Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Welke plaats heeft de Bijbel in jouw leven?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Welke plaats heeft de Bijbel in jouw leven?

Over persoonlijk Bijbel lezen

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het overkomt ons allemaal wel eens. 's Morgens ren je haast-je-rep-je de deur uit. De wekker niet gehoord. En nu zo snel mogelijk naar het station! De trein wacht niet. Hijgend ren je even later het perron op. Je kunt nog net een Spits of een Metro aanpakken en even later zak je in de trein op een stoel neer. Een kwartier later ben je op de plaats van bestemming. Je krantje is uit. Maar... je Bijbel is nog niet open geweest. Je begint vandaag met het nieuws van alledag. Je hebt de trein gehaald, maar het nieuws dat je in je Bijbel had kunnen lezen, heb je deze ochtend gemist.

Misschien is het voorbeeld wat overdreven. Dat hoop ik. Toch zei ik 'misschien'. Want het lezen uit Gods Woord dreigt al gauw op de tweede plaats te komen. Niet alleen bij jou, maar ook bij mij. Onze dag is snel gevuld met dingen die gebeuren moeten, vinden we. Het bijbellezen dreigt zo weggeduwd te worden naar momenten dat we er nog net even 'tijd' voor hebben. Eigenlijk is dat heel erg. De Heere heeft ons in Zijn genade een boek gegeven dat ons wijs kan maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. In dat Boek kun je lezen wat we geloven moeten, hoe we leven moeten. Ook lees je daarin hoe je getroost kunt leven en zalig kunt sterven. Wat ben je bevoorrecht als je een Bijbel hebt! Je bent nog meer bevoorrecht als je er ook in leest en de Bijbel als richtsnoer gebruikt voor je dagelijks bezig-zijn.

Wat doe je met je Bijbel?

Ik denk dat we allemaal minstens één of twee Bijbels hebben: een Bijbel die je misschien kreeg van je ouders of grootouders, of een Bijbel die je kreeg toen je van de zondagsschool afging. Bijbels genoeg dus, maar... het hebben van een Bijbel is nog iets anders dan het lezen van de Bijbel. Wat doe jij met je Bijbel? Lees je er ook in, of ligt hij ergens in een hoekje, bedolven onder andere boeken en tijdschriften? Als je de Heere wilt leren kennen, heb je je Bijbel hard nodig. Natuurlijk, ook de preken op zondag en de dagopeningen op school, en het bijbellezen aan tafel. Maarjüistookje eigen Bijbel.

Lees je in je Bijbel?

"De Bijbel is zo moeilijk." "Ik heb weinig tijd om me er goed in te verdiepen: 's morgens moet ik me haasten om op tijd op school of op het werk te komen, en 's avonds ben ik vaak te moe. Dan lukt het me gewoon niet meer." Heel herkenbaar, deze reacties.

Als je moe bent, kun je je inderdaad moeilijk concentreren. Heel logisch dat de Bijbel dan moeilijk te begrijpen is. En, eerlijk is eerlijk, soms is de Bijbel ook gewoon moeilijk. Het kost wel eens inspanning om te begrijpen wat er staat. Maar, waar ik mezelf vaak op betrap, is het volgende: na een dag hard werken, kan ik 's avonds nog best energie opbrengen om mensen te bellen, de krant te lezen, mijn e-mailberichten te controleren en te beantwoorden, een boek te lezen... En als ik dan tenslotte naar bed ga, vallen mijn ogen bijna dicht en zegt het bijbelgedeelte dat aan de beurt is me weinig tot niets.

Als je moe bent...

Een tijdje geleden hoorde ik de volgende uitspraak: we lezen de Bijbel op de momenten dat we er eigenlijk de minste aandacht voor hebben. Na het eten: je moet snel daarna weg of denkt ondertussen aan watje allemaal nog moet doen. Voordat je naar bed gaat je bent moe en neemt weinig meer in je op. Het zou soms beter zijn als we er een ander tijdstip voor uitkozen: niet net voor we naar bed gaan, maar eerder op de avond, of 's ochtends vroeg. Iets eerder je bed uitgaan is een

eenvoudige oplossing. Als je baas zegt datje morgen een half uur eerder moet beginnen, lukt dat toch ook? En bij het bijbellezen aan tafel kan het helpen als iedereen uitzijn eigen Bijbel meeleest. Waarom ik hier nogal diep in ga op de vraag "Lees je in je Bijbel"? Dat komt omdat ik in één van de boeken van de bekende J.C. Ryle het volgende las: Zeg mij welke plaats de Bijbel in het leven van een mens inneemt, en ik zal u zeggen hoe het met hem staat. Als je de Heere werkelijk lief hebt, neemt Zijn Woord een grote plaats in je leven in.

