Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Méér, nieuwer, sneller, ter, mooier

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Méér, nieuwer, sneller, ter, mooier

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

't Zonnetje schijnt altijd, nooit is er iemand ziek. ledereen is er gelukkig. Alles is er leuk. Niemand heelt er geldzorgen. Er is nooit tekort. Je kunt altijd krijgen wat je wilt. Het raakt nooit op en er komt nooit een eind aan... Dat is de wereld die de reclame voorspiegelt. Natuurlijk is de werkelijkheid anders. Maar juist daarom is de wereld van de reclame zo aantrekkelijk.

Even wegdromen van alle dagelijkse zorgen, terwijl je door weer en wind naar school fietst. Terwijl je je zorgen maakt over dat proefwerk voor wiskunde dat je die dag hebt. Zou je het wel halen dit jaar? Zou je die slechte nog weg kunnen cijfers werken? Ondertussen trap je je helemaal in het zweet om tegen de wind in vooruit te komen. En dan sta je plotseling bij het bushokje oog in oog met een 'dame' die op het strand van Ibiza ligt. Samen met haar vriend heeft ze, in de schaduw van een palmboom, verkoeling gezocht tegen de stralen van de tropische zon. Met een colaatje in de hand genieten de twee, languit liggend op een strandstoel, relaxed van het heerlijke weer en de prachtige omgeving. Dromen worden wer-

kelijkheid ...

We zijn ons nauwelijks bewust van de hoeveelheid reclame die we dagelijks te zien krijgen. Daarvoor hoef je echt geen televisie in huis te hebben. Reclame is het aanprijzen van goederen door een bedrijf, dat zo de verkoop wil bevorderen Zo'n bedrijf betaalt daar dan ook veel geld voor.

Behoeften

Reclame speelt in op de behoeften

van maatschapi '"W^BHIRP verleden vaak mensen. Mensen hebben behoefte aan voedsel, onderdak, veiligheid, geborgenheid, rust, ontspanningen waardering. Die verlangens zijn op zich goed. Het is onze taak ons werk te doen en in ons levensonderhoud te voorzien. Het is goed om als gezin met elkaar op vakantie te gaan om uit te rusten. Alleen slaan wij vaak dóór in onze zoektocht om onze verlangens te vervullen. Dat komt omdat we niet zo snel tevreden zijn. Erger nog: ons hart is van nature een grote bron van vuile begeerten en verlangens.

In ons hart is geen plaats voor de Heere, Die ons schiep. Wij leven voor het hier en nu. En de reclamemakers weten dat. Ze weten precies wat er leeft in het hart van een mens. Hoe kunnen ze dat nu weten? De meeste reclamemakers zijn toe niet christelijk? Nee, maar ze hebben net zo'n boos hart als christenen. Daarom maken ze reclames die naadloos aansluiten bij wat er leeft in het hart.

Toch is reclamemaken op zich niet verkeerd. Je mag je waar aanprijzen. Maar er zijn grenzen. En helaas kan een mens slecht met grenzen omgaan. Mensen vinden het heel aantrekkelijk om de grens op te zoeken. En reclamemakers weten dat de beste reclame altijd heel subtiel nét over de grens heen gaat. In dit artikel lees je tien manieren die reclamemakers gebruiken om heel geraffineerd de gren zen in de reclame te overschrijden. Het is nodig om waakzaam en bewust om te gaan met reclame. Reclame doét wat met je. In ons onderbewustzijn prikkelt de reclame de begeerten van ons hart.

In Davids tijd bestonden er nog geen billboards en vielen er geen reclamefolders op de mat. Toch zong David al: Wend, wend mijn oog van d' ijdelheden af, verlevendig mijn hart door Uwe wegen. Zouden wij dan niet extra waakzaam moeten zijn in het gebed om onze zondige begeerten niet te voeden? En om te vragen: Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.

I. Humor

Een humoristische reclame blijft bij mensen hangen. Humor kan soms behoorlijk grof zijn. Vooral als je het mengt met religie en de dood. Wat te jenken van een reclameslogan van een uitvaartorganisatie: "Roken is goed /oor óns"...

