Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Marieke Otten,  Kebab en Pindakaas  (Ttoello: Van  Tricht Uitgeverij  2005) ISBN  9789077822098,  93 blz., prijs: €  9,90.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Marieke Otten, Kebab en Pindakaas (Ttoello: Van Tricht Uitgeverij 2005) ISBN 9789077822098, 93 blz., prijs: € 9,90.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het evangelie van Judas, wie zou als Bijbellezer niet graag willen weten wat dat is? Is het een evangelie, zoals we dat in het Nieuwe Testament aantreffen? Moet het gevoegd zoals wij die nu worden bij de Bijbel kennen?

Het evangelie van Judas is een oud geschrift. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw werd dit geschrift gevonden in een band met meerdere geschriften. Irenaeus heeft over het bestaan van het geschrift achttien eeuwen (180-185 na Christus) daarvoor al geschreven in negatieve zin. Men vroeg eerst een bedrag van drie miljoen dollar voor dit oude geschrift. Daardoor heeft het lang geduurd voordat wetenschappers het in handen kregen en het terecht kwam bij een galerie in Zürich. Op 1 juli 2004 wordt er voor het eerst een wetenschappelijke voordracht over gehouden. In 2006 komt dan de inhoud van het gehavende geschrift beschikbaar in het Nederlands. Prof. dr. J. van Oort verzorgde deze uitgave en voorziet die van inleidende opmerkingen.

Wie kennis neemt van de inhoud van dit boek, komt er achter dat het een heel ander evangelie is dan dat wat we aantreffen in de Bijbel. Het is niet van de hand van Judas de verrader, ook al neemt deze Judas wel een belangrijke plaats in in het evangelie. Het is ontstaan in de tijd tussen 100 en 1 50 na Christus. Dat is na de tijd dat de vier andere evangeliën al bekend waren. Het is ontstaan in gnostische kring. De gnostiek is een wijdvertakte Hellinistische religieuze beweging geweest in de tijd van het ontstaan van het Nieuwe Testament en daarna. De kerkvaders hebben gestreden tegen een vermenging van het christendom met de gnostiek. In de gnostiek gaat het om geestelijk inzicht (gnostiek betekent: kennis). Men moet via het verkrijgen van deze (zelf)kennis als 'ik' los raken van het stoffelijke en het aardse en de goddelijke vonk in zich ontdekken. God is onkenbaar voor deze gnostici en alleen via allerlei manifestaties kenbaar. Al deze krachten vormen een goddelijke wereld waarin het tot een breuk gekomen is. Door deze breuk is de schepping waarin we leven ontstaan als werk van een lagere godheid. De mens kan zich door kennis aan deze boze wereld ontrekken en tot de goddelijke wereld gaan behoren. Het goddelijk inzicht werkt bevrijdend voor de mens.

Judas de verrader was volgens dit evangelie iemand die dat werkelijke inzicht had en daarom heeft hij de Heere Jezus overgeleverd. Aan Judas is alles gezegd en daarom deed hij dit werk vol van inzicht. Een Duits-Nederlandse theoloog in de 18 e eeuw F.A. Lampe die enige tijd in Utrecht aan de universiteit doceerde achtte het evangelie van Judas "een vuile zotternij."

Het gaat in tegen de gehele Bijbelse openbaring van Oude en Nieuwe Testament, loochent de ernst van de zonde en de noodzaak van het verzoenend werk van Christus. We missen dus niets als we het evangelie van Judas niet lezen. Ook al kan het interessant zijn om in het kader van studie er kennis van te nemen en de verklarende inleiding en noties bij de tekst van prof. Van Oort te lezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 2007

Daniel | 32 Pagina's

Marieke Otten,  Kebab en Pindakaas  (Ttoello: Van  Tricht Uitgeverij  2005) ISBN  9789077822098,  93 blz., prijs: €  9,90.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 2007

Daniel | 32 Pagina's