Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenhervormingsavond Moerkapelle

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenhervormingsavond Moerkapelle

Moerkapelle

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Vandaag herdenken we als jongeren de dag dat Maarten Luther zijn 95 stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenberg sloeg. Deze daad bleef niet onopgemerkt. De stellingen vonden snel hun weg door Europa. 'Alsof de engelen ze hebben verspreid!', zei Luther er zelf van". Met deze woorden begon Laurens Kroon zijn openingswoord, nadat hij had gelezen uit Romeinen 3:19-26.

De JBGG organiseerde dit jaar drie Jongeren-hervormingsavonden in Nunspeet, Goes en Moerkapelle waar in totaal 1 900 jongeren kwamen. , De opbrengst van de collecte was als volgt: Hervormingsavond Nunspeet: € 377, 18 Hervormingsavond Goes: € 618, 29 Hervormingsavond Moerkapelle: € 334, 76

Laurens: aar wat hebben wij daar nog aan? Je hebt misschien in het RD van donderdag ook de 95 stellingen gelezen, geschreven voor deze tijd. Daar stonden, gelukkig, ook stellingen bij die gingen over 'kerk en jeugd'. Ik wil hieruit stelling 67 citeren: n de lijn der geslachten wil de Heere gewoonlijk werken. Daartoe moeten aan kinderen (lees hier jongeren) de eerste beginselen geleerd worden (Psalm 72 : 5, 17; Spreuken 22 : 6). Als we het hebben over Géén aardse macht, hebben we het over de macht van het Woord van God die over onze levens moet heersen. In Romeinen 3 wordt de kern van de Reformatie verwoord. De drie 'sola's' klinken hierin duidelijk door: lleen door het Woord, alleen door het geloof, en alleen door genade! Ze zijn nog volop actueel. Ook voor jou!

Dynamiet

Géén aardse macht. Hoe gaat het verder? Zo begon dominee G.J. van Aalst zijn lezing. Geen aardse macht begéren wij. Die gaat alras verloren. Wat begeer jij? Een goede baan na je studie, een gezond en gelukkig leven, dat je oud mag worden? Het gaat ibij de Reformatie niet om de aarde, om het hier en nu.

Hoe werkt de Reformatie door in jouw leven? In Romeinen 3 hebben we gelezen over de rechtvaardiging om niet, door het geloof. Dat zijn de drie sola's van de Reformatie. Sola Scriptura, alleen de Schrift, sola fide, alleen door het geloof, sola gratia, alleen door genade. Je mag veel van wat ik vanavond zeg, weer vergeten, als je dit maar onthoudt. Deze drie woorden vormen een eenheid: schriftgeloof, en geloofsgenade. Schriftgeloofsgenade, is dat watje begeert?

is dat watje begeert? Je vindt deze drie begrippen terug in Romeinen 3: de Schrift (vers 21), het geloof (vers 22) en de genade (vers 24).

Sola Scriptura, alleen de Schrift. In Romeinen 1:16 lezen we: ant ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid, een iegelijk die gelooft. Het Griekse woord voor 'kracht' wat hier wordt gebruikt, is 'dynamos'. Daar zit het woord dynamiet in. Het Woord van God is als dynamiet onder je leven. De waarheid wil geopenbaard worden. Het is als een bal die je onder water probeert te duwen. Je hebt kracht nodig om hem eronder te houden. Die bal wil naar boven. Zo kunnen wij het Woord van God onderdrukken door onze eigengerechtigheid en ongerechtigheid.

Gods Woord, dat is Wet en Evangelie, zei Luther. Wat doet de Wet? Hij beschuldigt je. Hij stopt je mond, Romeinen 3 : 19. Je hebt niets meer te zeggen.

Wat het Evangelie inhoudt, zegt Romeinen 1:17. Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof.

Ladder

Gods rechtvaardigheid in het Evangelie? Ja, zonder die rechtvaardigheid was er geen genade. God is zo rechZingen jaagt de duivel op de vlucht, is een bekende uitspraak van Maarten Luther. Hij was een groot liefhebber van zangen muziek. Die kregen deze avond een ruime plaats toebedeeld.

De medewerking van jongerenkoor 'Heman' uit Capelle aan den IJssel, organist Bert Roest en trompettist Wilhelm Groenendijk was meer dan alleen 'muzikale omlijsting'.

tvaardig dat Hij Zijn Zoon overgegeven heeftin Zijn toorn.

Wij kunnen met onze eigen gerechtigheid de hemel niet bereiken. Het is als een ladder, die te kort is. Je klimt snel een paar treden, maar klapt dan op de grond. Nu heeft de Heere Zelf een ladder neergelaten vanuit de hemel. Wij hoeven die niette beklimmen, maar Gods Zoon daalde neer in onze diepe verlorenheid.

Alléén om Jezus' wil... Heb je zo al eens gebeden? Dat is het begin van geloofsgenade.

Wat betekent de Reformatie voor jou? Het gedachtegoed van de Reformatie hebben we nog in de vorm van de drie geloofsstukken: de Catechismus, de Dordtse Leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Ook hier vinden we de drie sola's in terug. Schrift, geloof en genade. Hou ze bij elkaar!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 november 2002

Daniel | 30 Pagina's

Jongerenhervormingsavond Moerkapelle

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 november 2002

Daniel | 30 Pagina's