er staat in mijn Bijbel: "En Jezus zeide tot hem: word ziende; uw geloof heeft u behouden." De Heere hoort het gebed. Het is echt waar: de aanhouder wint! De Heere laat Zich overwinnen. Houd daarom maar aan: ontferm U mijner. Dan zal de Heere ook in jouw leven betonen dat Hij nog Dezelfde is. Hij heeft de blinde verhoord, Hij zal ook jou verhoren! Want Hij heeft nooit gezegd tot het zaad Jakobs: "Zoek Mij tevergeefs."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1999

Daniel | 32 Pagina's

Heeft bidden wel zin?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1999

Daniel | 32 Pagina's