Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

En hier beneden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En hier beneden

Tweede bondsdagtoespraak

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waar is God? Is dat de bange vraag in je hart? Hij is in de hemel, maar ook hier beneden. Jezus Christus is bij ons tot aan het einde der wereld zoals Hij beloofd heeft. Naar Zijn Godheid, majesteit, genade en geest wijkt Hij nimmermeer van ons. De steen die de bouwlieden verworpen hebben, is van God tot een hoofd des hoeks gelegd.

De verhoogde Naam

Ook hier beneden, op deze wereld, gaat Zijn werk door. Hoe? Uit Filippenzen 2 blijkt dat Zijn heerlijkheid verbonden is aan Zijn vernedering. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven welke boven alle namen is. Hij heeft de schuld van Zijn volk betaald, de zonde verzoend en de straf gedragen. De dood en satan overwonnen. Alles wat de Vader Hem gegeven heeft te doen is volbracht. Daarom... heeft God Hem verhoogd. Op grond van Zijn vernedering steunt Zijn verhoging. Daar heeft Hij recht op als Middelaar en Zaligmaker van zondaren. Jesaja zegt: Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, (...) en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.

Jezus Christus is de gestorven, maar Hij is ook de verheerlijkte Zaligmaker. Het werk van de Zaligmaker blijft niet steken bij de betaling van de schuld. In Zijn verhoging wordt de verworven zaligheid toegepast. De verhoogde Jezus is Dezelfde Die ook vernederd is.

 

Je kunt niet om Hem heen

Zo staat Hij op onze weg. Als een onwankelbare Rots. We hebben allemaal met Hem te maken. Hier beneden in deze wereld. Je kunt niet om Hem heen. Hoe? Als de man van Naam. God heeft Hem ook uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven welke boven alle namen is. Er wordt geen speciale naam genoemd. Dat hoeft ook niet. Geen schepsel is aan Jezus gelijk.

Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Niet in de weg van revolutie heeft Hij die heerlijkheid verkregen. De Vader heeft Hem bekleed met autoriteit, gezag. Hij heeft alle dingen in Zijn hand gegeven. De Heere Jezus Christus heeft van God ontvangen de hoogste macht en heerlijkheid. Een de hele wereld beheersende positie is aan Hem toevertrouwd. Alle schepselen zijn aan Hem onderworpen. En moeten Hem alleen erkennen, dienen en prijzen.

 

Geen andere Naam

De zaligheid is in geen ander; want er is ook onder den hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welken wij moeten zalig worden (Handelingen 4: 12).

Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft (Handelingen 2: 36).

Jesaja zegt: Zie, Ik heb Hem tot een Getuige der volken gegeven, een Vorst en Gebieder der volken.

Hebreeën 2: 8 en 9 Alle dingen hebt Gij onder zijn voeten onderworpen, want daarin, dat Hij Hem alle dingen heeft onderworpen, heeft Hij niets uitgelaten dat Hem niet onderworpen zij. Doch nu zien wij nog niet dat Hem alle dingen onderworpen zijn. Maar wij zien Jezus met met heerlijkheid en eer gekroond.

Zijn werk gaat door, ook in het hart van jonge mensen. Kennen jullie Hem als je Zaligmaker? Heb je deze Zaligmaker nodig? Is Hij ook in jouw leven uitermate verhoogd? Is Hij alles geworden voor jou?

 

Bespot, veracht, verzwegen

Wat zie jij van de heerlijkheid van Jezus' Naam? Wat geloof jij er van? Het is duidelijk dat we, zeker in deze tijd, weinig van de heerlijkheid van Jezus' Naam zien. Het schijnt dat satan de grootste naam heeft en de meeste volgelingen en aanbidders. In Psalm 2 staat het: De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen tezamen, tegen den HEERE en tegen Zijn gezalfde, zeggende: laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen. Bewust en volgens plan wordt deze heerlijke Naam veracht, bespot en verzwegen. Doe jij daar ook aan mee?

