Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom is de kerkdenst zo belangrijk?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom is de kerkdenst zo belangrijk?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom is het zo belangrijk dat we metz'n allen naar de kerk gaan? Er zijn toch ook mensen die geloven en die nfet naar de kerk gaan? Zouden wij niet beter kunnen gaan evangeliseren of andere goede dingen voor andere mensen doen. Je kunt God toch ook wel op andere manieren dienen dan dooreen kerkdienst?

De Heere wil dat we Hem in het openbaar dienen, Zijn Naam belijden als gemeente. Hij wil dat we samen komen om naar Zijn Woord te horen, de gebeden te doen, samen te zingen en gaven te geven voor Zijn dienst. Deze gemeenschappelijke eredienst is héél belangrijk. Daarin wordt de Heere bij uitstek geëerd. Zo wordt Zijn lofvergroot. Hij heeft Zelf beloofd dat waar er twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn, Hij daar in het midden wil zijn. Hij woont onder de lofzangen Israëls.

Bijbelse inzetting

De Heere Jezus had de gewoonte op de sabbath naar de synagoge te gaan, zo lezen we in Lukas 4:16. Hij heeft ons daarmee een voorbeeld gegeven. Op Gods dag horen wij naar de kerkte gaan. De Nieuwtestamentische gemeenten hadden veel onderlinge samenkomsten. Al in het begin van het boek Handelingen (2:42 en 46) staat dat ze daarin volharden. In Hebreeën 10:25 worden we vermaand de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. In het begin van de Bijbel, in Genesis 4, lezen we van een enorme tegenstelling. Kaïn bouwt een stad en noemt die naar de naam van zijn zoon. In die stad doet men allerlei aardse dingen, helaas ook gewelddadige dingen. Maar van de mensen uit het geslacht van Seth lezen we iets heel anders. Toen begon men de Naam des Heeren aan te roepen. Natuurlijk zullen de mensen uit het geslacht van Seth ook hun werk gedaan hebben, hun huizen en steden hebben gebouwd en zich met de dingen van dit leven hebben bezig gehouden. Maar het gaat erom dat het meest opvallende, het meest centrale, van de levens wordt gemeld. En dat is voor de ene groep het bezig zijn met de dingen van dit leven, misschien ook best in betrokkenheid op elkaar. Bij de andere groep is het dat ze openlijk de Naam des Heeren aanroepen. Dat betekent: e hielden kerkdiensten.

Die openlijke dienst van Hem wil de Heere graag. Daarin wordt Zijn Naam het meest beleden en verheerlijkt. Daarin laat de mens zien, ooktegenover andere mensen, tussen andere godsdiensten, en zelfs tegenover de duivel, dat hij zijn Schepper eert. Meteen maakt de mens duidelijk dat hij van Hem afhankelijk is. Daarom wordt Hij gebeden en gedankt, wordt Zijn zegen gevraagd en worden de zonden aan Hem beleden. Daarom heeft de Heere de eredienst Zelf ingesteld. Daarin gaf Hij aan Israël de bediening derverzoening.

Dat isookvandaagzo. In de kerkdienst wordt de Heere geëerd. Dat is het eerste. Verder vindt daar de bediening der verzoening plaats. Zijn Woord wordt er gepredikt en Hij wil daar werken door Zijn Geest. Daardoorworden mensen bekeerd en wordt het geloof van Gods kinderen versterkt. De kerkdienst is de gelegenheid bij uitstek waar de Heere wil werken en waar jij bekeerd kunt worden.

David vond het heel ergdat hij niet kon opgaan naar Gods huis (Psalm 42). Hij verlangde ernaar dat weer wel te kunnen doen. Hoe zou dat bij ons zijn? Oude en zieke mensen kunnen David vaak goed begrijpen.

Zonder de kerk

Maar er zijn mensen die zeggen dat ze geloven en die niet naar de kerk gaan. Vandaag, als je sommige enquêtes moet geloven, zijn dat er zelfs best veel. Maar kan dat waar zijn? In de

Stel je vragen

Ds. P. Mulder en de heer J.H. Mauritz beantwoorden vragen van jongeren. Heb je vragen? Mail naar steljevragen@cbgg.nl. je kunt natuurlijk ook schrijven naar Redactie Daniël, Stel je vragen, Postbus 79, 3440 AB Woerden. Voor deze rubriek hoefje niet persé je naam er bij te zetten, maar dan krijg je ook geen antwoord als je vraag niet in Daniël beantwoord kan worden.

Heere geloven, maar niet gebruik maken van de middelen die Hij heeft ingezet om het geloof te werken en te versterken. Dat is toch niet geloofwaardig. Stel dat iemand beweert dat hij veel aan een bepaalde sport doet, maar hij komt nooit op een training. Dat kan gewoon niet.