Overdreven?

Ik kom nog even terug op de Metro en de Spits. Heb je wel eens om je heen gekeken, terwijl je je krantje zatte lezen? Zag je toen ook wel eens iemand met een zwart boekje in zijn hand? Vasten zeker een Bijbel! Overdreven? Wij zouden zeggen: daar is moed voor nodig, om dat in het openbaar te doen. Zou het? Het is denk ik eerder zo dat die persoon er gewoon niet buiten kan. Of... misschien heeft die persoon er zelf ook helemaal geen moed voor, maar kan hij het toch niet laten om steeds zijn Bijbel te lezen.

Hoe lees je je Bijbel?

Het Woord van Christus wone rijkelijk in u, is een tekst uit één van de brieven van Paulus. Dat gaat niet vanzelf. Dat is genade van God en tegelijk is daar inspanning van onze kant voor nodig. Daarom: lees niet maar zo af en toe eens in je Bijbel, maar lees er voortdurend in. Een paar tips.

Dagboek

Veel mensen gebruiken een dagboek bij het lezen uit de Bijbel. Er zijn er genoeg te koop, ook voor jongeren. Neem maar eens een kijkje bij de boekhandel. Het voordeel van een dagboek is dat het bijbelgedeelte datje leest, uitgelegd en toegepast wordt. Dat kan heel leerzaam zijn. Een nadeel van dagboeken is datje meestal kris kras door de Bijbel gaat. Het gevaar is dan groot dat bepaalde bijbelboeken en bijbelgedeelten nooit aan bod komen.

Bijbelleesrooster

Een andere mogelijkheid is datje de Bijbel leest aan de hand van een bijbelleesrooster. In ons blad vind je er elk nummer weer één. Knip het uit en leg het als bladwijzer in je Bijbel. Of kijk eens in de boekhandel welke roosters er te krijgen zijn. Op die manier ga je heel de Bijbel door. Er zijn bijbelleesroosters waarmee je binnen een jaar de hele Bijbel leest. Om dat te doen, moet je denk ik wel veel zelfdiscipline hebben. Het is heel mooi als je dat kunt opbrengen, maar je kunt natuurlijk ook twéé jaar lang het rooster volgen. Dan geef je jezelf meer tijd om kleinere bijbelgedeelten te lezen en te verwerken. En wat ook kan: je wisselt het dagboek en het bijbelleesrooster af.

Bijbelstudie

Het gevaar is groot datje wel de bijbelgedeelten leest, maar datje moet bekennen: eigenlijk begrijp ik niet goed waar het hier over gaat. Dan kun je een stap verder gaan. Je kunt elke dag tijd inruimen voor persoonlijke bijbelstudie. Misschien lukt het niet altijd om zo uitgebreid bijbelstudie te doen, maar doe het dan eens in het weekend.

Bijbelstudie begint met lezen en herlezen van het bijbelgedeelte. Pak er desnoods pen en papier bij en schrijf op watje opvalt of watje niet begrijpt. Je gaat dus vragen stellen en als dat lukt, beantwoorden aan de hand van het bijbelgedeelte waar je mee bezig bent.

Een paar voorbeelden van vragen die je kunt stellen.

Eind mei verschijnt er bij de JBGG een nieuwe (herziene) bijbelwijzer Dagelijks Brood, die al enige tijd uitverkocht was. Naast een bijbelrooster van ds. R.M. MacCheyne vind je daarin een beknopt overzichtvan Schriftplaatsen, gerangschikt naar onderwerp (christelijke feestdagen, blijde en droeve dagen), maar ook een alfabetisch overzicht van bijbelse kernwoorden en actuele thema's, plus een overzicht van de gelijkenissen van de Heere Jezus. Alle JBGG-donateurs ontvangen de bijbelwijzer gratis. Nog geen donateur? Meld je aan bij de JBGG en je krijgt de bijbelwijzer straks toegestuurd.

- Wat is de betekenis van...? (een bijbeltekst, een woord, enzovoort)

- Waarom staat dit hier zo?

