Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ben ik herkenbaar?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ben ik herkenbaar?

Ds. W. Harinck over 'Jongeren op zoek naar identiteit'

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

"De Heere vraagt niet van ons om in een klooster te gaan of op een eiland te gaan wonen. Een christen staat midden in de wereld. Niet als wereldling, maar als vreemdeling. Dat vreemdelingschap van de christen is geen naambordje, maar werkelijkheid. Dat merkje, dat hoor je. Zo sprak ds. W. Harinck op 8 november in Rotterdam op de Landelijke Jeugdwerkdag. "Ook al vonden Joden en Grieken het Evangelie belachelijk en achterlijk...Paulus schaamde zich er niet voor."

Ds. Harinck ging in zijn inleiding in op 'Herkenbaar zijn'. De predikant van Woerden hield de aanwezige jongeren en jeugdwerkers het voorbeeld van uitgedoste voetbalsupporters voor. "Op een zondagmiddag reed ik terug naar huis vanuit Rotterdam-Zuid, waar ik een preekbeurt vervuld had. Ik was nog maar een paar minuten onderweg of ik kwam helemaal vast te zitten in het verkeer. Ik kon geen kant meer op.

Vooruit, achteruit... het was één grote verkeerschaos. Trouwens, op het trottoir zag het ook zwart van de mensen. De verkeersopstopping ontstond niet omdat de kerk was uitgegaan. Het had met een heel andere zondagse activiteit te maken: de mensen waren herkenbaar. Het Feyenoordstadion stroomde na één of andere belangrijke wedstrijd leeg. Mutsen, sjaals, toeters en bellen maakten duidelijk dat het hier om enthousiaste voetbalsupporters ging. Het was duidelijk dat ze zich niet schaamden voor hun voetbalgekte.

Luid toeterend en schreeuwend, zwaaiend met vlaggen en mutsen trokken ze door de stad. Ja, ze waren duidelijk herkenbaar. De vraag: zijn wij dat ook? "

Dikke strepen

"Niet op de manier van deze mensen, maar op een heel andere manier. Is het aan ons te merken dat we gedoopt zijn, dat we zondags onder de verkondiging van Gods Woord komen, dat we op een reformatorische school zitten en bij kerkelijk jeugdwerk betrokken zijn? De vraag is: ben ik herkenbaar? " Volgens de predikant is het "een gezonde eigenschap" ergens bij te willen horen. "Op weg naar volwassenheid komt vroeger of later de vraag om de hoek kijken: 'Wie ben ik eigenlijk?

Waar hoor ik bij? ' Het is best spannend en boeiend om in 2003 jong te zijn maar het is ook gevaarlijk. Want het gevaar van de spreekwoordelijke spagaat is levensgroot. Bij sommige jongeren zie je die dat dubbele, dat leven in meerdere werelden heel sterk, bijvoorbeeld op zaterdagavond in de kroeg of discotheek en zondagmorgen netjes gekleed in de kerk. Ze kleren helemaal met de wereld mee en zijn onherkenbaar geworden. Erg is dat. Met het merkteken van Christus op het hoofd, meelopen in het leger van de vijand.

A.Aeedoen met de dingen van de tijd, je onderdompelen in het moderne leven dat eet, drinkt, speelt, hoereert en kritiseert."

"Identiteitscrisis is vooral zonde crisis" betoogde ds. Harinck. "Crisis is een woord dat ook tot het jargon van moderne jongeren gerekend mag worden. Maar weten wij wat er mee bedoeld wordt, als wij allerlei toestanden aan duiden als: 'het is crisis'? Het Griekse woord 'crisis' betekent meer dan alleen een ramp, het ziet ook op scheuring, op oordeel en gericht.

Onder de mensen heeft zich niet minder dan een identiteitscrisis voltrokken. Er is sprake van een herkenbaarheidsoordeel! Onze herkenbaarheid heeft een crisis, een scheur opgelopen in het verloren Paradijs. Door de zonde zijn wij vervreemd van God en van ons oorspronkelijke doel. Dikke strepen heeft de zonde getrokken. Grote barsten zijn er gekomen in dat prachtige beeld van God. Erger nog.. .zoals een vaas hele-

maal in scherven valt op een stenen vloer, zo is ook het beeld van God in ons leven aan scherven gevallen.

