Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als grenzen overschreden worden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als grenzen overschreden worden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De ideeën en meningen over'goede opvoeding' lijken op een pingpongspel. De overtuigingen schieten van links naar rechts. En ouders moeten hun weg zien te vinden tussen deze tegenstellingen. Zeker als het 't thema'straffen' betreft, valt dat niet mee.

De aanhangers van de autoritaire opvoeding reageren anders op het ongewenste gedrag van hun kinderen dan de voorvechters van de vrije opvoeding. Degenen die het belang van ouderlijk gezag benadrukken zullen anders communiceren in het gezin dan zij die juist voor overleg tussen ouders en kinderen pleiten. En dan de opvoedingsmiddelen. De ene groep vindt een tik als straf pedagogisch verantwoord, terwijl anderen dat gebrek aan respect voor het kind noemen en een zwakteaanbod in de opvoeding. Elk ouderpaar zal zelf een opvoedingsstijl ontwikkelen. Ouders groeien daarin met hun kinderen mee, want bij de kleuterleeftijd wordt iets anders gevraagd van ouders dan wanneer er tieners of adolescenten in huis rondlopen.

Vertrekpunt

In de praktijk zien we de gevolgen van de verschillen in opvoedingsstijl.fn de opvoeding is de vraag befangrijk hoe we tegen onszelf en tegen onze kinderen aankijken. Hoe is ons mensbeeld? Gaan we er, zoals de humanist zegt, van uit dat een kind 'goed' wordt geboren? Dan zal de opvoeding erop gericht zijn dat goede in het kind te laten opbloeien. Een verkeerde opvoeding kan het kind echter wel bederven! Goed voorbeeld van de ouders doet goed volgen en slecht voorbeeld doet slecht volgen. En waar dan al die ruzie en dat geweld vandaan komen in de levens van kinderen en jongeren? Helaas wordt een kind door de verkeerde invloeden van buitenaf al heel snel bedorven. Zo is de conclusie.

De Bijbel leert ons dat de mens naar Gods beeld is geschapen. Een geweldige komaf, want dat beeld werd zichtbaar in kennis (redelijkheid), gerechtigheid (rechtvaardigheid) en heiligheid (het goede willen doen). Helaas, dit beeld is verleden tijd. Het is door de zondeval in het Paradijs geschonden. In Job 14:4 staat: ie zal een reine geven uit een onreine? Niet één. Hoe we dus tegen onszelf en onze kinderen aan moeten kijken? We staan als onreinen naast elkaar. In alles afhankelijk van de Heere, Die Zijn hulp wil betonen in de opvoedingstaak die Hij Zelf op de schouders van mensen heeft gelegd."Al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij 't smeekt, mild en overvloedig." Ouders

mogen het in hun verantwoordelijkheid als opvoeders van de Heere verwachten. Hij heeft richtlijnen gegeven voor ouders èn voor kinderen in Zijn Woord.

De opdracht

Bij de doop beloven ouders onder andere hun kinderen te onderwijzen in de leer. zoals die in GodsWoord is beschreven. Het zijn levenslessen! En onderwijzen is voorhouden en voorleven.AI snel blijkt echteraat kinderen zich niet zo maar laten gezeggen; ze moeten leren gehoorzamen.Ze houden zich niet automatisch aan de grenzen die hun ouders stellen. Kinderen vinden niet vanzelfsprekend goed wat hun ouders goed vinden.AI heel jong zien en horen kinderen dat er ook andere ideeën zijn over wat mag en niet mag. En vaak lijkt het bij anderen aantrekkelijker te zijn.

Welke opvoedingsmiddelen hebben ouders tot hun beschikking als het gaat over grenzen stellen en corrigeren van verkeerd gedrag? In Spreuken 13:24 staat: ie zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging, (kanttekening in de Bijbel: en ouder wil zijn kind voor het verderf behoeden door de tucht. Een heel positief doel dient de tucht dus) Hierbij sluit aan wat we lezen in Efeze 6:4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren. ProfessorWaterink schrijft over lichamelijke straf: Kastijding is alleen dan geoorloofd, wanneer het kind kan ervaren dat het de liefde tot God en de liefde tot hem is, die zijn opvoeder tot kastijden brengt." Bij het aanleren van grenzen in de opvoeding is dit de grens voor de opvoeder zelf.

Straffen

Opvoeden kan niet zonder het stellen van grenzen. Elke ouder zal met regelmaat verbieden, negeren of apart zetten. Soms is het een idee om het kind iets fijns te onthouden als straf: 'Je krijgt geen toetje als je blijft knoeien met het eten'. Een paar aandachtspunten bij het geven van straf: - leg duidelijk uit waarom u straft (op het niveau van het kind); - doe het direct; - overdrijf de straf niet; - straf niette vaak. Geef uw kind bewust aandacht en complimentjes voor wat het goed doet!

Ongeoorloofd straffen

Een paar jaar geleden verscheen er een boek waarin staat: "Preventie van kindermishandeling is onbegonnen werk, zolang we het gewone alledaagse geweld als opvoedingsmiddel blijven accepteren en toepassen".

Sommige ouders worstelen met hun ongeoorloofde gedrag naar hun kinderen.Vaak blijkt dit gedrag moeilijk te doorbreken door de pijn die ze in hun eigen leven hebben opgelopen. Ze weten dat hun manier van straffen geen positief effect heeft op het kind. Drift, boosheid, geweld en spijt wisselen elkaar soms binnenshuis af. Met alle gevolgen van verwijdering tussen ouder en kind van dien. Het erkennen van verkeerde opvoedingspatronen is de eerste stap naar verandering. Een ouder die het overkomt, is in de eerste plaats teleurgesteld in zichzelf en bang voor allerlei verwijten als de feiten openbaar komen. Echter, met verwijten lossen we niets op, hij of zij heeft hulp nodig.

In dergelijke moeilijke en specifieke opvoedingssituaties is het goed om tijdig deskundige ondersteuning te zoeken. Dan verstaat een ouder zijn of haar verantwoordelijkheid.Want erger voorkomen is beter dan helemaal niet genezen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 2005

Daniel | 36 Pagina's

Als grenzen overschreden worden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 2005

Daniel | 36 Pagina's