Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeven redenen om 'nee' te stemmen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zeven redenen om 'nee' te stemmen

Kanttekeningen bij de Europese grondwet

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Burgers mogen het zeggen op 1 juni: ja grondwet of nee grondwet. Haagse politici buitelen over elkaar om de Nederlandse burger te overtuigen. Kennelijk is dat nodig, al bepalen de Eerste en Tweede Kamer uiteindelijk of Nederland met die Grondwet instemt. Er zijn echter redenen genoeg om nee te zeggen.

1. Europa 'vergeet' christendom

In de grondwet worden nogal wat dingen geregeld. Zo is de grondwet in de eerste plaats een samenvoeging en vereenvoudiging van de bestaande Europese verdragen. Tegelijk zijn in de grondwet de doelstellingen van de Europese Unie (EU) te vinden. Ook regelt de grondwet de verdeling van de macht tussen de lidstaten en de Unie. In een voorwoord spreekt de grondwet zich uit over de geestelijke grondslagen van de Europese samenwerking. Opmerkelijk is dat in die grondslagen de joods-christelijke waarden niet eens worden genoemd. Terwijl die waarden het aanzien van Europa voor een belangrijk deel hebben gevormd. Het Christendom, dat eeuwenlang Europa op diepgaande wijze gestempeld heeft, moet gezocht worden in de vergaarbak van de "culturele, religieuze en humanistische tradities van Europa", zoals de grondwet het noemt.

2. Europa vraagt meer invloed

Zee de grondwet een rem op de voortgaande Europese integratie? Dat zou voor de hand liggen, gezien de groeiende afstand tussen 'Brussel' en de burgers. Maar het tegenovergestelde is het geval. Het doel is een 'steeds hechtere' vereniging, gelet op de 'gemeenschappelijke lotsbestemming'. De EU zal nóg meer wetten gaan uitvaardigen, nóg meer beleid gaan uitvoeren. De Unie gaat zich nóg intensiever bezighouden met het justitiebeleid, met buitenlandse zaken, defensie en tal van andere beleidsterreinen. Zonder dat Brussel zich afvraagt of het wel nuttig en nodig is dat Europa hiermee bezighoudt.

3. Europa wil minder veto's

In de grondwet wordt nog veel meer macht door Nederland en de andere lidstaten aan Brussel gegeven dan nu het geval is. Dat is te zien aan de manier waarop in Europa besluiten worden genomen. Bij steeds minder onderwerpen kan Nederland een Europees voorstel met een veto tegenhouden. De hoofdregel wordt dat de lidstaten bij meerderheid beslissen, terwijl het vetorecht lidstaten bescherming biedt om op cruciale beleidsterreinen 'overstemd' te worden.

4. Europa krijgt eigen regering

In de grondwet zijn de omtrekken zichtbaar van een heuse Europese regering. De Unie krijgt een soort eigen president en er komt een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Deze Europese minister moet het gebrek aan gezamenlijk Europees beleid op het gebied van buitenlandse zaken camoufleren. Uiteraard zullen vooral de grote lidstaten zich sterk met de benoeming van die toppolitici bemoeien. Op termijn zal ook niet elke lidstaat meer een Europese commissaris leveren.

Hierdoor zal de Europese Commissie een minder representatief karakter krijgen. Hoewel de Commissie vaak het meest 'Europese' instituut wordt genoemd, zijn hier zeker kanttekeningen bij te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan de felle strijd van de Nederlandse regering om mevrouw Kroes op een belangrijke portefeuille te krijgen. De Europese Commissie zal zonder een eigen eurocommissaris voor iedere lidstaat minder rekening kunnen houden met de belangen van afzonderlijke lidstaten. Bovendien is het toch ondenkbaar dat de Commissie belangrijke beslissingen zal nemen op het gebied van de landbouw zonder aanwezigheid van een Franse commissaris.

5. Europa blijft te duur

De Nederlandse burger betaalt relatief de meeste belasting aan de Unie en krijgt er relatief het minst van terug. En hoewel de regering bij het opstellen van de grondwet zei dat dat moest veranderen, is dat niet gelukt. Zo is er in deze grondwet nog steeds geen duidelijke begrenzing gekomen voor de afdrachten van de lidstaten. De grondwet biedt de lidstaten dan ook onvoldoende bescherming tegen onevenredige uitgaven aan de Europese Unie.

6. Europa nog steeds ongedefinieerd

De Europese grondwet geeft nog steeds geen duidelijkheid over geografische en inhoudelijke afbakening van Europa. Het minste dat van een grondwet mag worden verwacht is een duidelijke territoriale afbakening en een heldere bevoegdheidsverdeling. Beide elementen worden in deze grondwet pijnlijk gemist. En dat terwijl de EU juist nu dringend behoefte heeft aan een helder en realistisch document dat zich niet verliest in politieke vergezichten.

7. Europa kiest voor integratie

Het opstellen van de grondwet had aangegrepen kunnen worden om een andere koers te gaan varen. Een koers van meer evenwicht tussen Brussel en de lidstaten. En meer ruimte voor verschillen tussen en lidstaten en de nationale identiteit van die staten.

Voor die koers is niet gekozen, integendeel: het motto is 'alsmaar verdergaande integratie'.

Alle reden dus om op t juni nee te zeggen tegen de grondwet.

De tekst van dit artikel is gebaseerd op de SGP-folder over het referendum.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 2005

Daniel | 36 Pagina's

Zeven redenen om 'nee' te stemmen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 2005

Daniel | 36 Pagina's