 

Alle knie zal zich buigen

Die heerlijke Naam is een Naam met een doel. God heeft Hem uitermate verhoogd opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid Gods des Vaders. God heeft Zijn Naam aan alle mensen laten bekend maken. En Zijn heerlijke Naam wordt nog verkondigd aan alle mensen. Geen mens kan zich verontschuldigen. Ook jij niet. Het is de plicht van alle schepselen om Hem als Heere te belijden en met de hoogste Naam te noemen.

Alle knie zal voor Hem buigen. Daar hoort ook jouw knie bij. Gebogen knieën, dat betekent: Jezus erkennen en eren met daad en houding. Het wijst naar je levensstijl. Het is jezelf overgeven onder Zijn regering en onvoorwaardelijk Zijn wil gehoorzamen.

Hoe bezondigen zich al die mensen die niet voor Hem buigen. Van Hem als hun Heere niet willen weten. Zijn Naam verachten en Hem niet begeren als hun Zaligmaker.

 

Buig je voor Hem neer

Vriendelijk en ook dringend roept de Heere je op om Hem te erkennen zoals God Hem verhoogd heeft. Dewijl Hij uw Heere is, zo buig u voor Hem neer. Nu dan, gij koningen, handelt verstandiglijk, laat u tuchtigen (...). Dient den HEERE met beving. Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Je mag van Hem je zaligheid verwachten. Die Naam kan je troosten in droefheid en benauwdheid. Kracht geven in zwakheid en zwarigheid. Licht geven in duisternis. Voor Hem ben je niet te jong of een te grote zondaar. Hij kan ook jouw stenen hart breken. En je stijve knieën buigen. En je gesloten mond openen om Hem te belijden. God zal zeker Zijn doel bereiken. Alle knie zal voor Hem buigen. Door Gods genade gewillig, als we door de Heilige Geest zijn levend gemaakt. En door de kracht van Christus aangeraakt. Dan kunnen we niet blijven staan, noch blijven gaan op onze eigen gekozen weg. Door genade noemen we Hem dan onze Heere, omdat Hij ons met ziel en lichaam van al onze zonden, niet met zilver of goud, maar met Zijn dierbaar bloed gekocht heeft en van alle heerschappij des duivels verlost, en ons alzo tot een eigendom gemaakt heeft. Heb je je jonge knieën zo al eens gebogen voor Hem in stille verwondering en aanbidding? Of buig je nog voor 'mannen van naam' van deze wereld? Of hou je je eigen naam nog steeds in eer?

 

Belijden met de mond

En alle tong zal belijden dat Jezus Christus de Heere is. God heeft de waarheid, dat Jezus Heere is van alles en allen, bekend gemaakt. Hij wil alle tongen tot getuigen hebben, dat zij die waarheid bevestigen. Daar hoort ook jouw tong bij. Geen mens, ook jij niet, kan zich met recht verontschuldigen. Geef er eens acht op: aan het buigen van de knie is verbonden het belijden met de mond. Dat mag je niet van elkaar losmaken. Dat hoort bij elkaar. Het komt op je hart aan. Geloven met het hart en belijden met de tong, daar hangt je zaligheid aan. In Romeinen 10: 9 en 10 staat het: Indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven dat Hem God uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid, en met de mond belijdt men ter zaligheid.

Het gaat niet alleen over het buigen van knieën, Jezus eren met de daad, over je levensstijl, maar ook over je tong, het woord dat je spreekt. Welbewust en hoorbaar, zodat het door anderen gehoord wordt uit jouw mond dat Jezus Heere is. Jouw Heere. Wat zijn zij gelukkig die Sions Vorst erkennen voor hun Heere. Die door het geloof belijden Zijn eigendom te zijn. Die dat doen met hun hele hart. Niet halfslachtig. Niet zo nu en dan. Maar zonder onderbreking. Altijd. Op je werk, in je studie, in je gezin, in de kerk.

