Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is twijfel zonde?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is twijfel zonde?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik twijfel steeds of de Heere mij wel wil bekeren. Er staan in de Bijbel voorbeelden van mensen die niet bekeerd zijn. Kijk maar naar Ezau, Farao, Saul, Achab en Jehu. Van Ezau staat zelfs dat hij de plaats des berouws met tranen zocht, maar zijn hart was niet oprecht. U zegt misschien wel dat ik zolang ik leef wel bekeerd kan worden. Maar gebeurt het ook? Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar als een kind van God in zijn jeugd indrukken heeft en toch de wereld ingaat, en op latere leeftijd tot bekering komt, waren die eerste indrukken dan van de Heere? Hoe kun je weten of het meer is dan algemene genade? En is twijfel zonde?

Inderdaad staan er in de Bijbel voorbeelden van mensen die niet tot bekering zijn gekomen. Wat is dat aangrijpend als je leeft bij de Bijbel, onder de prediking van zonde en genade en je komt niet tot bekering. Aan wie ligt dat dan? Ligt dat aan de Heere of komt door ons harde hart? Je bent me al voor: at ligt niet aan de Heere! Bij de Heere is veel ontferming. Hij komt met Zijn roepstem tot zondaren. Zo komt Hij ook tot jou. Open je Bijbeltje maar bij Openbaring 3 en lees voor jezelf de brief aan Laodicea. Er staat in vers 20: ie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot Hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met Mij (Openbaring 3:20).

Er zijn jongeren die bij het lezen van deze tekst zeggen: ja, maar ik kan de deur niet opendoen. De Heere moet het doen. En als de Heere het niet doet, dan kan ik er ook niets aan doen. Misschien verschuil jij je daar ook achter. Dat is heel erg. Dan ben je niet oprecht voor de Heere.

Werk wan God

Er zijn ook jongeren die er echt mee worstelen. Jongeren die twijfelen of de Heere wel naar hen wil omzien. Laat de tekst uit Openbaring 3 dan een antwoord voor je zijn. En als je nog niet overtuigd bent, lees dan Jesaja 55:3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven. De Heere nodigt, Hij klopt aan de deur van je hart.

Maar hoe zit het dan met het openen van de deur van mijn hart? Is dat een werk van mij of een werk van God? Het antwoord is duide-

lijk: dat is een werk van God. Maar waarom staat er dan: en de deur open doen? De Heere zegt: doe de deur open. Ik sta aan de deur. Ik wil je zalig maken. En weet je wat er dan gebeurt? Je gaat het proberen. Als de Heere het vraagt, dan kan dat toch niet anders? Maar dan? Je ontdekt dat het niet gaat. De deur zit dichtgespijkerd. Je kunt hem niet open krijgen. En dat is eigen schuld. Als dat werkelijkheid wordt, krijg je de Heere nodig. Dan ga je bidden: Heere, opent U de deur, zou U toch bij mij binnen willen komen? Zulke jongeren gaan ontdekken dat hun hart zo hard is. Maar daar staat dan geen punt. Mensen die last hebben van hun harde hart, die hebben een verbroken hart. Dan ga je zien wie je tegenover de Heere bent. Je staat schuldig. Je hebt geen rechten. En toch kun je de Heere niet missen.

Niet oprecht

Maar hoe weet ik of het bij mij wel oprecht is? Bij Ezau was het niet oprecht. Er staat inderdaad in Hebreeën 12:17 dat Ezau een plaats van berouw zocht, maar niet vond. Maar wat zocht hij? Het ging hem om de zegen van vader Izak die hij verkwanseld had.

Ezau heeft geen berouw voor zijn eigen zonde gezocht. Dat blijkt uit zijn leven. Vrijwel direct nadat hij de zegen niet ontvangt, staat hij Jakob naar het leven (zie de kanttekeningen).

Was er sprake van algemene genade in het leven van Ezau? Jazeker, de uitwendige roeping is er vanwege Gods algemene genade. Hij komt ook tot Ezau, maar hij verachtte het spreken, de zorg en de leiding van de Heere. Dat is een verschrikkelijke mogelijkheid.

mogelijkheid. Daarom moet ons dagelijkse gebed zijn: eig mijn hart en voeg het saam: ot de vrees van Uwen Naam (Psalm 86:6). En weet je wat dan het wonder is? De Heere hoort het gebed.

Hij trekt je met koorden van liefde. Hij komt en Hij brengt alles mee. Zo kwam Jezus bij Zacheüs. Zacheüs, haast u en kom af, want Ik moet heden in uw huis blijven. Dat is het begin van bijzondere genade. Dan kan zo iemand wel voor een tijd van de Heere vandaan zwerven, maar de Heere laat niet varen het werk van Zijn handen.

Twijfel zonde?

Wat is twijfel? Twijfel leeft in het hart. Het is een toestand van onzekerheid. Je mist de vastheid om te geloven. Hoe kun je geloven dat de Heere naar jou wil omzien. Als je niet uitverkoren bent? Als je zonde doet. Als het misschien alleen maar algemene genade is... Al die twijfel-vragen beginnen met het woordje 'als'. Het zijn vragen waarin doorklinkt dat we de Heere verdenken. Dat is het eigen werk van satan. Hij probeert altijd twijfel te zaaien. Twijfel bij wat de Heere zegt in Zijn Woord. Wij luisteren van nature eerder naar satans stem, dan naar de stem van de Heere.

Maar we hebben te luisteren naar wat de Heere zegt. Zijn Woord is betrouwbaar. Hij zegt: oekt de Heere, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is (Jesaja 55:6). En dan laat de Heere je niet van te voren weten of er nu sprake is van algemene genade of bijzondere genade. Dat is dan ook de vraag niet.

Twijfel niet aan de oprechtheid van de Heere. Wanhoop aan jezelf, maar niet aan de Heere. Hij wacht om genadig te zijn. Is er dan geen twijfel? In het hart van Gods kind kan twijfel zijn. Calvijn heeft eens gezegd: Waar het vuur van het geloof brandt, daar is ook de rook van de twijfel." Het laat zien dat Gods kind geen volkomen geloof heeft. De bestrijding van satan en het ongeloof kan het zo doen twijfelen. Maar als de Heere spreekt: k zal met u zijn, wordt alles anders. Dan is de twijfel weg. Dan leeft in het hart: it is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben (1 Timotheüs 1:15).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2006

Daniel | 32 Pagina's

Is twijfel zonde?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2006

Daniel | 32 Pagina's