Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Regionale Vergadering te Werkendam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Regionale Vergadering te Werkendam

Voor haar paginas

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 8 oktober j.1. mochten we met velen uit de regio bijeen zijn in het mooi verbouwde kerkgebouw van Werkendam, waar we heel hartelijk werden ontvangen.

Ds. M. Karens, die de leiding van deze avond had, heette allen hartelijk welkom. In het bijzonder de spreker de heerW. Visser. Hij las ons voor uit 2 Timotheüs 1:1 - 10 en bepaalde ons in het bijzonder bij vers 5'. Als ik mij in gedachtenis breng het ongeveinsd geloof dat in u is, hetwelk eerst gewoond heeft in uw grootmoeder Loi's en in uw moeder Eunice; en ik ben verzekerd, dat het ook in u woont

"We maken hier kennis met drie geslachten die de Heere mogen vrezen. Drie geslachten waarvan geldt dat het zaligmakend geloof in de harten woont.

Grootmoeder Loïs bezit het ongeveinsd zaligmakend geloof. Niet een nagebootst, niet een gehuicheld, niet een nagepraat geloof, maar een oprecht zaligmakend geloof.

Dat geloof woont in haar. In haar hart, niet in haar hoofd. Het doortrekt haar leven. Zij is een oma waar wat van uitgaat. Een leesbare brief van Christus, meteen tere omgang met de Heere. Zijn er zulke oma's vanavond?

En dan het volgende geslacht. Dochter Eunice bezit hetzelfde geloof, met dezelfde genade, met dezelfde vreze Gods. Dat is een wonder. Zullen we dan maar nooit te klein van de Heere denken? Drie geslachten die genade mogen bezitten.

En dan is het hier een dubbel wonder, want die dochter Eunice was een gemengd huwelijk aangegaan meteen ongelovige heiden. Maar dwars door alles heen werkt God.

Zo heeft Eunice haar zoon mogen onderwijzen in de waarheid van de Schrift. Bij Eunice lag de Bijbel open in huis. Een moeder en een oma hebben samen die jongen voorgehouden wat nodig is om gekend te worden. Ze hebben samen mogen spreken over de Heere en over Zijn zalige dienst. Het heeft daar in het huis van een heiden geklonken:

Wie heeft lust den HEER' te vrezen, 't Allerhoogst en eeuwig goed?

God zal Zelf zijn Leidsman wezen; Leren, hoe hij wand'len moet.

De Heere heeft dit iater willen gebruiken, waarschijnlijk ondereen preek van de apostel Paulus.Toen is het zaad van dat Woord gevallen in die toebereide akker en is Timotheüs wedergeboren door de kracht van de Heilige Geest in dat wonder van die levendmaking, van die nieuwe schepping, van die opwekking uit de doden, waarvan zo heerlijk in de Schrift wordt gesproken, die God zonder ons in ons werkt.

Vriendinnen en vrienden, dat zaligmakende geloof is ons allen noodzakelijk op weg naar de eeuwigheid. Zoals Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus het ons voorhoudt: 'Worden dan alle mensen door Christus zalig gelijk zij in Adam zijn verdoemd geworden? Dan zegt het antwoord: Neen zij, maar alleen die Hem door een waar geloof worden ingeplant en al Zijn weldaden aannemen.'

Het ongeveinsde geloof komt openbaar in een hartelijk leedwezen over de zonde en schuld, in een hartelijk haten en vlieden van de zonde, maar ook in een vluchten tot de Heere.

Drie geslachten, een oma, een moeder en een kleinzoon.

Als ik nu eens rondzie in onze tijd, dan zie ik ook drie geslachten. En dan hoor ik: 'Oma stond bekend als een leesbare brief, daar mocht iets van de vreze Gods van uitgaan. Moeder heeft nog de vorm en het kleinkind... heeft overal mee gebroken, alles de rug toegekeerd!' Moeders, de Heere wil de opvoeding nóg gebruiken. Vroeger waren de omstandigheden net zo moeilijk, er waren ook de amfitheaters. Ook Timotheüs kwam langs gevulde stadions en zag de afgodstempel van Jupiteren Mercurius.

We lezen in de kranten dat het er niet zo best voorstaat met de refo-jeugd. Maar het staat er ook niet zo best voor met de refo-oma's en opa's en met de refo-ouders. Dat we de schuld maar in leerden zien. Dat we uitgedreven zouden worden tot die almachtige God. Weet u wat er zo hard nodig is? Godvrezende moeders, vaders en grootouders,

godvrezende ongehuwden, die het zaad van de gemeente en de jeugd mogen dragen voor het aangezicht van de Heere. Nodig is dat we worstelen aan de genadetroon, niet voor het tijdelijke, maar voor het eeuwige heil van onze kinderen!

Moeders en grootmoeders, het is zo nodig dat we onze kinderen en kleinkinderen voorleven in de vreze des Heeren. En daarom, de God van Loïs, de God van Eunice, de God van Timotheüs mocht ons op onze plaats, op onze knieën brengen en mocht die worstelingen geven aan Zijn genadetroon, opdat het straks zou mogen blijken dat Hij in de lijn der geslachten die gouden draden zou willen doortrekken. Dan mogen de tijden donker zijn en de zorgen onder de jongeren groot, maar die God van Timotheüs leeft nog. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde. Dat Woord van Timotheüs hebben we nog. Die Geest Die Timotheüs veranderde, vernieuwde, waait nog. Dat er dan nog onder ons zou mogen worden gehoord: Datzelfde geloof wat oma kende, mocht door genade ook moeder ontvangen en mag in het late nageslacht zich openbaren!"

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2003

Daniel | 32 Pagina's

Regionale Vergadering te Werkendam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2003

Daniel | 32 Pagina's