2. Irritant

Een truc om een

bekend te maken, is om opzettelijk een campagne te verzinnen die mensen irri-

: ant vinden. Als mensen zich ergeren aan een reclame, heeft dat het vooreel dat de naam van het merk in de herinnering van mensen achterblijft.

J. Seks

ISeksuele verlangens vormen de sterkste emotie's van een mens. Het is (bewezen dat een product heel goed wordt verkocht als het verbonden Iwordt met seks. ledereen weet datje die naakte vrouw op de reclame niet |bij die bodylotion krijgt. Maar de lotion wordt in gedachten automatisch /erbonden met de seksuele begeerten. Natuurlijk mag je niet alle delen van Ihet lichaam tonen. Maar de dame poseert zó, dat de kijker de rest er zelf [wel bij fantaseert. En een slimme reclamemaker weet dat de stap tussen Izien, begeren en kopen heel erg klein is.

I. Dat wil jij toch ook?

iMensen willen erbij horen. Als alle jongens met Diesel-, Gstar-of Replaylkleren lopen, probeer je toch zo snel mogelijkje kledingkast aan te passen? |En als alle meiden Esprit of Tommy Hilfiger dragen, kun je toch nietachter-Ibiijven? Als ze allemaal een nieuw model mobieltje hebben, blijf jij toch niet jmet die 'rare koelkast' rondlopen? Onder druk van de groep passen we ons lal snel aan de groep aan.

15. Geloof

lEen beetje religie in de reclame doet het altijd goed. Veel mensen zullen het In iet waarderen, maar er wordt over gepraat. Dat is belangrijk. Het zal kle-Idingzaak 'We' een zorg zijn als christenen niet meer kopen na de reclameslogan "Hij is er ook voor u!" Uit heel de reclame bleek duidelijk dat de man

op de poster op de Heere Jezus moest lijken. De naam van de Heere, de Bijbel, de Tien Geboden, de engelen, het gebed en het kruis; geen enkel christelijk symbool is heilig voor de reclamemakers. "Red-bull, geeft je vleugels!" En de reclamemakers dienzen er niet voor terug om Red-bull drinkende engelen af te beelden. Alleen de religieuze symbolen van de islam durft men niet zo snel te gebruiken...

6. Dood

Een reclame waarin de dood een rol speelt, slaat vaak goed aan. "Is er koffie na de dood? ", vroeg een uitvaartorganisatie. Maar weinig mensen hadden daar moeite mee. Er werd wel veel over geschreven en gesproken. De reclamemakers hadden hun doel bereikt. Natuurlijk bied je bedrijfje excuses aan. Maar dat kost nauwelijks klanten.

7. Méér, nieuwer, sneller, béter, móóier

Er leeft in ons hart een onverzadigbare honger naar meer geld, meer bezit, een betere auto, een mooier huis een dure vakantie, en de wintersport. Het kan niet op. De reclamemakers weten dat. En spelen handig in op onze drang naar méér, méér, méér. En wij laten ons gewillig boeien door geld en goed...

8. Geweld

Je moet er als reclamemaker een beetje mee uitkijken, maar geweld gecombineerd met reclame doet het 'goed'. Benetton gebruikte in haar reclame oorlogs-en aids-slachtoffers. Dat ging velen te ver. Maar de verkoopcijfers stegen en Benetton was tevreden. Dat zeiden ze natuurlijk niet! Nee, ze maakten excuses...

9. Ik wil het nu!

Leven met onvervulde wensen vinden veel mensen maar niets. Nee, je moetje behoeften zo goed en zo snel mogelijk bevredigen. Mensen hebben een hekel aan wachten. Daarom steken mensen zich liever diep in de schulden voor een nieuwe auto of een verre vakantie. Sparen is iets voor oude mensen. En de reclame vertelt dat iedereen een lening afsluit voor een nieuwe auto.

10. Herhalen, herhalen, herhalen

De kracht van de reclame is de herhaling. Dan verdoof je de mensen en laten ze zich in hun koopgedrag leiden door de reclame. Of ze dat nu willen of niet. Ze noemen dat de 'injectienaald-methode'. Zoals een drugsgebruiker zijn verdovend middel spuit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 2004

Daniel | 32 Pagina's

Méér, nieuwer, sneller, ter, mooier

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 2004

Daniel | 32 Pagina's