Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als God liefde is, waars er dan zoveel lijden?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als God liefde is, waars er dan zoveel lijden?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het ging niet zo goed met Mari anne. Ze was voor haar examen gezakt. Nu solliciteert ze overal, maar tot nu toe zonder succes. Het examenjaar overdoen? Dat ziet ze niet zitten. Dan toch maar door gaan met solliciteren...Maar of het lukt? 't Lijkt wel of alles haar tegen zit. Thuis gaat het ook al niet zo best. Ze heeft ruzie met haar ouders. regelmatig Ze zeg gen dat ze niet overal zo over moet doen, maar ze negatief hebben gemakkelijk praten. Haar vader zei vorige week nog dat ze het over moet geven. Dat kan hij wel zeg gen, maarzij begrijpt het allemaal niet. Als je om je heen kijkt in de wereld dan is het voor haar één groot vraagteken.Ze weet het allemaal wel: ze moet dankbaar zijn. Ze heeft zoveel voorrechten. Maar waarom gaat het met haar zo slecht? En met zoveel anderen? Vorige week is er een meisje uit haar klas opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis . Ze kon het leven niet meer aan. Ze had aan een ander meisje een brief geschreven waarin stond dat ze geen zin meer heeft om te leven. Vreselijk als je zo moedeloos bent. En als je kijkt naar al die ellende in de wereld, dan krijg je steeds meer vraagtekens. Als God liefde is, waarom gebeurt dat dan allemaal?

Waarom? Jongeren kunnen het soms moeilijk begrijpen. Dat God al dat verdriet toestaat. Hij zou het toch anders kunnen maken. God is liefde. God is almachtig. En toch is er zoveel leed en pijn in de wereld. Dat rijmt toch niet? Het hoeft niet zo te zijn dat de vraag naar het lijden altijd gesteld wordt vanuit een persoonlijke ervaring met lijden en verdriet. Het kan ook een vraag zijn waar je met je verstand en je hart niet uitkomt. Een vraag die je belemmert in het zoeken van de Heere En satan is er direct bij om met zijn beschuldigende vinger naar de Heere te wijzen; 'Is dat nou een God van liefde'?

't Kan ook zijn dat je net als Marianne tobt met je eigen vragen. Dan lijkt het wel of er geen oplossing is. Er zijn ook jongeren die weten van een groot verdriet. in hun gezin is er voor altijd een lege plaats. Een lieve vader of moeder werd weg genomen. En toch moet je weer verder, je weet dat de Heere in het grote verdriet heeft door geholpen. En toch. je durft de vraag nauwelijks te stellen, maar toch haakt het in je hart: waarom nu juist mijn moeder?

Waar komt het lijden vandaan?

Er zijn verschillende bijbelse antwoorden mogelijk op de vraag naar het lijden. Het eerste bijbelse antwoord kun je vinden in Genesis 3. Adam en Eva zijn God ongehoorzaam. De Schepper van hemel en aarde kan de opstand tegen Hem niet ongestraft laten. God zendt de eerste mensen uit het paradijs. Door de opstand van de mens is alles stuk gegaan. Er is geen harmonie meer. De zonde is doorgegaan tot alle mensen. En het loon op de zonde is de dood.

Wij hebben allen gezondigd en missen de heerlijkheid van God. Het eerste misverstand is daarmee opgelost. De Heere handelt niet naar willekeur. Gods toorn over de zonde gaat over alle mensen. Daarvan is niemand uitgezonderd. Waren er geen zonden, dan waren er geen wonden. Er is een oneindige stroom van zonden.

ritz beantwoorden vragen van jongeren. Heb je vragen? Mail naar steljevragen@jbgg.nl. je kunt natuurlijk ook schrijven naar Redactie Daniël, Postbus 79, 3440 AB Woerden. Voor deze rubriek hoefje niet persé je naam er bij te zetten, maar dan krijg je ook geen antwoord als je vraag niet in Daniël beantwoord kan worden.

