Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christen of refo?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christen of refo?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christen of refo? Beetje vreemde tegenstelling. Alsof refo's geen christenen zijn. Sterker, refo's zijn christenen met een behoorlijk stevig normen-en waardenpatroon. Beter vraag je: ben je refo of haat je refo's?

Refo's zijn over het algemeen hardwerkende mensen die hun verantwoordelijkheid kennen. Echte refo's - je hebt namelijk refo's en echte refo's - zijn jongens zonder oorbellen of kettingen. Het zijn meisjes die een rok dragen. Refo's chatten op het refoweb. Refo's gaan zaterdagavond uit met andere refo's in Schelluinen. Of lasergamen met refovrienden. Refo's zijn niet wereldvreemd. Informatie die niet in het RD staat, lezen ze in Spits of Metro. Maar ben je daarmee christen?

Natuurlijk. Je gaat immers naar de kerk. Je bidt. Je leest iedere avond in je dagboek. Dus, je bent christen, als je refo bent.

Vraagje. Vind je Ananias en Safira christenen? Ze leefden mee met de gemeente. Ze hadden keuzes gemaakt. Ze leefden als refo's, om het zo maar eens te zeggen. Zich netjes aangesloten bij de jonge pinkstergemeente. Waren het christenen?

Of nog een stapje verder. Judas Iskariot? Een christen? Hij leefde toch helemaal in het goede wereldje. Het wereldje van Jezus en de discipelen. Velen verlieten Jezus. Judas niet. Hij bleef met zijn vrienden, Johannes. Jakobus, Thomas, Jezus volgen. Hij gaf een belangrijk deel van zijn leven voor de Heere.

Blijkbaar is refo of niet-refo niet de scheiding die echt van belang is. Blijkbaar is het maar een provinciegrens in plaats van een landgrens.

Je hebt geen paspoort nodig om die grens over te gaan. Je bent burger in dezelfde samenleving. Blijkbaar kun je Judas op een lijn stellen met Pilatus, Safira met de Schriftgeleerden. Misschien zijn de geestelijke medeburgers van refo's wel gewoon de hooligans, of prostituees, of gevierde zakenmannen en - vrouwen, en veel, te veel kerkgangers. Je hoort als refo misschien gewoon bij de wereld! Bij het koninkrijk van de duivel. Of jij niet?

Dubbele nationaliteit?

De werkelijkheid is namelijk deze: wereld en de hemel gaan niet samen. Je bent burger van één van de twee koninkrijken. Een dubbele nationaliteit is er niet bij.

Twee paspoorten zijn niet aan de orde. Als je een vriend van de wereld bent, ben je een vijand van God. Als je een vriend van God bent, ben je een vijand van de wereld.

Ook van de wereld in prachtige refoverpakking met een kerkelijk lintje erom heen.

Als je werkelijk christen bent, scheid je je af van de wereld. Lees 2 Korinthe 6:17: aarom gaat uit het midden van hen, scheidt u af, zegt de Heere.

En dat is geen opmerking die je met een kaarsje in de bijbel hoeft te zoeken. Het is integendeel een basale wet in het Koninkrijk der hemelen. Ik zou veel teksten uit het Nieuwe Testament kunnen aanhalen die dit onderstrepen. Een paar voorbeelden:

Word deze wereld niet gelijkvormig (Romeinen 12:2).

Opdat Hij ons trekken zou uit deze tegenwoordige wereld (Galaten 1:4).

De zuivere en onbevlekte godsdienst is zichzelf 1 onbesmet te bewaren van de wereld (2 Timotheüs 4:10).

Weet gij niet dat de vriendschap der wereld vijandschap tegen God is. Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, wordt een vijand van God gesteld (Jakobus 4:4).

Ga uit van haar mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt (Openbaring 18:4).

Genot-gewin-gemak

Daar heb je misschien geen zin in. Zo'n negatieve houding over de wereld past niet bij jouw beeld van christenen. Het gaat tegen je gevoel in. Klopt. Christen-zijn past ons niet. En christen is zalig, maar dat zalig heeft niets te maken met het succesgevoel van deze wereld.