Romeinen 3 schetst ons dat beeld. En denk niet dat Paulus 'depri' is. Hij hoeft zich echt niet te verontschuldigen voor wat hij zegt. Los van God gaat het niet anders dan bergafwaarts met de mens. En zonder het ontdekkende licht van de Heilige Geest blijven we denken dat het allemaal meevalt.. .Maar stilgezet onder het ontdekkende licht van de Heilige Geest ga je het zien: Het is erg, het is vreselijk erg, ik ben een mens zonder God, zonder Christus."

Worsteling

De inleider noemde de voorbeelden van Jozef, Daniël en Obadjadie herkenbaarwaren. "Hoe kon Obadja staande blijven? Niet in eigen kracht. Wat was dan zijn levensgeheim? Hij was de Heere zeer vrezende. Obadja was trouw aan de Heere. Hij was geen kameleon die meekleurt met de omgeving waarin hij werkt. In de stroom van goddeloosheid en zedeloosheid blijft hij staande. Hij was de Heere zeer vrezende. Van binnenuit was Obadja anders! Er was een diep ontzag voor God bij deze jongeman. Als Obadja de Heere niet zeer gevreesd had, zou hij onderuit gegaan zijn.

Vrome jongens die Jozef, Daniël en Obadja? Ja, in de meest positieve zin van het Woord... vrome jongens en daarom rijk en gelukkig! En jij? Kijk eens naar jezelf! We zijn immers nog steeds bezig met het kijken in de spiegel. Ben jij herkenbaar als een gedoopte, kerkelijke jongere? Nee, dan zit het niet alleen in je buitenkant, in je rokje of in je taalgebruik of in de keuzes die je maakt voor de zaterdagavond. Dan gaan we toch even dieper...Herkenbaar zijn heeft alles te maken met je hart, met het zeer vrezen van de Heere. Misschien is dat nu juist de worsteling van jouw leven. Dat hoop ik! Dat jij een jongere bent die er zwaar aantilt als het gaat over herkenbaar zijn voor de Heere en voorde mensen. Dan zitje er over in hoe je een Jozef, Daniël en Obadja kunt zijn in jouw tijd, in onze tijd. Dat weet de Heere ook! Hij heeft jou juist in deze tijd geboren laten worden. Hij ziet jou. Hij kent jouw worsteling. Hij wil ook jou Zijn wegen leren."

Paulus zegt. Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet. Hij schaamde zich absoluut niet voor de boodschap van het Evangelie. Hij wilde herkenbaar zijn. Voor niets en niemand deinsde hij terug als het om deboodschap van het Evangelie van de Heere Jezus ging. Op de Areopagus in Athene, tegenover de Griekse denkers en gelukzoekers, kwam hij openlijk voor de waarheid van het Evangelie uit. In Rome, een stad van brood en spelen, was hij ook niet verlegen met de boodschap van Zijn hemeise Zender. Ook al vonden Joden en Grieken het Evangelie belachelijk en achterlijk. Paulus schaamt zich er niet voor. Maar wat maakt Paulus zo vrijmoedig, zo dapper? Waar haalt hij de moed vandaan om in een vijandige omgeving voluit herkenbaar te zijn als kind en knecht van God?

Geeri klooster

Heel eenvoudig zegt Paulus wat het geheim is: Want ik schaam mij het Evangelie van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft. Paulus wijst niet op z'n eigen kracht. Hij wijstop de kracht van God in het Evangelie. En zoals die voetbalsupporters herkenbaar waren omdat zij bij 'koning voetbal' waren geweest, zo zullen allen die bij Koning Jezus geweest zijn te herkennen zijn.

Maar hoe kom je die valse schaamte te boven? Hoe krijg ik mijzelf er voor over om als gedoopte jongere herkenbaar te zijn? Waar haal ik de moed vandaan om tegen de stroom in te gaan? De Bijbel geeft daar een eerlijk antwoord op! Het is alleen mogelijk wanneer je een nieuw mens geworden bent en door het geloof echt bij de Heere bent gaan horen. Zo lang we de kracht Gods tot zaligheid niet kennen is onze beestachtige liefde tot de zonde en ons eigen ik niet gebroken, aldus Calvijn.

Bekering is nodig. Het gaat om een waarachtig kennen en vrezen van de Heere. Nee, dan vraagt de Heere niet van ons om in een klooster te gaan of op een eiland te gaan wonen. Een christen staat midden in de wereld. Niet als wereldling, maar als vreemdeling.

Echte herkenbaarheid als christen komt van binnenuit. Dan is de buitenkant de spiegel van de binnenkant."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2003

Daniel | 32 Pagina's

Ben ik herkenbaar?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2003

Daniel | 32 Pagina's