Als iemand honger heeft, wil hij eten. Zo is het ook met het geloof. Dat zoekt het voedsel van de prediking van Gods Woord en de toepassing van de Heilige Geest. En de Heere heeft deze dingen aan Zijn gemeente onder de ambtelijke leiding beloofd.

Maar mensen kunnen toch thuis geloven, in de Bijbel lezen en bidden? Inderdaad zullen Gods kinderen thuis graag en veel met de dingen van de Heere bezigzijn. Maar is het aannemelijk dat dit ook graag en veel gedaan wordt doorhedendaagse mensen die niet naar de kerk willen komen en niet openlijk ervoor uit willen komen christen te zijn? We voelen wel aan dat de praktijk anders is. Want als men echt de Bijbel gaat onderzoeken, zal men uitleg nodig hebben. Dan zal men meer van de Heere willen horen, juist door middel van de door Hem ingestelde dienst des Woords. Soms hoor je van mensen die thuislezers zijn. Zij gaan niet naar de kerk, bijvoorbeeld omdat ze zeggen dat daar geen echte 'bediening van de Geest' meer is. Ze lezen dan steeds thuis een preek. Ookdat is niet goed. De Heere zegt duidelijk dat we de onderlinge bijeenkomsten niet mogen nalaten. Bovendien is daarin een miskenning van het werk vandeHeeredoorde ambtelijke dienst. En ook worden dan de sacramenten gemist. Natuurlijk is geen kerk volmaakt, maar de Heere Jezus bleef ook niet weg uit synagoge en tempel.

Ons leven is belijdenis

jij vraagt verder concreet naar evangeliseren en goede dingen doen voor andere mensen. Beide mogen niet alleen gedaan worden, maar moeten ook gebeuren. Laten wij, kerkmensen, daarin voorbeelden zijn. Laat uit heel ons leven duidelijk blijken wie wij zijn. Daarover moeten de mensen die met ons omgaan niet in het ongewisse blijven. Zij moeten uit heel ons zijn ervaren dat wij orthodoxe protestanten zijn. Mensen die heel de Bijbel geloven en daarnaar leven. In taalgebruik en werkopvatting, in betrouwbaarheid en bereidheid tot helpen. In het meeleven met de gemeente en in onze vrije tijdsbesteding. Aan onze kledingziet men hetvaakalen aan heel ons voorkomen en gedrag merkt men het. Dat doet je in onze samenleving best wel eens - of misschien wel vaak-alleen staan. Bedenk dat de Heere het waard is dat we Hem belijden. Dat is het eerste. En dan doet er zich soms een gelegenheid voor om uit te leggen en verder van het Woord te spreken. Eigenlijk is dat nog belangrijker dan georganiseerde activiteiten. Hoewel die ook goed zijn en ook moeten gebeuren. Maar laat ons leven ten eerste getuigenis, belijdenis zijn. Van de Heere onze Schepper.

Leesdienst, kring, verjaardag of kerk?

In eigen kring is ook wel eens correctie en bijstelling nodig. Sommigen gaan, als er leesdienst is, wel eens elders naar de kerk. Dat is niet goed. Denk eens aan gemeenten waar ze geen eigen predikant hebben. Ook de leesdienst is een échte eredienst en de Heere wil die ook gebruiken. Anderen slaan weekdiensten erg makkelijk over, of bezoeken die zelfs helemaal niet. Dat is niet goed. In bloeitijden van de kerk waren er vaak meerdere diensten in de week. En goed bezocht. Als er maar behoefte is om de Heere te zoeken en te dienen.

Sommigen vinden een verjaardag of een bijbelkring een reden om uit de kerkdienst weg te blijven. Maar dat is niet goed. Als er een belangrijke ouderavond van school is, worden alle dingen opzij gezet om toch vooral die ouderavond niet te missen. Zou een kerkdienst niet nog belangrijker zijn? De Heere wil er immers zijn! Als we dat geloven, hoeven we verder niet meer te praten. Ook de door ons georganiseerde kring neemt echt een mindere plaats in dan de door de Heere ingestelde eredienst. En als het weekprogramma te vol wordt, dan mag de kerkdient niet snel wijken. Want het gaat dan over de Heere en Zijn dienst. Sla geen kerkdienst onnodig over. Daar begint de dienst aan de Heere. Wat blijdschap smaakt mijn ziel... En vooral: daar wil Hij dienen; tot harten spreken. Ook van jongeren. Knielen we dan biddend neer. "Kom ga met ons en doe als wij."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2004

Daniel | 32 Pagina's

Waarom is de kerkdenst zo belangrijk?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2004

Daniel | 32 Pagina's