Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

stille tijd hoeuden? Gewoon doen!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

stille tijd hoeuden? Gewoon doen!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het woord 'stille tijd' past misschien niet zo in het leven van een tiener. Overdag naar school, 's avonds huiswerk maken, naar catechisatie, of misschien sporten... 's Zaterdags werken en 's avonds naar JeV of vrienden. Het is leuk en spannend om jong te zijn! Rustige momenten zijn er niet zoveel. Lachen, kletsen, muziek luisteren... Voor stille tijd' lijkt helemaal geen plekje in de agenda van een scholier...

In de Bijbel komt het begrip 'stille tijd' niet voor. Toch is het geen menselijk verzinsel waar we niet zoveel waarde aan hoeven te hechten. Gods Woord geeft verschillende voorbeelden van mensen die 'stille tijd' hielden. Denk maar aan Izak. Tegen de

avond zocht hij een rustige plek in het veld om te bidden (Genesis 24:63). En Samuël moest stil zijn om de stem van de Heere te horen en naar Hem te luisteren (1 Samuël 3:9 en 10). In het leven van de Heere Jezus zijn veel momenten aan te wijzen waarop Hij zich terugtrok om alleen te zijn en te bidden (Mattheüs 14:23, Markus 1:35, Lukas 6:12). Hij had de stilte nodig om in het gebed te kunnen spreken met Zijn Vader.

Hieruit blijkt dat juist de stilte gebruikt kan worden om de Heere te zoeken. Om Hem, Die alles ziet en weet en Die altijd luistert, alles te vertellen wat er in je hart leeft. Stille tijd is een moment van de dag waarop je stil bent voor de Heere. Om te bidden, om in Zijn Woord te lezen en daarover na te denken. De Heere komt namelijk vaak juist als het stil is. Denk maar aan het leven van Elia. Hij verwachtte dat God met veel natuurgeweld zou komen, maar de Heere kwam in de stilte... (1 Koningen 19:12 en 13). De Heere laat in Zijn Woord zien Wie Hij is. Daarom is Bijbellezen zo belangrijk. In een onrustige omgeving is het moeilijk om na te denken over een Bijbelgedeelte. Gedachten dwalen zomaar alle kanten op. Een stille, rustige plaats is meer geschikt om aandachtig te lezen en na te denken over de woorden van God. Even tijd vrij maken om stil te zijn en je terug te trekken, om 'stille tijd' te houden, kan hierbij helpen.

Moeilijk...

Het is best moeilijk om tijd vrij te maken voor de Heere. "Een kwart van de jongeren uit de Gereformeerde Gemeenten leest nooit zelf uit de Bijbel." stond pas in het Reformatorisch Dagblad. Het kost zelfdiscipline om de wekker een kwartier vroeger te zetten om een stukje uit de Bijbel te lezen en om te bidden voor alles wat in de nieuwe dag nodig is. Het vraagt inzet om 's avonds een stukje uit de Bijbel en een dagboek te lezen en even na te denken over het Woord van de Heere wat tot je komt. De duivel weet dit ook. Hij is er een meester in om met allerlei excuses aan te komen: 'Vandaag ben ik écht te moe.' Of: 'We lezen toch altijd uit de Bijbel na het eten! Ik hoef dat zelf niet nog een keer te doen!' Of: 'Stille tijd houden heeft geen zin. Je kunt jezelf toch niet bekeren door veel te gaan bidden en in de Bijbel te lezen? !' De duivel werkt hard om ons bij de Heere vandaan te houden. Maar de Heere zegt dat we tegen de duivel moeten vechten. Daniël deed

dat ook. Koning Darius had af laten kondigen dat iedereen die iemand anders aanbad dan de koning van de Meden en de Perzen in de leeuwenkuil geworpen zou worden. En wat deed Daniël? Hij kón niet zonder zijn Hemelse Vader. Zijn stille tijd gebruikte hij om die God te zoeken. Drie keer per dag bad Daniël tot zijn God. Hij deed dit altijd op vaste tijden en op een rustige plaats, staat er in de Bijbel (Daniël 6:11). En hoewel de duivel leek te winnen in zijn leven, bleek dat de Heere de Sterkste was. Stille tijd houden heeft dus wel degelijk zin!

Als je veel van iemand houdt, wil je die persoon graag en vaak zien. Brieven, berichtjes en emails van die persoon worden erg op prijs gesteld. Zo is het ook met de Heere. Als je door genade veel van Hem leert houden, wil je graag en veel met Hem in gesprek zijn. De Bijbel betekent ineens veel meer voor je, omdat het Zijn Woord is. Daar wil je graag meer van weten!

Hoe vul je 'stille tijd' in?

Het is best lastig om stille tijd in te vullen. Het is moeilijk om je hoofd bij de Bijbel te houden en bijbeltaal is vaak ingewikkeld. Tijdens het bidden dwalen gedachten soms af... Toch is het goed om een vaste tijd in te plannen om bezig te zijn met de dingen van de Heere. God is sterker dan satan. Zijn werk zal overwinnen. Om de Bijbel beter te leren begrijpen is het handig om bij een dagboek voor jongelui te gebruiken. De korte stukjes tekst in een dagboek maken een Bijbelgedeelte vaak duidelijker. Ze geven houvast en zetten aan tot nadenken over de tekst. Er zijn in de christelijke boekhandel genoeg bijbelse dagboeken te koop, ook voor tieners. Denk bijvoorbeeld aan Bericht voor jou!, wat ook bij de Jeugdbond te bestellen is (zie kader).

Een Bijbelrooster is een handig middel om de Bijbel in gedeelten van voor tot achter door te lezen. Het gaat er niet om dat je per dag zoveel mogelijk hoofdstukken leest, maar het is wel goed om te lezen in een bepaalde volgorde. Je ziet dan in welk verband een tekst staat. In de Daniël staat altijd een Bijbelrooster voor de eerstvolgende twee weken.

Het is belangrijk om naast het lezen uit de Bijbel ook te bidden. Bidden is van levensbelang, maar bidden is ook moeilijk. Dat wisten de discipelen ook. Daarom vroegen ze aan de Heere Jezus: eere, leer ons bidden (Lukas 11:1). Bidden is allereerst een mogelijkheid om je zonden te belijden aan de Heere en Hem om bekering te vragen. Dat is het allerbelangrijkste. Maar de Heere wil ook gebeden zijn om alledaagse dingen, zoals hulp bij een moeilijke toets, bewaring onderweg en goede contacten met vrienden. Stille tijd kan ook hiervoor gebruikt worden. De Heere wil dat zegenen! Tot slot: tille tijd is geen 'formule' om bekeerd te worden. Bekering is honderd procent genade. Maar de Heere maakt wel gebruik van middelen. Persoonlijk bidden en Bijbellezen is daarom van levensbelang!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2006

Daniel | 32 Pagina's

stille tijd hoeuden? Gewoon doen!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2006

Daniel | 32 Pagina's