Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

RECENSIES

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

RECENSIES

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. H.F. Kohlbrugge, Mijn Verlosser leeft, dagboek bij de Bijbel. Uitg. Den Hertog; prijs ƒ 8, 25

Verloren en gevonden. Uitg. Den Hertog; 48 blz.; prijs ƒ8, 25 Twee uitgaven uit de werken van dr. H.F. Kohlbrugge liggen voor mij. Mijn Verlosser leeft is een dagboek. Verloren en gevonden is een verklaring van de drie gelijkenissen van het verlorene. Het eerste is uiteraard aanmerkelijk dikker dan het tweede. Zalig worden, daar is niets van de mens

Zalig worden, daar is niets van de mens bij; het is enkel genadewerk van God. Dat is hetgeen Kohlbrugge steeds weer laat uitkomen in hetgeen hij schrijft. Hij heefteen eigen benaderingswijze; komt uit een wat andere traditie dan wij. Soms lijkt hij ook een beetje moeilijk te schrijven. Laat het ons, vooral ook onze jongeren, niet weerhouden om zijn pennenvruchten te lezen. Er wordt vandaag veel te lezen aangeboden waarin de gewilligheid van de Heere en de oproep tot geloof sterk accent krijgen. Bij Kohlbrugge functioneert het geloof ook heel duidelijk, maar toch vanuit een wat andere invalshoek. Hij laat de totale verlorenheid en de onmogelijkheid van ons mensen duidelijker uitkomen en tegen die zwarte achtergrond het eenzijdige van de genade Gods in Christus. Een accent dat zeker goede aandacht behoeft. Neem en lees. De Heere geve Zelf de toepassende werkingen van Zijn Geest.

Dr. C.A. Tukker, Bronnen bij de belijdenis, deel 1; stemmen uit de geschiedenis van het christelijk geloof. Uitg. De Banier; 483 blz.; prijs ƒ 59, 50.

Bronnen bij de belijdenis is een naslagwerk dat bepaald niet aan de oppervlakte blijft steken. Artikelen uit de

NGB en soms ook uit de Dordtse Leerregels vormen het vertrekpunt om de lezer mee te nemen door de dogmengeschiedenis van het christelijk geloof. In dit eerste deel gaat het over God, Schepping, Mens en Bijbel. Theologen uit de vroege kerk, uit de middeleeuwen, de reformatie en de nadere reformatie, maar ook uit de nieuwste tijd worden aan het woord gelaten. Om met vrucht van dit boek gebruik te kunnen maken is enige theologische voorkennis wel vereist. Daarom zal het voor de bibliotheek van een gewone JeV wat te hoog gegrepen zijn. Maar voor een +21 of een mannenvereniging zou het zeker dienstig kunnen zijn. Laat het de belangstelling voor de leer der kerk mogen wekken en versterken. Dat is in onze tijd geen overbodige luxe. In volgende delen komen andere onderwerpen als, Zondeval, Israël en de kerk, Verzoening en verlossing, Eschatologie en apocalyptiek aan de orde.

Dr. Tukker duidt aan wat de Bijbel over een bepaald onderwerp zegt, wat de belijdenis weergeeft, wat in de geschiedenis van het dogma naar voren is gebracht. Zo wordt ook een ontwikkeling zichtbaar gemaakt.

Als bronnenboek heel geschikt; tegen een relatief lage prijs.

Dordrecht ds. P. Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 augustus 2001

Daniel | 31 Pagina's

RECENSIES

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 augustus 2001

Daniel | 31 Pagina's