Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Werken voor de zending doet iemand niet zomaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Werken voor de zending doet iemand niet zomaar

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Werken voor de zending doet iemand niet zomaar. Het is geen hobby waar je voor kiest, maar een roeping van de Heere in Zijn dienst. Het koninkrijk van God moet worden uitgebreid. Daarvoor wil de Heere mensen gebruiken. Geen bijzondere mensen, maar gewone mensen die de noodzaak voelen van de verbreiding van Gods Woord en die bewogen zijn met het zielleheil van hun naaste.

Als de Heere ook de nood van verder weg laat zien, kan er een verlangen komen om te mogen dienen in Zijn dienst. Zij gaan zien dat er nog 'witte plekken' op de aarde zijn: plaatsen waar het Evangelie nog nooit is gebracht. Er zijn zoveel mensen die nooit van de Heere gehoord hebben. Hoe zullen deze mensen dan geloven in Hem? Het verlangen om te mogen dienen in Gods Koninkrijk zal hen steeds weer brengen in het gebed. De Heere zal Zelf instaan voor Zijn werk. Op Zijn tijd en wijze roept de Heere mensen in Zijn dienst.

Als de Heere mensen roept in Zijn dienst, zal ook de satan komen met bezwaren en twijfels. Ben ik wel geroepen? De eigen zwakke kanten en fouten kunnen dan een sta in de weg worden. Of de twijfels om zover weg te gaan. De nood in Nederland is toch ook groot? Misschien zelfs wel in de eigen familie. We zien in Exodus 13 en 14 dat de Heere Mozes roept, maar dan komt Mozes met bezwaren. Hij zegt dat het volk van Israël niet zal geloven dat hij van God gezonden is. Als de Heere deze bezwaren heeft weggenomen met tekenen, komt hij met het volgende bezwaar: hij kan niet zo gemakkelijk praten. De Heere'moet maar een ander sturen. Maar al zijn de bezwaren nog zo groot, als de Heere roept, dan zal Hij ook zenden.

Zending door de gemeente

Voordat de Heere Jezus opvaart naar de hemel roept Hij Zijn discipelen op om Zijn getuigen te zijn. Niet alleen in Jeruzalem, maar ook in Judea, Samaria en tot aan de einden van de aarde, We lezen dan over de uitstorting van de Heilige Geest en de bekering van drieduizend mensen. Het evangelie wordt nog steeds verder gebracht over deze aarde en dat is de roeping van de hele Kerk. In dat licht gezien is zending een taak van de hele gemeente. Zendingswerkers worden namens de gemeente uitgezonden. Voorde zendingswerkers betekent dit veel.

Gert ervaart de uitzenddienst als erg belangrijk. "Een officieel moment waarin we door de gemeente werden afgezonderd om de kerk op Papua te gaan dienen. Wij mogen hier in Papua bezig zijn, maar dat wordt gedragen door de gemeente die ons heeft uitgezonden. Zij dragen mede verantwoordelijkheid voor het werk dat wij hier doen."

Ook Annemieke geeft aan dat zendingswerkers het gebed van de gemeente nodig hebben. Zij is uitgezonden "maar de gemeente behoort even goed haar werk te verrichten voordezendingsvelden."

Ook jij

Laat dit eens tot je doordringen. De gemeente moet ook haar werk doen voor de zending. Bij die gemeente hoor ook jij. Wat doe jij voor de zending? Misschien heb je er nog nooit bij stilgestaan dat zending een taak van de hele gemeente is.

James Fraser, zendeling in China in het begin van de twintigste eeuw, schrijft in een van zijn brieven: " Het meeste zendingswerk wordt thuis verricht op de knieën." Hij doelt daarmee op de taak van de achterblijvers in het thuisland. Er is een geestelijke strijd gaande en het is bijbels om niet als eenling die strijd aan te gaan, maar om medestrijdersin het gebed te hebben. Het voorbeeld dat Gert in de inleiding noemde, maakt het wat duidelijker. Als het regent boven in de bergen, dan is de waterval onder aan de berg vol. Zo is het ook met het gebed op het thuisfront. Het gebed van de achterblijvers thuis is te 'vergelijken met de regen. De Heere zal dan Zijn zegen geven op het werk. Bidt en u zal gegeven worden. De zegen van de Heere is te vergelijken met de waterval die vol is. Als het gebed vermindert of ophoudt, dan wordt ook de zegen minder.

Annemieke wijst op het boek Handelingen: "Hetvalt me daar altijd op hoe betrokken de jonge, christelijke gemeenten waren bij het uitzenden van Paulus."

Rondzend-brieven

Als jij wilt bidden voor een zendingswerker, moetje weten wat die zendingswerker nodig heeft. Zendingswerkers schrijven vaak rondzendbrieven. In die brieven probeert Annemieke "altijd iets te laten zien van het leven hier, van de dingen die me bezighouden, de moeilijke en de mooie momenten."