En nu is er lijden vanwege onze zonden. Het mag ons wel tot het gebed brengen: O, HEERE, straf mij niet in Uw groten toorn'. En nog straft de Heere ons naar onze zonden niet. Nog draagt Hij deze wereld. Nog is er Zijn barmhartigheid en ontferming. De Heere ziet zelfs de moeite en het verdriet. Hij wekt ons op om het in Zijn hand te geven. We mogen wel zeggen: w goedheid, Heere, is hemelhoog! Er is nog een tweede antwoord. Je kunt het vinden in Hebreen 12:6. "Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij". Er is dus ook lijden door liefde. 'Tot ons nut', zegt de apostel Paulus. De kastijding is geen zaak van vreugde, maar de Heere gebruikt het om de Zijnen pasklaar te maken voor Zijn Koninkrijk.

Maar Gods liefde dan?

Maar hoe zit het dan met Gods liefde? De Heere zou toch in Zijn liefde alle straf kunnen wegnemen? Als we God zo zien, dan zien we het verkeerd. Dan hebben we een zeer eenzijdig, vertekend en puur menselijk beeld van God. Zo is Hij niet. De Heere is barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig. De Heere zal de zonde niet ongestraft laten. Maar nu is er toch onuitsprekelijke liefde bij God. Want God heeft Zijn eigen Zoon niet gespaard. Het is onpeilbare zondaarsliefde dat de Vader Zijn eigen Kind in deze wereld gezonden heeft. En Hij heeft een bitter lijden ondergaan. Om zondaren te kunnen zaligmaken. Jezus' lijden leert ons hoe verschrikkelijk de zonde is. Het laat tegelijk zien hoe peilloos diep Gods liefde is.

Kun jij begrijpen dat God mensen liefheeft die vol van opstand zijn tegen Hem? Mensen die vanwege hun overtreding van Gods geboden voor Hem niet kunnen bestaan. Voor mensen waar God terecht van zou kunnen zeggen: het lijden en het verdriet is hun eigen schuld. Zij haten Mij immers. En kijk eens wie ze voor elkaar zijn. Wat een boosheid leeft er in hun hart. Boosheid die zomaar op kan vlammen tegen een medemens. En tot wat een ellende leidt dat niet allemaal in de wereld van de mensen?

Is God liefde? Is er bij Hem ontferming? Het antwoord is: a! Zijn liefde gaat niet ten koste van Zijn toorn over de zonde. Dat zien we op Golgotha. Maar voor de zondaar is er liefde bij God. Vol ontferming stond de Heere Jezus eenmaal voor de poorten van Jeruzalem. Zo staat Hij nog voor jou. Zijn zondaarsliefde wil jouw hart verbreken. Alleen: en je ongerechtigheid, dat je tegen de Heere gezondigd hebt. Als je dat ontkent, dan maak je God tot een leugenaar (1 Johannes 1:10) en je verleidt jezelf (1 Johannes 1:8). Daarom : Laat je met God verzoenen! Van Gods liefde kunnen we slechts stamelen. Zij die God liefhebben doen dat omdat Hij hen eerst heeft liefgehad. De liefde van God is in hun hart uitgestort (Romeinen 5:5).

Als Zijn liefde in je hart is, krijg je ook verdriet van je opstand tegen God. Van het feit dat je de moeiten en het verdriet van dit leven zo moeilijk kunt aanvaarden. Een belangrijke vraag is hoe dat in jou leven is. Is jouw leven al veranderd? Heeft Zijn liefde je hart verbroken?

Zijn liefde kan het hardste hart breken, het leegste hart vervullen, en het verdriet in ons hart mengen met een stille, wonderlijke blijdschap die de wereld niet kent.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 december 2004

Daniel | 32 Pagina's

Als God liefde is, waars er dan zoveel lijden?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 december 2004

Daniel | 32 Pagina's