Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Evangelizon over Kreta

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Evangelizon over Kreta

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld; Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus; Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken. Spreek dit, en vermaan, en bestraf met allen ernst. Dat niemand u verachte. TITUS2 : 11 - 15.

Het is als met de zon. Als de zon schijnt, bestraalt hij alle mensen in deze wereld. Zo is het ook met de Zon van het Evangelie. Als het Evangelie wordt gepredikt, dan schijnt deze zon ons allen toe. We hebben wel ogen nodig om dit licht te zien. Van nature verkeren we in de duisternis. Door onze zondeval hebben we geen kennis meer van God en leven wij tot onze eigen eer. Maar nu is het licht van het Evangelie gaan schijnen. Niet alleen aan de mensen op het zonnige eiland Kreta, maar aan alle mensen. Paulus zegt in vers 11: Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen...

In dit gedeelte van Titus 2 gaat Paulus zijn vermaningen ten aanzien van de levensstijl, die hij gedaan heeft in de eerste tien verzen, onderbouwen. Zes verschillende groepen zijn in de gemeente aangesproken op hun levensstijl. Dat is niet zo maar. Paulus geeft geen regels omdat er nu eenmaal regels moeten zijn in de gemeente. Maar dat is nu het grote doel en hetnutvan Gods genade! Door het woordje 'want' wordt dit gedeelte verbonden met het voorafgaande. Paulus gaat nu de reden aanwijzen, waarom God Zijn genade heeft doen verschijnen in deze wereld.

De genade is verschenen aan alle mensen! Leert Paulus hier een algemene verzoening of een soort alverzoening? We moeten deze tekst dan ook nooit uit zijn verband halen. We mogen nooit zo maar een tekst citeren om onze eigen dogmatische visie te onderbouwen. Maar uit het verband blijkt duidelijk, dat het woord 'alle' moet gelezen worden als 'allerlei'. Calvijn wijst hierop. En ook de Kanttekeningen van onze Statenvertaling zeggen hier: " Dat is allerlei soorten van mensen, mannen, vrouwen, ouden, jongen, vrijen en dienstbaren, gelijk uit het voorgaande blijkt..." Van welke rang of stand ook. Kretenzen en Arabieren... Genade maakt geen onderscheid.

Maar nu moeten we doorlezen, want deze zaligmakende genade van God heeft een doel: En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld (vers 12). Genade maakt geen luie en goddeloze mensen. Genade heiligt je leven helemaal, zodat je de wereld gaat verzaken, de oude natuur doden en in een nieuw godzalig leven wandelen (Doopsformulier). Daartoe is Gods genade verschenen. Niet om te gaan leven zoals we zelf willen, maar om te leven voor de Heere. Paulus geeft in dit gedeelte drie kernbegrippen van de heiligmaking: matig, rechtvaardigen godzalig. Onze kanttekenaren: "Matig: namelijk ten aanzien van onszelf; rechtvaardig, namelijk ten aanzien van onze naaste en godzalig, namelijk ten aanzien van God"! Dat staat wel haaks op de consumptiegeest van de tegenwoordige, moderne wereld.

In deze tegenwoordige wereld. Het christenleven is niet alleen maar op het hiernamaals gericht, maar moet ook gestalte krijgen in het tegenwoordige leven. We zijn er niet om alleen maar te wijzen op de boze wereld, maar om in deze bestaande wereld te leven volgens Gods gebod. Een vraag voor ons: hoe is ons leven? Van nature zijn we vervuld met een beestachtige liefde tot de wereld (Calvijn). Maar in de waarachtige bekering komt er breuk met deze wereld. De droefheid naar God vervult ons hart en er komt een hartelijke liefde tot God en Zijn dienst.

Dan gaat Paulus verder: Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker Jezus Christus (vers 13). Dat is de hoop en het uitzicht van de ware christen. Die hoop stijgt uit boven deze 'tegenwoordige wereld'. Ten diepste is zijn leven niet gericht op deze 'tegenwoordige wereld', maar op de toekomende wereld. De christen heeft de stad Verderf achter zich en is op reis naar het nieuwe Jeruzalem. De verschijning der heerlijkheid is een omschrijving van de wederkomst van de Heere Jezus. Het blijkt dat het leven van Paulus en de eerste christenen sterk gericht was op de jongste dag.

Onze Zaligmaker Jezus Christus. Nu komen we bij de Bron van Zaligheid. Zo lezen we in vers 14: Die Zichzelf voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid en Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken. De rechtvaardiging en de heiliging zijn ten diepste gewaarborgd in het Middelaarswerk van Christus Zelf. In de staat van Zijn vernedering heeft Christus voldaan aan Gods recht. In Zijn opstanding nam Hij Zijn volk mee. Ze staan op tot een nieuw leven. En zo heeft Christus een eigen volk, dat voor Hem zal gaan leven, ijverig in goede werken. Genade maakt geen luie mensen. De Kretenzen waren volgens het spreekwoord 'luie buiken'. Maar God kan van 'luie buiken' transformeren in een 'ijverig volk'. De goede werken zijn niet de grond, maar wèl de vrucht van de zaligheid. Zij wegen niet, maar ze getuigen wel in de dag van het oordeel. Straks zal dat volk bij Christus mogen zijn.

Zo moetje nu preken, Titus! Paulus eindigt met een opwekking voor de ambtsdragers. Zo lezen we vers 15: Spreek dit, en vermaan, en bestraf met alle ernst. Dat niemand u verachte.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2004

Daniel | 32 Pagina's

De Evangelizon over Kreta

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2004

Daniel | 32 Pagina's