De lezers van de brieven kunnen daaruit zelf de punten halen waarvoor zij bidden. Soms geven de zendingswerkers ook beJe concrete punten met de vraag om daarvoor te bidden. Annemieke heeft de gewoonte om haar brieven bijna altijd te eindigen met een paar concrete punten. "Er zijn vele gebedspunten te noemen: collega's die ziek zijn, zorgen in gezinnen, terugval

liefheeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. De velden zijn wit om te oogsten, maar de arbeiders zijn weinig. De werkdruk van de zendingswerker kan daardoor heel groot zijn. De zendingswerker heeft bewaring nodig in de besteding van zijn tijd. Bewaring om vooral tijd te besteden aan de persoonlijke omgang met de Heere. Tijd ook om er te zijn voor het gezin.

De Heere alleen kan bewaren in al deze gevaren. Het gebed van de zendingswerker, het team en de thuisgemeente zijn daarom zó hard nodig.

Gebed met en voor elkaar

"In Papuakan het gebeuren datje een collega maanden niet ziet, " volgens Gert. "Daarom komen we op zondagmiddag altijd even aan de radio om van elkaar te horen hoe het gaat. We geven dan dank-en gebedspunten door aan elkaar." Zo leeft het team met elkaar mee in de dagelijkse dingen, maar bovenal dragen zij elkaar op in het

Ook jij moet als (doop)lid van de gemeente de zending dragen in je gebed. Worstel mee, want aan het werk in Gods Koninkrijk is veel strijd verbonden. Gert las een stukje over F.feze 6:18. Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen.

Daaruit citeert hij: "Er is maar een manier om te kunnen beginnen, om voort te gaan en om te overwinnen, namelijk biddend en smekend." Dit maakt volgens hem "een in het gebed meestrijdende thuisgemeente onmisbaar. "

Is er vanuit jouw gemeente iemand uitgezonden voor de zending? Laat dan merken datje als gemeente met hen meeleeft. Als een zendingswerker met verlof is, wordt er vrijwel altijd een gemeenteavond gehouden, waar hij vertelt over het werk op het zendingsveld. Toon je belangstelling door ook te komen. Het is bemoedigend voor de zendingswerker om te zien dat jij wilt weten waar hij, door Gods genade, mee bezig is. Gert zegt dat zij als gezin de belangstelling vanuit de thuisgemeente erg hebben gewaardeerd en "nog steeds waarderen. Ik denk dat deze bijeenkomsten de band tussen ons en de gemeente als geheel beeft versterkt."

Doorgeven

Ai is de zendingswerker ver weg, toch is hij nog lid van jouw gemeente. Houd de zendingswerker op de hoogte van wat er gebeurt binnen de gemeente. Het is goed om de zendingswerker ook mee te laten leven met de thuisgemeente. Het gaat er niet om dat de zendingswerker alle roddelpraatjes moet horen. Het gaat om de grote werken van de Heere, die je verder magen moet vertellen. Misschien vind je het moeilijk om daarmee te beginnen. Begin dan eens op een zondag en schrijf over de preek die je hoorde. Je hoeft dan alleen maar door te geven watje hoorde. Je hoeft er geen verhalen bij te maken, maarzo kan ook jij het Woord van de Heere verder brengen.

Iedere christen heeft een taak om te strijden voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk. Blijf in je gebed niet bij de algemene termen, maar zoek naar gebedsonderwerpen. Lees vooral de brieven in het Nieuwe Testament waar de eerste zendingswerkers de achtergebleven gemeenten informeren en opwekken tot gebed. De Heere Jezus leerde zo ook Zijn discipelen bidden: Uw Koninkrijk kome. Het is verder zinvol om specifiek voor een zendingswerker te bidden." Gert heeft hierbij nog als tip: " Probeer, als je helemaal geen zendingswerkers kent, via het zendingsbureau een rondzendbrief te krijgen. Of schrijf een zendingswerker en vraag hem of haar erom."

Hij is het waard

Vergeet jezelf niet. Dat is de boodschap die Geiten Annemieke willen meegeven. Annemieke: "Vergeet vooral niet 'net persoonlijk gebed. Gebed voor je eigen zielleheil. Bovendien is Christus als Voorbidder onmisbaar. Vergeet ook niet het gebed om richting in je leven. Gebed om duidelijkheid wat de Heere wil met jouw leven? Misschien mag je dan bereid zijn om te dienen binnen Zijn Koninkrijk. Misschien veraf opeen zendingsveld of dichtbij in je eigen beroep? " Gert: "Betrek het gebed op je zelf: Mag ik misschien dienen in evangelisatie-of zendingswerk? De Heere is het waard."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 oktober 2003

Daniel | 43 Pagina's

Werken voor de zending doet iemand niet zomaar

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 oktober 2003

Daniel | 43 Pagina's