Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brandbommen op de boerderij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brandbommen op de boerderij

Mishandeling en het zinloos doden van dieren in strijd met de Bijbel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De 36-jarige Jerry van Miert kijkt in de vroege morgen van 30 juni verslagen naar de ravage die een felle brand aan het familiebedrijf in Breukelen heeft aangericht. De schade van de brand loopt in de tientallen miljoenen euro's. Dierenactivisten hebben geprobeerd zijn kippenslachterij te verwoesten. Het bedrijf, dat tijdens de periode van de vogelpest draaiend kon worden gehouden, zal de komende acht maanden geen kip kunnen slachten.

Mishandeling en het zinloos doden van dieren in strijd met de Bijbc

Dierenactivisten lijken nergens voor terug te deinzen. Het bedrijf in Breukelen is er een bewijs van. In de gedachten van deze activisten lijkt het dier de mens ontstegen en zijn blijkbaar alle middelen toegestaan om voor het dier op te komen. Maar is dat ook zo? Om deze vraag te beantwoorden, moeten we eerst zien wat de Bijbel zegt over de verhouding tussen mens en dier. De steeds terugkerende lijn in de Heilige Schrift is het gegeven dat de mens, als kroonjuweel van de schepping, van een andere orde is dan de dieren. De mens heeft als schepsel van de Heere verstandelijke vermogens ontvangen, die in het dierenrijk niet terug te vinden zijn. Ook kreeg de mens verantwoordelijkheden voor de schepping te dragen. Denk aan de wijsheid die Adam van de Heere ontving om alle dieren een naam te geven die overeenkwam met de aard van het dier.

Belangrijker nog is het feit dat de mens een onsterfelijke ziel heeft en voor zijn daden verantwoording zal moeten afleggen voor de Hemelse Rechter. Deze twee voorbeelden geven aan dat er een fundamenteel verschil is tussen de mensen het dier.

Geen vegetariër

Een andere belangrijke lijn uit de Bijbel is de verwoestende doorwerking van de zonde van het menselijke geslacht. De zonde heeft niet alleen de mens aangetast, maar de gehele schepping. In Romeinen 8:22 wordt dit duidelijk verwoord, namelijk: ant wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe. Door de zonde van de mens heeft de mens ellende en dood gebracht in de hele schepping en daarmee ook in het dierenrijk. Dit moet de mens bescheiden maken in zijn omgang met de dieren.

Het feit dat mensen van een hogere orde zijn dan dieren, geeft de mens niet de ruimte om met dieren te doen wat

men maar wil. Ook het dierenrijk valt onder het rentmeesterschap van de mensheid. Mishandelingen het zinloos doden van dieren is dan ook duidelijk in strijd met de Bijbel.

Maar een opdracht om vegetariër te worden is niet in de Bijbel terug te vinden. In het boek Genesis staat duidelijk verwoord dat dieren door de mens gegeten mogen worden. Wanneer Noach en zijn gezin de ark verlaten, spreekt de Heere tot hem over zijn taak om de aarde te bouwen. In Genesis 9:3 spreekt de Heere echter ook over het eten van vlees, als Hij zegt: l wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid. Het houden van dieren, het slachten van dieren en het kopen en verkopen van vlees zijn dan ook niet in strijd met wat de Bijbel zegt. Dit houdt natuurlijke niet in dat beesten op een wrede wijze gehouden of omgebracht mogen worden.

Psychisch gemarteld

Nog een keer naar die afgebrande kippenslachterij in Breukelen. Het houden en slachten van kippen is op zich niet zondig of verkeerd. Bovendien voldeed het bedrijf van Van Miert aan zeer strenge diervriendelijke regels.

Het is echter wel zondig en strijdig met de Nederlandse wet om het bezit van boeren of slachters te vernielen. Op deze manier worden op een criminele wijze de belangen van het dier gesteld boven de belangen van de mens. Het is dan ook niet voor niets dat de Tweede Kamer bepaalde vormen van dierenactivisme wil bestempelen als terrorisme. Is dat nu niet een beetje overdreven, vraagt iemand zich misschien af. Volgens wetenschappelijke definities wel: "Terrorisme is het plegen van of dreigen met op mensenlevens gericht geweld om politieke besluitvorming te beïnvloeden of maatschappelijke verandering te bewerkstelligen."

Maar de dierenliefhebbers komen soms wel verdacht dicht in de buurt van terrorisme. Het actieblad Bluf! roept bijvoorbeeld op tot harde acties, sabotage, het plunderen van winkels, het intimideren van ondernemers of het bedreigen van politici. Ook gaf het blad instructies voor het gebruik van valse legitimatiebewijzen en levert het talloze recepten voor explosieven en brandbommen. Een ander voorbeeld van gewelddadige instructies zijn de gewelddadige uitspraken van de woordvoerder van het Dierenbevrijdingsfront (DBF). Hij beweert er geen enkele moeite mee te hebben dat dierenactivisten bedrijven waar dieren worden gehouden of geslacht tot de grond toe worden afgebrand. Volgens deze woordvoerder is psychisch geweld tegen bijvoorbeeld nertsenfokkers toegestaan. "Die diertjes worden toch ook 24 uur per dag psychisch gemarteld? Wij moeten die mensen maar eens laten voelen wat ze de dieren aandoen."

Maar streven dierenactivisten, los van hun gewelddadige acties, dan niet voor een goede zaak? Met dieren mag je toch ook niet zomaar doen wat je wilt? Natuurlijk niet. De fractie van de SGP verwoordde het in een recent debat in de Tweede Kamer over de intensieve veehouderij duidelijk: "De SGP-fractie ontkent niet dat de intensieve veehouderij op sommige punten te ver is door-geschoten en dat de dierenwelzijnaspecten soms te weinig aandacht hebben gekregen". Deze conclusie staat echter in de context van de constatering van de SGP en de Nederlandse regering dat er in Nederland plaats is voor de intensieve veehouderij. Daarmee geeft de regering aan dat het moreel aanvaardbaar is dat dieren op een intensieve manier worden gehouden gericht op de productie van voeding.

In gedachten nog eenmaal naar het afgebrande bedrijf van Van Miert: het bedrijf is grondig verwoest en van Miert blijft achter in angst en onzekerheid. Met het opkomen voor dieren en het pleiten voor een verantwoord omgaan met dieren, heeft dit niets meer te maken. Dit is blind fanatisme. Is dierenliefde dan niet belangrijk? Natuurlijk wel, maar nooit in plaats van naastenliefde.

Dick Jan Diepen broek

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 2004

Daniel | 32 Pagina's

Brandbommen op de boerderij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 2004

Daniel | 32 Pagina's