- Waarom handelen de personen zo in deze geschiedenis? Probeer je bijvoorbeeld eens in te leven in het verhaal: hoe hebben de mensen waar het over gaat de dingen gevoeld en beleefd?

- Let op het verband waarin de tekst of het bijbelgedeelte staat. Wordt er ergens anders in de Bijbel ook iets over dit onderwerp gezegd? Dat kan helpen om de bedoeling van het bijbelgedeelte te begrijpen.

Om antwoord te krijgen op dit soort vragen moetje soms zoeken in andere bijbelgedeelten. Gebruik daarvoor de tekstverwijzingen uit de kanttekeningen (in GBS-bijbels staan ze in de Bijbel zelf). Ook een concordantie of een bijbelse encyclopedie kunnen hiergoede diensten bewijzen. Als je dit allemaal wat te moeilijk vindt, dan kun je ook eens aan je ouders vragen of zij begrijpen wat er staat. Of je vraagt het aan iemand anders die je goed kent. Denk niet dat het gek is om zoiets te vragen. Andere mensen herkennen je vragen vaak, omdat zij er bijvoorbeeld ook wel eens over nagedacht hebben.

Tenslotte ga je proberen de tekst of het bijbelgedeelte toe te passen. Wat heeft de Heere hiermee tot mij te zeggen? Wat is de boodschap voor vandaag? Wat heeft dit te zeggen over mijn situatie en over mijn gedrag? Wat kan ik ervan leren?

Op deze manier spreekt God door Zijn Woord tot ons, in onze tijd. En wat Hij tot ons zegt, mag ons niet koud laten. We moeten er wat mee doen, of we willen of niet. Dat wat we in de Bijbel lezen, moet in praktijk gebracht worden.

De Heere spreekt

Nu hoor ik je al zeggen: wat een technisch verhaal? Ben je op die manier niet te veel bezig om zelf het 'spreken van de Bijbel tot jou' in te vullen? Is er nog ruimte voor de Heere, om door Zijn Woord tot ons te spreken? Laat ik er dan bij zeggen dat er in je hart een oprecht verlangen moet zijn om de Bijbel te begrijpen. Je mag bidden om het werk van de Heilige Geest die het woord krachtig kan maken in ons hart. Als je zo biddend de Bijbel mag lezen en bestuderen, dan zal de Heere Zijn Woord ook voor je openen. Wat zal het een wonder zijn als je Hem daardoor mag leren kennen.

Verborgen in ons hart

Ben jij iemand die de Bijbel echt liefheeft en probeer je ernaar te leven, lees je er veel in? Dat is een wonder! De Heere wil dat zegenen. Toch, al lees je veel uit de Bijbel, dan moetje misschien bekennen: het kan beter. Het is goed om je voor te nemen om steeds meer uit de Bijbel te lezen. We verslappen zo snel. We moeten als het ware van Gods Woord doortrokken worden. Je weet niet welke weg er nog voor je ligt, en of je altijd een Bijbel bij je zal kunnen dragen en eruit kunt lezen. Het is goed om het Woord als het ware in ons hart verborgen te hebben. Dat lees je in Psalm 119: Ik heb Uw rede in mijn hart verborgen, opdat ik tegen U niet zondigen zou.

Het is een goede gewoonte om na te denken over watje gelezen hebt in GodsWoord. Sommige mensen noemen dat ook wel mediteren. Neem iedere dag twee of drie teksten met je mee, schrijf ze desnoods op. Je kunt daarover nadenken zodra je er gelegenheid voor hebt. Geef ze een plaats in je gebed. Het bewaart je voor veel verkeerde gedachten en slechte dingen. Bovendien dringt op die manier watje gelezen hebt dieper door.

Tenslotte: we zouden meer met elkaar over de Bijbel moeten spreken als we elkaar ontmoeten. Dat is beter dan onze oppervlakkige, nietszeggende praatjes over het mooie weer, of de trein die alweer vertraging heeft. De twee Emmaüsgangers spraken ook met elkaar op de weg over wat er gebeurd was in Jeruzalem, over wat ze gehoord hadden over de dood van Christus en Zijn opstanding. De Heere Jezus kwam erbij, om Zijn Woord uitte leggen en hen te vertroosten. Hij maakte Zich aan hen bekend. Een gezegend gesprek was dat!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 2002

Daniel | 30 Pagina's

Welke plaats heeft de Bijbel in jouw leven?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 2002

Daniel | 30 Pagina's