Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Luther kreeg de Bijbel lief”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Luther kreeg de Bijbel lief”

Hervormingsavond in Rhenen word hervormd!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"God zoekt verlorenen op en maakt hen uit genade zalig, niet uit verdienste. Het is Gods opzoekende zondaarsliefde, Zijn vrije gunst alleen. Ook vanavond klinkt het: 'Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is!' Word veranderd! Word hervormd!" Zo sprak ds. W. Visscher op de jongerenhervormingsavond in Rhenen.

Het is zeven uur als de toegangsdeuren van de Cunerakerk worden geopend. Bezoekers stromen naar binnen, op zoek naar een mooi plaatsje. De instrumentalisten van het ensemble Animato zitten startklaar om met het intro Canon van J. Pachelbel de avond in te luiden.

De heer j.H. Mauritz benadrukt in zijn openingswoord dat het ook 1486 jaar nog steeds belangrijk is om bij de Reformatie stil te staan. Het jongerenkoor van deze avond, Laudate Deum uit Apeldoorn, zet in met Psalm 5. Als het eerste repertoire is afgewerkt, spreekt ds. Visscher over het thema: 'Word hervormd!'

"Hoe werd jij vanochtend wakker? " Met deze vraag begint ds. Visscher zijn appèlwoord. "Had je tijd om te bidden en een stukje uit de Bijbel te lezen, of moest je op een draf naar je zaterdagbaantje? Ben je de dag ' begonnen zonder God? Word veranderd! Hoe is jouw tijdsbesteding, wat staat er bij jou op nummer één? School, gezin, baan, verkering, huiswerk? En als het nu plotseling eeuwigheid is? Word veranderd! Dit is de boodschap van de Heere."

Reformatie

Hetthema van vanavond - 'Word hervormd !' - gaat niet om een bepaald kerkgenootschap of kerkgebouw. Het gaat erom datje, als je gaat • stervén, een levend lidmaat bent fe. van de Kerk met een hoofdlet-. ter. De Heere zegt tot een | ieder van ons: "Word veran-P derd!" Er is ware bekering nodig!

Pauius sprak deze woorden tot de mensen in

Rome. Rome, een wereldse stad, die te vergelijken is met een stad als Amsterdam. Ook in die tijd gebeurden er verschrikkelijke goddeloze dingen. Lees maar na in Romeinen 1:26-32. Paulus walgde ervan.

Die goddeloosheid is begonnen bij Adam en Eva in het Paradijs. Die goddeloosheid is terug te vinden in jouw en mijn hart. Ben je tegen tv?

De geest ervan zit in je hart. Daarom kan de duivel zoveel aan je kwijt. Paulus zegt tegen de christenen in Rome: "Doe niet mee aan de losbandigheid, maar word veranderd!" Dit houdt in een radicale verandering, een totale bekering. Bekering is het werk en wonder van de Heilige Geest. Het is een werk van God. Paulus heeft dit ervaren. Op weg naar Damaskus werd hij stilge-

zet. Al Gods kinderen ervaren hier iets van. Zijn ervanavond ook jongeren die hier iets van kennen? Buig je, voordat je naar je zaterdagbaantje vertrekt, je knieën om aan de Heere vrijmoedigheid te vragen, opdat je magen durft waarschuwen als er gevloekt wordt? Dan krijg je de boodschap van de Reformatie lief.

In de tijd van Luther praatten en deden de mensen elkaar na. Ze luisterden naar de paus en de priester. Men vroeg niet naar God. Luther ontdekte dat dit heel verkeerd is. We moeten naar God luisteren, naar het Woord van God, het Profetisch Woord dat zeer vast is en dat wijs maakt tot zaligheid. In de Bijbel kunnen we lezen hoe we moeten leven en hoe we bekeerd moeten worden.

Door Gods genade kreeg Luther de Bijbel lief. Zijn ogen gingen open voor Sola Scriptura: alleen de Schrift. Heb jij de Bijbel ook lief? Dan heeft de Heilige Geest iets van de kracht van het Woord laten merken. Luther leerde zijn eigen verlorenheid. Hij ontdekte ook de grote inhoud van het Woord. De Bijbel maakt ons bekend met de enige Naam tot zaligheid, door Gods Geest. Deze God leeft nog!

'Word hervormd!'

Ook wij proberen op onze eigen manier redding te verkrijgen. We hebben vaak geen tijd om over de eeuwige dingen na te denken. Bekering dat is zo vaak voor morgen. "Vandaag heb ik geen tijd. Morgen misschien". Augustinus heeft hier ook mee geworsteld.

Maar God zegt in Zijn Woord: "Heden, zo gij Mijn stem hoort!" God zoekt verlorenen op en maakt hen uit genade zalig, niet uit verdienste. Het is Gods opzoekende zondaarsliefde, Zijn vrije gunst alleen. Ook vanavond klinkt het: "Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is! Word veranderd! Word hervormd!" Christus kwam in de wereld om zondaren zalig te maken. Hij vergadert een gemeente tot het eeuwige leven. Heb je Hem nodig gekregen? Verdienen kun je niets. Verloren is alles. Echt waar! Maarzovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden. De Heere Jezus zegt ook vanavond: "Zo iemand dorst, die kome tot Mij!" Tot Hem komen als één die niets kan verdienen, maar alleen kan verkrijgen uit genade bij God vandaan. Dit maakt het zo persoonlijk en bevindelijk. Het ware geloof zet een schoen tussen de deur; dan laat je God niet meer gaan. "Word veranderd!" Dit geldt ook voor jou! "Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij uw hart".

Vanavond nog! Onmogelijk? Bij de mens is alles onmogelijk. Maar niet bij God. Leg je onmogelijkheid maar voor de Heere neer, want bij Hem zijn alle dingen mogelijk! "De Heere wordt gevonden van mensen die naar Hem niet hebben gevraagd".

Liesbelh Rikkers

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2003

Daniel | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2003

Daniel | 20 Pagina's