Concentreer je bijvoorbeeld eens op deze woorden van de Heere Jezus: Zalig die treuren. Als dat zalig is! Mag je ook al niet meer lachen? ! Samen lol maken, moet kunnen.

Genieten van het leven. Weet jij nog een mop. Niet al te schuin. Lachen is gezond!

Zalig die treuren, dat past niet zo goed in een wereld van uitgaan, drinken, zorgen vergeten, geld uitgeven, kortom de wereld van genot, gewin en gemak. Het spoort niet met onze hedonistische maatschappij. Mensen die wenen, daar word je niet vrolijk van!

Maar in Lukas 6:25 staat zelfs: ee u die nu lacht, want gij zult treuren en wenen. De kanttekening zegt erbij: namelijk die uw vermaak hebt in allerlei wereldse blijdschap." Als christen ga je niet langer voor dat ijdele vermaak! Als we ons eigen verzondigde en lege leven zien tegenover Gods heiligheid en tegenover Gods goedertierenheid, wie zou dan geen traan laten?

Toch volgt op dit wenen, dit treuren, blijdschap. Blijdschap die alle verstand te boven gaat. Zalig die wenen, want zij zullen vertroost worden! Dan ervaar je een vreugde in je leven, die de wereld nooit, nooit kan bieden. Dan merk je dat geluk bij de Heere te vinden is. Alleen al dat onblusbare heimwee naar Gods gemeenschap stelt al het plezier van de wereld definitief in de schaduw.

Dan ga je je een vreemdeling voelen in deze wereld. Dan ben je geen vriend meer van de wereld.

Dat betekent echt niet dat zwart je lievelingskleur wordt.

Het houdt niet in niet dat je geen krant meer leest, dat je je apart gaat kleden, dat je alleen belangstelling hebt voor godsdienst, en niet voor politiek of cultuur. Ook als christen kun je met hart en ziel meubelmaker kan zijn, of als accountant geboeid raken door de wereld van cijfers en centen. Kortom, een christin is geen non, een christen geen monnik.

Druk

Het betekent wel dat je werk, je hobby, je interesses niet meer tussen jou en Christus in komen te staan. Het betekent wel dat je je niet laat leiden door het denken van deze wereld. Je bestaan wordt niet meer getekend door hype, haast en hebzucht. Je laat je leven niet dicteren door de meerderheid, ook niet van je refo-vrienden.

Je vraagt: Heere, wat wilt U? Wat zegt U hierover in Uw Woord?

Het betekent dat je kieskeurig bent in het kiezen van je intieme vrienden.

Het betekent, om iets anders te noemen, dat je zorgvuldig omgaat met je vrije tijd. Ontspanningsactiviteiten waaraan zonden verbonden zijn, staan niet meer in je agenda. Vrije tijd is gevaarlijk. Als je vrij bent, komt de duivel. Dan vooral probeert hij je in verleiding te brengen om je tijd in zonde door te brengen. Je verkwist je avonden niet. Het is de tijd die graag eens vrij maakt voor bijbellezen en gebed. Voor kerkbezoek.

En verder, als je burger bent van dat andere koninkrijk, dan heb je het druk. Dan zal blijken dat de liefde actief is, ook in deze bedeling. Wat kan er dan een bewogenheid zijn met het zielenheil van je naaste. Wat kan je dan ook een getuigen in woord, maar niet minder in daad. Dat wil je je wel opgeven voor vrijwilligerswerk in de gemeente van Christus. Dan zien anderen in je dat lichtende licht, waarover de Heere Jezus in de Bergrede spreekt.

Dan leef je in verwachting. Dan is er de hoop op een betere toekomst. Dan ben je hier vreemdeling, hier bijwonen dan ben je burger van een ander koninkrijk. Dan ken je iets van de hunkering, het heimwee, om alles achter te laten en daar te zijn waar Christus alles in allen is.

Hoe zit het eigenlijk met jou? Ben jij christen? Refo's heeft de kerk genoeg. Jonge christenen zijn broodnodig.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 2005

Daniel | 32 Pagina's

Christen of refo?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 2005

Daniel | 32 Pagina's