Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belicht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Belicht

Hanna, de moeder van Samuël

4 minuten leestijd

Misschien heb je wel eens van die momenten: het gaat niet goed in je leven en je weet ook niet hoe het verder moet. Je hoopt van harte op de aandacht van je familie of vrienden, maar ze begrijpen je niet. Het lijkt alsof het hen niet aangaat. Ten diepste vinden ze datje zelf de schuld van alles bent. En zo laten ze je eenzaam en alleen zitten.

Hanna, de moeder van Samuël

Ja, dan kan het leven droevig worden. Toch is het goed om dan te bedenken datje niets vreemds overkomt. In deze gebroken wereld ondergaan velen dit lot. Toen David in de grootste ellende zat, riep hij het uit: Ik heb gewacht naar medelijden, maar er is geen. Toch bleef zijn verwachting van de Heere. Wat hem ook overkwam, een ding wist hij vast: God zal 5ion verlossen.

Hanna verkeert ook in moeilijke omstandigheden. We weten niet wie haar vader en moeder zijn en uit welke stam van Israël ze komt. Ineens is ze daar, aan het begin van het boek Samuël. Het boek vertelt wel wie haar man is: Elkana. Elkana is afkomstig uit Efratha, gelegen in het stamgebied van Juda. Met zijn gezin is hij echter vertrokken naar het stamgebied van Efraim. Nu woont hij te Rama, de plaats waar later ook Samuël woont. Elkana is '-ok een Leviet.

Twee vrouwen

In het huis van Elkana voltrekt zicht een familiedrama. Hoewel hij trouw zijn plichten als Leviet vervult, heeft hij twee vrouwen getrouwd. In de wetten van Mozes was dat streng verboden. Toch zag Elkana er weinig bezwaar in; hij had zich in elk geval aangepast aan de gewoonte van zijn tijd. Deze tweede vrouw heeft pas hij genomen, naar men meent, toen bleek dat zijn eerste vrouw Hanna onvruchtbaar was.

Vanaf het ogenblik dat een tweede vrouw van het gezin deel uitmaakt, nemen de moeiten en het verdriet voor Hanna steeds meer toe. Ze moet haar geliefde echtgenoot delen met een ander. En deze tweede vrouw wordt gezegend met vele kinderen. Het gezinsleven ontwikkelt zich dus helemaal rond deze andere vrouw, Peninna. Rond Hanna blijft het leeg en stil.

Dat moet wat voor Hanna geweest zijn. Toch heeft Elkana zijn vrouw onverminderd lief. Hij is een niet aflatend trouwe echtgenoot en er is een wederzijdse innige verbinding tussen hen. Dat is veel waard. Volgens Elkana is dat zelfs meerwaard dan tien zonen.

Peninna voelt dat en het steekt haar. Ondanks haar kinderen is ze nog steeds de tweede in het huwelijk. En ze wil meer. Ze wil alles: behalve de kinderen wil ze ook haar man voor zichzelf alleen. Mededogen met de kinderloosheid van Hanna heeft ze niet. Vervuld met grenzeloze zelfliefde zoekt ze naar een moment vernederen kan. waarop ze Hanna

Het commentaar van Calvijn is heel nuchter: een verbintenis met twee vrouwen brengt geen goeds. De tegenstrijdige belangen van de beide vrouwen zorgen ervoor dat Elkana een gebondene is. Een oplossing is er niet.

Verzoening of verachting

De geschiedenis ontwikkelt zich naar een climax op de plaats waar het heiligdom staat, in Silo. Het gezin trekt daar ieder jaar heen om offeranden van dank aan de Heere op te offeren. Gewoonlijk is dit een hoogtepunt in het leven van de Israëliet en zijn gezin. Nu wordt het een dieptepunt.

Aan het offer is een offermaaltijd verbonden. Deze maaltijd staat in het teken van de verzoening met de Heere. Voor Hanna wordt het een bittere beproeving. Als Elkana het offervlees verdeelt, gaan er verschillende 'delen' naar Peninna omdat zij veel kinderen heeft. Hanna krijgt alleen haar eigen deel, omdat ze geen kinderen heeft. Zo legt Calvijn het uit.

Is dit niet het beste bewijs dat Peninna de eerste is en niet Hanna? Peninna begint dat op hartgrievende wijze onder woorden te brengen: kinderen zijn een zegen des Heeren. Zij, Peninna, deelt rijkelijk in die zegen. Hanna staat daarbuiten: omdat de Heere haar baarmoeder toegesloten had.

De Heere hoort

Geen kinderen, geen zegen, geen God voor Hanna. Het is de scherpste pijl op de boog van Peninna. Het leven van Hanna komt als het ware aan een einde. Verder eten kan ze niet, ze is één en al ellende. Daarom verlaat ze de tafel en vlucht naar het heiligdom. Dat is de plaats van grote goedertierenheid en waarheid. Daar knielt ze neer, zo bedroefd, dat ze alleen nog wenen en zuchten kan. Daar werpt ze al haar nood voor de Heere neer.

Hoe loop dat af? Heel eenvoudig: de Heere hoort. Hij hoort het geroep van Zijn ellendigen. De Heere opent haar baarmoeder en ze baart een zoon, Samuël. Die naam betekent: de Heere hoort. Dat is het grote geheim in het leven van Hanna. Dat mogen we ook vandaag nog van haar leren. Hoor je wat ze zingt? De Heere maakt arm en maakt rijk. Hij vernedert, en ook verhoogt Hij. Want de Heere hoort.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 2004

Daniel | 36 Pagina's

Belicht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 2004

Daniel | 36 Pagina's

PDF Bekijken