 

Gewillig belijden

Belijd Hem dan gewillig Heere te zijn. Je kunt je leven lang je hardnekkig verzetten tegen Zijn gezag. Je zult die strijd verliezen. Straks zul je gedwongen worden je knie voor Jezus te buigen, en belijden dat Jezus Heere is. Dat zal tot je eeuwige ondergang zijn. Je onwillige knie zal dan buigen. Je onwillige tong zal dan Hem belijden. En je ongehoorzaamheid met de vurige vlam van de toorn van God vergolden worden. Je zult eens belijden dat Jezus Heere is. Dan zul je je tong kauwen van pijn, zonder een druppel water tot verkoeling. Laat zulk een dwang voor jou niet nodig wezen. Wat hoort de Heere van jou? Wat horen anderen van jou? Je vrienden? Thuis? Je spraak maakt je openbaar. Veel jongeren (en ouderen) belijden Jezus niet als hun Heere. Erkennen Hem niet Heere te zijn. Onderwerpen zich niet aan Hem. Trekken zich van Hem niets aan. Onteren de Naam die aan hun voorhoofd geschreven staat. Weten alles van de mannen van naam uit de sportwereld. Maar van de Naam die boven alle namen is weten ze niets. Sta toch eens stil jongelui, overdenk de weg waarop je gaat en waar die weg uitkomt. Bedenk toch wat tot je eeuwige vrede dient. Met een onoprechte belijdenis kom je verkeerd uit op de dag dat Jezus komt. Jezus zegt: Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk van God, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader Die in de hemelen is. Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is. Je kunt geen twee heren dienen. Het is Jezus of de wereld.

 

Je komt alleen te staan

Wat is de prijs van het buigen voor Jezus en het belijden dat Hij Heere is? Het kost je jouw naam. Je populariteit. De wereld zal je haten. Je komt alleen te staan. In de maatschappij; in je studie; op school; in je gezin. Misschien ook wel in je kerk. Op de wereld zal geen plaats zijn voor jou. De meesten belijden immers Jezus niet als hun Heere, maar buigen zich neer voor de goden van deze tijd. Wees niet moedeloos over het kleine getal op aarde dat Jezus belijdt Heere te zijn. Wees niet verbaasd over de massa die de knieën voor Baäl buigt. In het dal van Dura was er een grote massa mensen die hun knieën boog voor het gouden beeld van Nebukadnezar. Slechts drie jonge mannen bogen hun knieën niet voor dat beeld. En in Elia's tijd waren er toch nog zevenduizend die hun knieën voor Baäl niet gebogen hebben.

 

Hemelburgers

Bedenk eens de dingen die boven zijn. Daar zijn de hemelse heirlegers van de engelen en de volmaakt rechtvaardigen, die allen, zonder ene uitzondering, Jezus belijden Heere te zijn, tot heerlijkheid des Vaders. Al de hemelburgers erkennen Hem, eren Hem, en zingen eeuwig van Gods goedertierenheden. 

Het komt er voor jou maar op aan bij wie jij hoort, bij de hemelburgers, of bij de wereld. En... wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont. De Heere vertraagt de belofte niet (...), maar is lankmoedig over ons, niet willende dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

De eer van de Zoon is zo lang verzwegen geworden. Maar Hij zal Zijn Naam nog eens heerlijk maken. Die Naam Die boven alle naam is, zal eeuwig klinken. Alle knie zal voor Hem gebogen worden, en alle tong zal Jezus belijden dat Hij Heere is. Gedwongen, maar dan tot hun eeuwige ondergang. Gewillig, maar dan tot eeuwige vreugde. 

En Zijn Godgeheiligd zaad zat het gezegend aardrijk erven.

Zul jij daar bij zijn?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 juni 2000

Daniel | 32 Pagina's

En hier beneden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 juni 2000

Daniel | 32 Pagina's