Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Profeet van de dag des HEEREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Profeet van de dag des HEEREN

Informatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het boek Joel is het tweede in de rij van de boeken van de twaalf kleine profeten. De aanleiding voor zijn profetie is een grote sprinkhanenplaag. De sprinkhanen hebben het hele gebied van Juda en Jeruzalem kaalgevreten. Heel de oogst is verloren gegaan. Er is niet eens meer voldoende voor de offerdienst in het heiligdom in Jeruzalem. Zelfs op deze plaats, die in de loop van Joëls profetie tot een plaats van heil zal worden, is gebrek.

Op een aangrijpende manier rapporteert Joël de verwoestingen die de zwerm sprinkhanen in het land aanricht. In zijn tekening krijgt de sprinkhanenplaag de trekken van een invasie van een vijandelijk leger dat het land en zijn inwoners overrompelt. Hij predikt deze plaag als een voorbode van de grote en vreselijke dag des HEEREN. Joël brengt het volk op indringende wijze de noodzaak van bekering en verootmoediging voor God onder ogen. Hij roept het volk op een dag van vasten en boete te houden op de tempelberg. Plotseling komt er dan een verrassende wending in zijn prediking. Joël begint te profeteren over de grote zaligheid die de Heere Zijn volk juist op deze berg zal geven in het laatste der dagen. Nu is er gebrek op de berg Sion. Maar de Heere zal het land zegenen en een rijke oogst schenken. Bovenal zal Hij de Leraar ter gerechtigheid geven. Joel profeteert de komst van de Messias, Die door God gezonden is om het volk te leiden tot gerechtigheid, dat wil zeggen: tot een leven dat God behaagt en dat is naar Zijn wil.

In dit profetische vergezicht verkondigt hij ook de uitstorting van de Heilige Geest, Wiens werking tot bekering en een leven naar Gods wil onmisbaar is. In de grote heilstijd zal de HEERE Zijn Geest uitgieten op alle vlees. Ouderen en jongeren zullen met die Geest vervuld zijn. Grote, maar ook vreselijke dingen zullen in het laatste der dagen gebeuren. De Heere zal de volkeren die tegen Israël hebben gestreden richten, maar op de berg Sion zal ontkoming zijn voor ieder die in boetvaardigheid en berouw daarheen vlucht. De HEERE Zelf zal daar wonen temidden van Zijn volk.

Deze profetie wordt vervuld op de Pinksterdag. Als de verzamelde menigte vol is van vragen over wat er is gebeurd bij de uitstorting van de Heilige Geest, haalt Petrus juist deze woorden aan (Handelingen 2:17-21). Petrus preekt dat de dingen die de schare nu ziet en hoort, de vervulling inluiden van het heil dat God beloofd heeft te geven. De laatste woorden vormen de spits van zijn prediking. Wie de Naam des HEEREN zal aanroepen, zal zalig worden! Zeker zijn er onder de hoorders dan niet alleen maar Joden, maar ook heidenen. De vrucht op deze prediking, die door de Heilige Geest wordt gewerkt, wordt zichtbaar in de verslagenheid van de hoorders. Met deze boodschap richt ook de apostel Paulus zich later nadrukkelijk tot zowel Joden als heidenen (Romeinen 10:12 en 1 3). En tot op vandaag mag gepredikt worden dat een ieder die door genade in de weg van berouw en boetvaardigheid ontkoming zoekt op de berg Sion, mag delen in het heil dat God Zijn volk heeft bereid in de Heere Jezus Christus.

Schrijver: Joël is de zoon van Pethuël. Over zijn persoon is niets bekend.

Werkterrein: Hij profeteert in Juda en Jeruzalem. De tempel neemt in zijn prediking een belangrijke plaats in.

Tijd: Tijdgenoten: De tijd van zijn profetie is moeilijk te geven. Er is nog geen sprake van de Assyriërs of van de Babyloniërs. Zijn boodschap keert bij latere profeten terug. Hij zal vrij vroeg hebben geprofeteerd. Hij moet waarschijnlijk tot de oudere profeten worden gerekend.

inhoud

Thema: De dag des HEEREN komt

1:1-2:17 Gods oordeel in de sprinkhanenplaag; dringende oproep tot bekering en verootmoediging. 2:18-3:21 Heilsbeloften voor Sion; gericht over de volkeren.

Kerntekst Joël 2:13 ent4

En scheurt uw hart en niet uw klederen, en bekeert u tot de HEERE uw God; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwade. Wie weet, Hij mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht een zegen achter Zich overlaten tot spijsoffer en drankoffer voor de HEERE uw God.

Oproep tot bekering en verootmoediging

1:5, 8, 13-14, 2:17 De dag des HEEREN 1:15, 2:1-2, 11, 30-31 Sion 2:1, 1 5, 23, 32; 3:16-17, 21 Belofte van zegen 2:18-27 Belofte van de Messias 2:23 Belofte van de Heilige Geest 2:28-32 Belofte van Gods inwoning in Sion 3:16-21

Aangehaald in het Nieuwe Testament

Handelingen 2:16-21; Romeinenl0:1 3, Openbaring 14:15.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 februari 2005

Daniel | 32 Pagina's

Profeet van de dag des HEEREN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 februari 2005

Daniel | 32 Pagina's