Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heilig, heilig, heilig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heilig, heilig, heilig

Bijbelstudie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heilig, heilig, heilig O HEERE! wie is als Gij onder de goden? Wie is als Gij, verheerlijkt in heiligheid, vreselijk in lofzangen, doende wonder? (Exodus 1 5:11)

God is totaal Anders dan wij. Niet te vergelijken! Dat totaal anders zijn heet in de Bijbel: heilig. In ieder geval, dat is de eerste betekenis van Gods heiligheid. Andere aspecten volgen hier uit. Het is niet eenvoudig andere woorden te vinden voor heilig. Maar hier zijn een paar woorden die er dicht bij komen: afgescheiden, uniek, zeldzaam, onvergelijkbaar. Hebben we God leren kennen als de "Gans Andere"?

Onvergelijkbaar

Heilig betekent dat God onvergelijkbaar is. De Heere is God en niemand meer, enig, uitzonderlijk en zeldzaam. Wie en wat zouden we met deze Heere kunnen vergelijken? Al het andere is schepsel en alleen Hij is Schepper. De profeet Jesaja noemt God vaak de Heilige Israƫls en drukt daarmee uit wat we lezen in hoofdstuk 40:18: ij wien dan zult gij God vergelijken, of wat gelijkenis zult gij op Hem toepassen? Hij is uniek in Zijn wijsheid, enig in Zijn liefde en bovenaards in rechtvaardigheid. Heiligheid komt uit in al Gods eigenschappen, is - om zo te zeggen - de eigenschap van Gods eigenschappen. Alle eigenschappen zijn unieke, heilige eigenschappen Gods. Engelen kunnen nooit uitgekeken raken op deze God. Hij blijft de Heilige en daarom blijven ze zingen. Heiligheid wordt in de Bijbel gebruikt voor meer dan God. Wat heilig is, is afgezonderd voor de dienst van God en daarmee anders geworden. Maar niets is zo absolutt anders en heilig dan God. God heeft Zijn gelijke niet. Heiligheid wordt daarom vaak bezongen in de Bijbel. Hier zijn vier voorbeelden:

Na het ongekende wonder van de doortocht door de Rode Zee zong, Mozes een lofzang op de heiligheid van God: EERE! wie is als Gij onder de goden? wie is als Gij, verheerlijkt in heiligheid, vreselijk in lofzangen, doende wonder? (Exodus 15:11).

En toen Hanna toch nog een kind kreeg van de Heere zong ze verrukt: k verheug mij in Uw heil. Er is niemand heilig, gelijk de HEERE; want er is niemand dan Gij, en er is geen rotssteen, gelijk onze God! (1 Samuel 2:1, 2).

David zong verrukt van het wonder van Gods genade: oof den Heere mijn ziel en al wat binnen in mij is Zijn heilige Naam (Psalm 103:1).

Jesaja zag in zijn roepingsvisioen engelen die elkaar toeriepen: eilig, heilig, heilig is de Heere der heerscharen, De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol (Jesaja 6:3).

De zonde

Heeft heiligheid ook niet iets met zonde te maken? Inderdaad. Zonde is God te willen beroven van Zijn uitzonderlijke plaats en de Enige ware God willen vervangen door iets anders. Zonde erkent het unieke van God niet. Andersom verdraagt een heilig en volmaakt God ook de zonde niet. Juist omdat God zo totaal anders is, heeft God geen enkel begrip voor ongerechtigheid. Hij heeft ons geschapen om iets van Zijn heiligheid uit te stralen op aarde en desondanks hebben wij God niet willen dienen. Zonde staat in flagrante tegenstelling tot al Gods volmaaktheden. Heiligheid is een heerlijke en dierbare eigenschap Gods en betekent dat God te rein van ogen is om het kwade te kunnen uitstaan. Wie dat beseft, weet dan ook wat zonde is. Zijt Gij niet van ouds af de HEERE, mijn God, mijn Heilige? Gij zijt te rein van ogen, dan dat Gij het kwade zoudt zien (Habakuk 1:12 en 13).

Petrus schrijft: ls gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren; Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel; Daarom dat er geschreven is: ijt heilig, want Ik ben heilig (1 Petrus 1:14-16).

Vreugde

Is Gods heiligheid dan alleen om bang van te worden? Nee, niet alleen. Als dat waar was zou niemand van Gods heiligheid kunnen zingen. Gods kinderen kunnen zich ook in Gods heiligheid verheugen. Ze stemmen soms met de engelen in dat er geen God is dan Hij. Het hart is soms vol van deze God zonder gelijke, vooral als Hij met Zijn volmaakte trouw, volmaakte liefde en volmaakte genade, hun God is. Een heilig God ontmoeten is ontzagwekkend, maar er is ook geen groter voorrecht als deze God ons genadig is. Denk eens in: de volmaakte God, de geheel Andere, wil met mensen van doen hebben. Wat een gebeuren om deze God te ontmoeten! Dat is heel wat anders dan de meest kostbare diamant te zien of bij koningin op bezoek te zijn geweest. Als de Heere ons tegenkomt, worden we vervuld met eerbied voor de Heilige God.

Met ingang van dit nummer start ds. Van Ruitenburg een aantal bijbelstudies over eigenschappen van God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 2006

Daniel | 32 Pagina's

Heilig, heilig, heilig

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 2006

Daniel | 32 Pagina's