Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De toepassing van het heil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De toepassing van het heil

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je kent de plaatjes wel. Een vrachtwagen met opengeslagen deuren. Mensen met bontmutsen eromheen. Blijde gezichten in Oost Europa als een transport met hulpgoederen arriveert. De mensen moeten wachten op hetgeen hun wordt toebedeeld. Rechten hebben ze niet. Ze moeten het hebben van een geschenk. Maar de vrachtwagen is voor hen een schatkamer. Wat is er een blijdschap als armen met geschenken uit die schatkamer naar huis gaan!

Het heil, de zaligheid in Christus Jezus, is een schatkamer vol van genade. Hoe kunnen we delen in die genade? Rechten hebben we niet. We kunnen niet van God eisen dat Hij ons de zaligheid schenkt. De deuren van de schatkamer staan wel open. Door de prediking toont de Heere ons de schatten van genade.

We worden geroepen om tot die schatkamer te komen. Maar kunnen wij er vanuit onszelf ingaan en de genade tot ons eigendom maken?

Nee, daartoe hebben wij geen macht en recht. We moeten het hebben van een geschenk, door God gegeven. Hij schenkt het heil. Hij past de genade toe aan het hart. Hij geeft het werk van de Drie-enige God in de ziel. Hoe vindt de toepassing uit de schatkamer van Christus plaats?

Daarover lezen we in de Dordtse Leerregels. In het derde en vierde hoofdstuk lezen we een belangrijk artikel.

En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden, en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schriften gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt (...) het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderbare verborgene en onuitsprekelijke werking (artikel 12).

Het gaat in dit artikel over het geschenk van de wedergeboorte. De Heilige Geest werkt dit in het hart.

Wat is dat een heerlijk geschenk! Alles verandert. Je hart wordt naar de schatkamer getrokken. Er komt een droefheid naar God. Je leert dat je voor God niet kan bestaan. Het betekent wat om zondaar te zijn.

Heb jij dat wel eens ervaren? Dan sta je met lege handen bij een rijkdom van genade. God is aan jou niets verplicht. En toch blijf je met een uitziend hart staan bij die rijkdommen.

Waar moet je anders heen? Als je dat mag beleven, ben je een bedelaar.

Maar de Heere heeft meer dan één schat. Hij geeft niet alleen de wedergeboorte. Hij schenkt ook het geloof.

Is geloven dan niet iets wat je zelf moet doen? Kan je aan het eerste geschenk van de wedergeboorte dan geen rechten ontlenen om de volgende schatten zelf te nemen? Nee, dat kan niet. Vraag het maar aan zo'n bedelaar. Na het eerste geschenk blijft hij rechteloos. Maar

het uitzien wordt sterker om nog meer te mogen ontvangen. Er is ook zo onuitsprekelijk veel in Gods schatkamer. De Dordtse Leerregels schrijven ook over het geschenk van het geloof: Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven, en ingestort (hoofdstuk 3/4, artikel 14).

Om te kunnen zien, heb je ogen nodig. Om te kunnen horen, heb je oren nodig. Om te kunnen geloven, heb je geloof nodig. Het is onmogelijk te geloven als je geen geloof hebt. Nu is het geloof een geschenk van God. En ook het geloven is een geschenk van God. Zie je hoeveel schatten er zijn in de schatkamer van heil? Zo wordt het geloof een middel om de schatten van genade voor het hart te ontvangen.

De bedelaar gaat zich door genade richten

op de rijkdommen van Christus. Alleen met Hem kan je voor God verschijnen. Hij heeft al de schatten van genade verworven. Hij schenkt ook kennis van Zichzelf. Wat een schittering gaat er van Hem uit. Hij wordt begeerlijk. Hem te mogen kennen, dat is het leven. Dan is je armoede voor eeuwig opgelost. Zijn bloed reinigt van alle zonden. De schatten die Hij heeft verdiend aan het kruis, geven verzoening met God. Door Hem kan je in beginsel gaan beantwoorden aan het doel waartoe de Heere je heeft geschapen. Te leven tot Gods eer, het kan alleen om Christus wil.

Als je iets mag zien van de heerlijkheid van Christus, wordt je verlangen zo sterk om Hem tot je eigendom te mogen hebben. Hoe kan dat? Door de toepassing van de Heilige Geest. Er is heel veel bij de Heere te verkrijgen. Zoek jij de Heere? Ben jij een zoeker naar de Heere Jezus? Dan heb je van jezelf niets dan zonde en schuld. Een rechteloze die beleeft het waard te zijn als de deur van de genadeschatkamer voor eeuwig wordt gesloten. En toch geen andere weg te weten. Petrus riep: eere, tot Wie zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens (Johannes 6:68).

Dat verlangen maakt de Heere niet beschaamd. Op Zijn tijd zal Hij het heil in Christus toepassen. Maar het is ook in de hand van de Heere hoeveel Hij ervan schenkt. Maar de Heere kent de uitziende, biddende bedelaars. Daar kwam Nathanael achter. Hij zag uit naar de Zaligmaker. Dat bazuinde hij niet rond. Hij beleefde dat onder zijn vijgenboom. Geen mens kon hem daar zien. In het verborgen mocht hij zijn uitzien aan de Heere bekend maken. Zou Hij de schat van Christus mogen ontvangen? Als hij tot de Zaligmaker wordt geleid, mag Nathanael liefelijke woorden uit Zijn mond horen. Eer u Filippus riep, daar gij onder de vijgeboom waart, zag Ik u. Wat een wonder, de Heere kent bedelaars. Dan gaat het geloofsoog open en mag Nathanael roepen: Gij zijt de Zone Gods, Gij zijt de Koning Israëls'. Wat een ruimte van zaligheid is er in de Heere Jezus! Maar Christus Zelf onderwijst Nathanael dat er nog vee) meer weldaden aan zijn hart kunnen worden toegepast. Jezus antwoordde en zeide tot hem: mdat Ik u gezegd heb: k zag u onder de vijgeboom, zo gelooft gij; gij zult grotere dingen zien dan deze (Johannes 1:51).

De schatten van genade zijn er. Door God uitgedacht van eeuwigheid. Door Christus verdient in de tijd. Ken jij de toepassing van de genade door de Heilige Geest?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2006

Daniel | 32 Pagina's

De toepassing van het heil

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2006

Daniel | 32 Pagina's