Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simson, de geloofsheld (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Simson, de geloofsheld (2)

Bijbelstudie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: Richteren 13: 3-23

Een onverwachte boodschap

Na het bezoek van de Engel des HEEREN snelt de vrouw naar huis. Ze vertelt alles aan haar man; over de bode en de boodschap! Hun zoon zal een nazireeër Gods zijn (vers 5). Daar kun je over lezen in Numeri 6.

Het woord betekent: afgezonderde; iemand, die helemaal aan God en Zijn dienst is gewijd.

De kanttekenaar zegt: "Een afgezonderde van de wereld, om zich ganselijk tot overdenking van de goddelijke dingen en de waarneming van de heilige godsdienst te geven; hetwelk in Christus geestelijk vervuld is".

Een nazireeër Gods. Zó heeft de Schepper jouw leven ook bedoeld! Hem liefhebben en dienen boven alles. Zó behoor ik ook te zijn. Mijn zoon, mijn dochter geef Mij je hart! En wie ben je dan elke dag weer? Voel je de ernst van de zondeval? Voel je hoe noodzakelijk het is dat je hart vernieuwd wordt? Maak het maar tot je dagelijkse bede: Kom, Schepper Heilige Geest; neig mijn hart en voeg het saam, tot de vrees van Uwe Naam.

Drie belangrijke voorschriften worden genoemd: het kind mag geen wijn of sterke drank drinken; er zal geen scheermes op zijn hoofd komen; niets onreins mag hij eten. Zo zal straks de haardos van Simson een teken en een symbool zijn van de goddelijke roeping en kracht. Hij zal beginnen Israël te verlossen uit der Filistijnen hand (vers 5).

Simson zal een instrument zijn in de hand van God; een richter en verlosser. Hij zal beginnen en een ander zal de verlossing voltooien. Zó roept eigenlijk Simson om de komst van de Heere Jezus Christus; de meerdere Simson. Hij zal beginnen en voleinden! Hij zal voor Zijn volk een eeuwige verlossing aanbrengen. Hij zal de verlossing verwerven en toepassen. Hij is de ware Nazireeër Gods! Afgezonderd van eeuwigheid tot Zijn Middelaarswerk. Hij verlost van het grootste kwaad en brengt tot het hoogste goed.

Ga je gebukt onder de schuld en de macht van de zonde? Zijn er doodsvijanden die je benauwen? Er is Hulp besteld bij een Held!

 

Een gezegend echtpaar

Manoach en zijn vrouw spreken over de ontmoeting met de Engel des HEEREN (vers 6).

Wat is dat een voorrecht en een voorbeeld: als man en vrouw samen spreken over de dingen van de eeuwigheid. Dat is het eerste doel van het huwelijk! "Opdat de één de ander trouw helpe en bijsta in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige (!) leven behoren".

Zul je eraan denken als je verkering zoekt. Zul je eraan werken in je verkeringstijd. Samen spreken over de dingen van God en Zijn Woord. Over de gehoorde preek.

Manoach gelooft de boodschap van de Engel. Hij aanbidt vurig de HEERE! (vers 8). Het is een aanhoudend en worstelend smeekgebed: Heere, komt U nog eens terug om ook mij te onderwijzen!

Zijn gebed wordt verhoord. De Engel komt terug. Opnieuw tot zijn vrouw. Ze roept direct haar man. Hij vraagt aan de Engel: "Nu, dat Uw woorden komen; maar wat zal des knechtjes wijze en zijn werk zijn?" (vers 12). Zijn vraag betekent: hoe zal dat ooit kunnen? Hoe moeten wij hem opvoeden?

Ze staan voor een onmogelijk taak. Let er eens op: hier lopen twee aanstaande ouders al vóór de geboorte te tobben over de opvoeding van hun kind. Dat er zulke ouders maar veel mochten zijn. "Heere, leer ons, hoe met onze kinderen te handelen, opdat ze nazireeërs Gods mochten worden!"

 

Een wonderlijk offer

Manoach wil uit dankbaarheid een bokje slachten. Hij vraagt: wat is Uw Naam, opdat wij U vereren, wanneer Uw woord zal komen? (vers 11). Maar de Engel des HEEREN gaat hem onderwijzen. "Die is toch Wonderlijk" (vers 18b).

Hij is wonderlijk in Zijn doen en laten. In Zijn spreken. In de wegen die Hij gaat met Zijn kinderen. Ja, Gij zijt die God, Die d' oren, wond'ren doet op wond'ren horen. Zul je het onthouden: zou er voor de Heere iets (!) te wonderlijk zijn?

De Engel des HEEREN wil door Manoach niet gediend worden. Ze krijgen onderwijs over het offer (vers 18-19). Dat is een belangrijke les in het leven: Ik, de Heilige en Rechtvaardige kan van u niets gebruiken. Ook uw bokjes niet! Wat zal de mens geven tot lossing van zijn ziel?

In het offer op de rotssteen in Zora zien we een heenwijzing naar het offer van Christus.

Hij, de Engel des HEEREN, moest in de vlam van de rechtvaardigheid en de heiligheid van God verteren. In Zijn offer worden recht en genade verheerlijkt. Daarom mogen Manoach en zijn vrouw blijven leven. Daarom is er nog behoudenis voor één, die rechtvaardig in de vlam moet omkomen.

De les van het wonderlijk offer! Manoach begreep dit onderwijs nog niet (vers 22). Zijn vrouw wél. Zij verstaat door het geschonken geloof: Gij vindt in gunst en niet in wraak Uw lust. Zij had meer geloofskennis en geloofsvertrouwen. Zij gaat het haar man verklaren (vers 23). Ze gaat hem lesgeven. Eerlijk, ernstig en gunnend! Geestelijk onderwijs in de weg van de zaligheid. In het heilgeheim van het Offer! Vraag toch veel om goddelijk onderwijs. Door Zijn Woord en Geest. Op de leerschool van de genade krijg je basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. Over de twee wegen naar de eeuwigheid, over de drie stukken die leiden tot de ware troost en over de enige Naam onder de hemel gegeven, door Welke wij moeten zalig worden.

Gods verborgen omgang vinden

zielen, waar Zijn vrees in woont;

't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,

naar Zijn vreêverbond getoond.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 februari 2000

Daniel | 32 Pagina's

Simson, de geloofsheld (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 februari 2000

Daniel | 32 Pagina's