Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God légt Zijn welbehagen open

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God légt Zijn welbehagen open

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking. 1 KORINTHE 16:22A.

Had je dat gedacht van Paulus? Dat hij aan het einde van z'n brief aan de gemeente van Korinthe zulke scherpe woorden zou gebruiken? 't Is nogal wat wat hij hier zegt! Stel je voor: krijg je een brief van iemand en dan net op de valreep zo'n dreigende slotzin. Dan ben je geneigd om te zeggen: Dat kan toch niet? ! Zo'n laatste woord? ! En je zegt tegen een ander: Hier, lees jij nou ook eens. Ja, 't staat er echt. Zo ook hier.

Meent Paulus dat nou echt? Ja zeker, maar je moet hem niet verkeerd begrijpen. Want deze woorden betekenen niet dat hij iemand het verderf gunt, de ondergang, het verloren gaan. Juist niet! In dit woord spreekt de liefde tot de Heere Jezus, opdat zondaren zich bekeren zullen. Maar heeft Paulus Jezus niet gepreekt als een gewillige Zaligmaker? Heeft Christus Zich niet vernederd tot in de dood?

Biedt Hij Zijn genade niet aan? Dat geldt jou netzo goed als de mensen in Korinthe. Maar kijk, als iemand Hem dan verwerpt, als je dan volhardt in je onbekeerlijkheid, dan geldt dat scherpe woord ook jou. Is dat onrechtvaardig?

Dit is de laatste ernst van het Evangelie. Als je Jezus niet precht lief hebt, dan brand je je aan Zijn genade. De Heilige eest wil ook dit woord gebruiken als een dringende roep in e leven. Hij doet dat, opdat je je zonden zult belijden en ods genade in Christus zult nodig hebben. Het gaat om die ezus, Die met Zijn hart is Borg geworden voor heel Zijn emeente. Die Jezus, Die in gehoorzaamheid gedragen heeft e last van de toorn van God tegen de zonde van 't ganse enselijke geslacht. Het gaat om Hem, Die Zich overgaf in de waarste godverlatenheid, opdat zondaren zoals jij en ik eer bij God zouden wonen, in de weg van geloof en bekeing.

Zo staat Christus midden onder ons. Hij staat biddend te kloppen aan de deur van je hart. Je kunt niet neutraal blijven tegenover Hem. Wat dunkt u van de Christus? Wat vind jij van Hem? 't Is niet genoeg als je zegt, datje Hem een plaats geeft in je gedachten of datje Hem een deel geeft van je geld en je tijd. Hij wil je hart, je hele leven. Als je Hem voorbijgaat, zul je niet alleen gestraft worden als een overtreder van al Gods geboden, maar allermeest omdat je geweigerd hebt om als een schuldige tot Christus te komen, om je door Hem te laten zaligen. Waak toch op, als je in Zijn naam gepreekt wordt bekering en vergeving van zonden.

Kom, 't is Pinksteren geweest. De Heilige Geest zorgt voor vrucht op de prediking. Hij opent het hart dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is. God legt Zijn welbehagen open. Wat blijken dan de doorboorde handen van het Lam van God te reiken tot aan de einden der aarde. Weet je ervan? Mijn zonde maak ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedek ik niet.

Gebroken in je zondaar-zijn roep je om Gods genade. Niet waar, het licht van het Woord werkt onthullend en ontdekkend. Wat een zonde, wat een schuld wat een ongerechtigheid. Het kan nooit meer.

Nee, maar toch gebeurt het, nee, niet van jou uit. Maar zoals Johannes het schrijft: Want hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening van onze zonden,

opdat wij zouden leven door Hem.

Is Hij je lief geworden in de nacht van je verbrijzeling, zoals bij de tollenaar, dat je als een arm zondaar in jezelf door het geloof op Jezus mag zien. Dan blijft de strijd je niet gespaard.

Want de duivel haat de liefde met een dodelijke haat. Hij kan 't niet hebben, als we Jezus liefhebben. Maar beter strijd in het leven, dan rust in de dood. Ethan zong het als tolk van al de heiligen van God: Want God is ons ten schild in het strijdperk van dit leven, en onze Koning is van Isrels God gegeven.

Is HIj je lief geworden in de nacht van je verbrijzeling?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juli 2004

Daniel | 31 Pagina's

God légt Zijn welbehagen open

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juli 2004

Daniel | 31 Pagina's