Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een goed begin

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een goed begin

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid; allen die ze doen, hebben goed verstand.Psalm 111: 10a.

Wij staan aan het begin van een nieuw jaar, van een nieuw millennium. We kunnen dat nieuwe met nieuwsgierigheid tegemoet treden, als een uitdaging zien. Met nieuwe moed gaan we verder en de mogelijkheden die er zijn, willen we zo goed mogelijk benutten. Het kan ook zijn dat we bezorgd kijken naar de onbekende toekomst. Persoonlijke omstandigheden, ziekte of zorgen, voortgaande ontkerstening, hoe zal het gaan?

De HEERE wijst ons een goed begin, een goed uitgangspunt. Het enige goede fundament is de vreze des HEEREN. Dat is het betrouwbare beginsel. De vreze des HEEREN is het eerste en het voornaamste. Naar volgorde en naar waarde. De wijsheid, waar het hier over gaat, is levenswijsheid, en niet wetenschap of kennis. Geleerdheid is heel belangrijk. Een jurist moet de wet kennen en een chirurg moet zijn professionele kennis op peil houden. Een timmerman moet verstand van houtbewerken hebben en een monteur van motoren.

Maar hier gaat het over alomvattende en alles overstijgende levenswijsheid. Het is wijsheid die door de Heilige Geest gewerkt wordt en uit het Woord verkregen wordt. Deze wijsheid omvat Godskennis, zelfkennis en Christuskennis. Deze wijsheid weet wat God toekomt, wie een zondig mens is en hoe nodig Christus is. Deze wijsheid weet van eigen verlorenheid en weet ook, alleen te kunnen leven van hetgeen de Heere om Jezus' wil geeft.

Wie deze ware levenswijsheid hebben wil, moet beginnen met de Heere te vrezen.

De Heere vrezen is Hem eerbied betonen en Zijn geboden bewaren. Die God niet gehoorzaamt en zich niet onder Zijn inzettingen stelt, is het echte mens-zijn kwijt Zo is het met ons allen van nature. Sinds de zondeval is het ons mensen eigen niet naar God te luisteren. Velen, zeker vandaag, komen daar openlijk voor uit. De levenspraktijk is op grote schaal: de mens is de norm en de maat. Anderen zeggen wel God te willen vrezen, maar doen dat op hun eigen manier. Bijvoorbeeld door misschien wel veel over God en het Woord, Jezus en het geloof te spreken, maar de echte ootmoed merk je er niet in op. ledereen wil wijs zijn, maar ten diepste zonder God; zonder zich echt en volledig aan Zijn geboden en het hele Woord te onderwerpen.

Koning Saul leek zo goed te beginnen, maar wilde uiteindelijk toch God niet vrezen. En hoe verschrikkelijk was zijn einde! Saulus van Tarsen meende God te vrezen, totdat de Heere hem deed zien hoe anders de werkelijkheid was. Toen ging hij bidden en voor het eerst echt naar de Heere en Zijn wil vragen. Toen Christus hem het beginsel der wijsheid schonk, ging hij de Heere vrezen in liefde en met overgave.

Gewoonlijk wordt hij voor wijs gehouden, die zijn zaken naar behoren weet te behartigen en het in de samenleving goed doet. Het lijkt verstandig zo te leven dat we kerk en wereld beiden redelijk te vriend houden.

De dichter ziet het anders. De wijsheid ligt in het vrezen van de HEERE. Degenen die dat doen, hebben goed verstand. Dit is niet een algemene aanduiding. De dichter stelt de vreze Gods op één lijn met het houden van Zijn geboden. De vreze Gods wordt dus hieraan getoetst of wij Zijn juk gewillig op ons nemen en ons laten regeren door Zijn Woord.

Wij zijn geboren met het levensdoel om God groot te maken. En dat doen we alleen in de weg van Zijn vreze en door het houden van Zijn geboden. Vraag jij je af hoe dat zal kunnen? Is het jouw oprechte gebed: "HEERE, leer mij naar Uw wil te handelen, 'k zal dan in Uw waarheid wandelen"?

Op volmaakte wijze is dat alleen gedaan door de Heere Jezus. Hij heeft Gods geboden bewaard en vervuld. In volkomen liefde. Hij heeft zelfs de eisen der wet en de straffen der zonde voor al de Zijnen volmaakt op Zich genomen. Wie in Christus is, die is een nieuw schepsel. Die alleen zal echt de HEERE vrezen en verstandig zijn. Die alleen zal ook echt Gods lof vertellen, tot in der eeuwigheid. Hoe gaan we het nieuwe jaar, het nieuwe millennium in? Alle eigen wijsheid moet verlaten. De raad van de HEERE is: "Treedt in de weg des verstands".

Christus is een Koning Die niet zonder onderdanen zijn zal. Daarom gaat de HEERE door met het bekeren en leren van zondaren. Dat doet Hij door Woord en Geest. Onderzoek dan de Schriften, want die getuigen van Hem. "Zendt, HEERE, Uw licht en waarheid neder, dat die mij leiden."

Gelukkig wie de HEERE vreest. Hij heeft een Troost in noden, een Schuilplaats in gevaren, een Gids op de levensweg. Dan leer je zeker ook hoe dwaalziek je hart is. Maar werp al je bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor degenen die Hem vrezen. Naar lichaam en ziel. Voor tijd en eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 januari 2000

Daniel | 32 Pagina's

Een goed begin

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 januari 2000

Daniel | 32 Pagina's