Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden met kinderen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bidden met kinderen

4 minuten leestijd

Ouders beginnen vaak al met hun kindje te bidden als het nog in de wieg ligt. Door 's morgens en 's avonds een kindergebedje met hen te zingen, wordt de gewoonte van het bidden aangeleerd. Er zijn goede kindergebeden, die voor jonge kinderen gebruikt kunnen worden. Het gebedje 'Ik ga slapen, ik ben moe' wordt al van generatie op generatie met kinderen gebeden. In al zijn eenvoud is het een goed gebed."Schoon mijn zonden vele zijn, maak om Jezus'wil mij rein."Daar gaat het om, ook in het leven van een kind. Maar kinderen blijven geen kindergebedjes bidden. Er moet een overgang zijn naar een vrij gebed, waarin de kinderen hun noden zelf aan de Heere opdragen. Dat vraagt een goede begeleiding van ouders. Enkele aandachtspunten.

Wat is bidden?

Wat is bidden eigenlijk? Het aangezicht van de Heere zoeken. Kinderen moeten een besef krijgen Wie de Heere is. Hij is de Heilige, en daarom past ons eerbied. Leef dit voor, ook in uw eigen gebeden. Bidden is niet in de eerste plaats het indienen van onze wensen. Het is een aanbidden van God, omdat Hij dat waard is. Het OnzeVader begint niet voor niets met drie beden om de heiliging van Gods Naam, Zijn wil en Zijn Koninkrijk.Voor jonge kinderen is dit moeilijk te bevatten. Hun Godsbeeld ontwikkelt zich gedurende de tijd dat ze opgroeien.

Toch is het goed dat ze aan onze toon en houding merken dat er eerbied is voor de Heere.

Bidden en bijbellezen horen bij elkaar

Het gebed voor het slapen gaan en bij het opstaan staat niet op zichzelf. Het is meer dan een 'even knielen' en een gebed opzeggen. Het is vooral 's avonds, als u de kinderen naar bed brengt, goed om het bidden vooraf te laten gaan door een stukje (voor)lezen uit de (kinder)bijbel en een gesprekje. God spreekt in Zijn Woord tot ons, en in het gebed mogen wij tot de Heere spreken.

Kinderen weten heel goed wat het belangrijkste is wat ze nodig hebben: een nieuw hart.Als ze echter iedere dag met dezelfde woorden om een nieuw hart bidden, bestaat het gevaar dat het een sleur wordt. Het is goed dat u daarom ook zelf een paar regels bidt met uw kind. Probeer dan in het gebed aan te sluiten bij het stukje dat uit de (kinder)bijbel is gelezen. Ging het daar overjozef.die zijn broers vergaf, of over Jozua en Kaleb.die in de Heere geloofden en op Hem vertrouwden? Of over de melaatse die gereinigd werd van zijn melaatsheid? Maak dan de toepassing naar het leven van uw kind.Vraag of de Heere het hart, dat melaats (vuil) is door de zonde, wil reinigen.

Vraag of de Heere het door Zijn Geest wil leren om in Hem te geloven, zoals Jozua en Kaleb. Op deze manier begrijpt uw kind wat het ontvangen van een 'nieuw hart' eigenlijk inhoudt, en leert het in verschillende bewoordingen daarom bidden.

Voorbede en dankzegging

Kinderen moeten leren dat ze niet alleen voor zichzelf moeten bidden. U kunt vragen of er dingen zijn waarvoor uw kind wil bidden. Meestal weten kinderen wel een aantal mensen in hun omgeving die hun gebed nodig hebben. Een ziek familielid, het gezin van een vriendje waar rouw is, of een kind in een ver land dat door het gezin gesponsord wordt.

Vergeet ook de dankzegging niet. Er zijn iedere dag weer dingen waarvoor gedankt mag worden. Een jarige in hetgezin.de hulp van de Heere op school, gezondheid. Het is niet vanzelfsprekend!

Voorleven

Ook met betrekking tot het gebed is het belangrijk welk voorbeeld kinderen krijgen. U kunt bij het slapengaan na het kindergebed zelf nog enkele regels bidden met uw kind.Als het groter wordt, kan het leren om dit zelf te doen. En hoort uw kind verder nog wel eens een vrij gebed, aan tafel bijvoorbeeld?

Als het gaat om voorleven, wie kan dan zeggen het goed te doen? Als we beseffen Wie de Heere is en wie wij zijn, weten we ook dat wij van onszelf geen volmaakt gebed kunnen bidden. Ook in ons bidden zondigen wij. Het mag daarom ons dagelijks gebed wel zijn: "Heere, leer ons (en onze kinderen) bidden gelijk het behoort." Dan mogen we onze kinderen ook vertellen waarom we tóch door het gebed tot de Heere mogen naderen: alleen om Jezus' wil!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 2006

Daniel | 36 Pagina's

Bidden met kinderen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 2006

Daniel | 36 Pagina's

PDF Bekijken