Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Profeet van Gods trouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Profeet van Gods trouw

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hosea is één van de twaalf kleine profeten. Door de Joden werden deze kleine profeten vanwege hun geringe omvang op één boekrol geschreven, het Twaalf profetenboek. Hosea hoort samen met Amos en Micha tot de eerste kleine profeten.

De Heere geeft Hosea de opdracht om te trouwen met een overspelige vrouw en haar kinderen tot de zijne aan te nemen. Deze vrouw heet Gomer. De kinderen die ze ter wereld brengt, heten Jizreël, Lo-Ruchama (niet-ontfermde) en Lo-Ammi (niet-Mijn volk). Later moet Hosea deze namen veranderen in Ruchama (ontfermde) en Ammi (Mijn volk). Als zijn vrouw in slavernij is geraakt, moet Hosea haar loskopen en zich opnieuw over haar ontfermen. Hosea doet dat en zet haar voor een tijd in afzondering. Dit huwelijk is een beeld van de trouw van God voor Zijn ontrouwe volk Israël. Evenals het huwelijk is het verbond van God met Zijn volk een unieke verbintenis waar niemand tussen kan en mag komen. De HEERE heeft Zich aan het volk Israël verbonden, toen Hij het uitleidde uit Egypte en het leidde door de woestijn naar het land Kanaan. Hij heeft het volk hierin Zijn trouw bewezen. Maar het volk is naast de Heere andere goden gaan dienen (de kalverendienst, de Baaldienst). Daarnaast zondigt het tegen alle geboden van de wet (vloeken, liegen, doodslag, stelen, overspel). De leiders van het volk (koning en priesters) gaan het volk daarin voor. Telkens weer roept de profeet het volk indringend op tot bekering, maar het luistert niet. Door deze zonden krenkt het volk Gods liefde. Het wekt Zijn heilige toorn op. De HEERE zal het volk daarom in ballingschap voeren en het oordelen vanwege zijn zonde. Maar ook in deze weg zal God het volk trouw blijven en maken dat het weer naar Hem zal gaan vragen. Hij zal in de Messias het beloofde heil aan Zijn volk schenken. Zo schittert in dit boek Gods trouw voor een ontrouw volk. Gods beloften zijn onverbreekbaar en vast. Dit wijst op het eeuwige en onwankelbare verbond van God. Als de apostel Paulus later over de eeuwige grondslag van de zaligheid van de uitverkorenen schrijft, haalt hij juist de profeet Hosea aan: k zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde. En het zal zijn in de plaats, waar tot hen gezegd was: ijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden (Romeinen 9:25 en 26). Paulus betrekt dit zelfs ook op de gelovigen uit de heidenen. Zo overstijgt de prediking van Hosea ver zijn eigen tijd. Ze kent nog haar vervulling in onze tijd, als de HEERE een zondaar doet wedergeboren worden en hem of haar in de weg van de ontdekking aan zijn zonde aan de voeten van de Heere Jezus brengt. Maar ook als Hij Zijn kinderen ondanks al hun zonden en ontrouw vasthoudt, '"t Is trouw, al wat Hij ooit beval; het staat op recht en waarheid pal, als op onwrikb're steunpilaren" (Psalm 111:5, berijmd).

Informatie

Schrijver: Werkterrein: Hosea is de zoon van Beëri. Hij is afkomstig uit het noordelijke rijk (Israël). Hij werkt in het noordelijke rijk. Af en toe richt hij zich ook tot het zuidelijke rijk (Juda).

Tijd: Tijdgenoten: Zijn werk begint tegen het einde van de regering van koning Jerobeam II van Israël (ca. 750 v. Chr.). Hij preekt tijdens de judese koningen Uzzia, Jotham, Achaz, tot het begin van de regering van Hizkia. Amos is een oudere tijdgenoot. Jongere tijdgenoten zijn Jesaja en Micha.

Inhoud

Thema: Indeling: Gods trouw aan een ontrouw volk I-3 Hosea's huwelijk 4-7 De zonden van Israël 8-10 Gods oordeel over Israël II-14 Het herstel in de weg van het gericht

Kerntekst Hosea 11:8 en 9

Hoe zou Ik u overgeven, o Efra'im, u overleveren, o Israël? Hoe zou Ik u maken als Adama, u stellen als Zeboïm? Mijn hart is in Mij omgekeerd, al Mijn berouw is tezamen ontstoken.

Ik zal de hittigheid Mijns toorns niet uitvoeren; Ik zal niet wederkeren om Efraïm te verderven; want Ik ben God en geen mens, het Heilige in het midden van u, en Ik zal in de stad niet komen.

Leeswijzer

Gods klacht over het volk Gods liefde voor Zijn volk Heilsbeloften Gods oordeel en zondebesef Oproep tot bekering 6:4-7 11:1-4, 8 1:10-12, 2:13-22, 3:5, 11:9-11, 14:5-9 5:2, 15 6:1-3, 10:12, 12:7, 14:2-4

Aangehaald in het Nieuwe Testament

Mattheüs 2:15, Romeinen 9:25 en 26. 1 Petrus 2:10, 1 Korinthe 1 5:54 en 55, Openbaring 6:1 6.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2005

Daniel | 32 Pagina's

Profeet van Gods trouw

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2005

Daniel | 32 Pagina's