Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Francis S. Collins, De taal van God. Prominent geneticus verzoent geloof en metenschap (Kampen:Ten Have 2006) ISBN 9025957218, 239 blz., € 19, 90.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Francis S. Collins, De taal van God. Prominent geneticus verzoent geloof en metenschap (Kampen:Ten Have 2006) ISBN 9025957218, 239 blz., € 19, 90.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Weer is er een boek verschenen over het thema geloof en wetenschap. Dit keer is het van de hand van Francis S. Collins, een Amerikaans geneticus die het Menselijk Genoom Project heeft geleid om de code van het menselijk genoom (genenprofiel) te

ontrafelen. Aanvankelijk was hij agnost en later werd hij atheïst. Tijdens zijn studie geneeskunde zag hij de kracht van de godsdienstige overtuiging bij zijn patiënten. Dit zette hem aan het denken. Het heeft ertoe geleid dat hij uiteindelijk de christelijke levensovertuiging aannam.

Collins wil met z'n boek een verzoening tot stand brengen tussen evolutie (wetenschap) en geloof. We willen eens nagaan hoe hij dit doet. De auteur aanvaardt volledig de gegevens die de evolutietheorie naar voren brengt. Dit zijn: het heelal is bijna 14 miljard jaar oud; de kosmos is ontstaan uit een oerknal; de aarde is ongeveer 4 miljard jaar oud en er heeft een evolutie plaats gehad van lagere naar hogere levensvormen met als sluitstuk de mens, die uit de aap (chimpansee) is geëvolueerd. Nu moeten we dit, volgens Collins, niet zien als toevallige en willekeurige processen, maar dat God als Schepper ervoor gezorgd heeft dat alles keurig verlopen is. God heeft het evolutieproces geleid.

Meerdere keren lezen we dat Collins zich verwondert over de orde in de schepping en de wonderbaarlijke processen, die in levende cellen optreden (moleculaire biologie). Bij zijn eerste presentatie van het bouwplan van de mens sprak hij: "De taal van God is ontcijferd." Daarom stelt hij dat er goede redenen zijn om in God te geloven. Er is hier dus sprake van kennis van God uit de natuur. Nu is er naast deze kennis ook kennis van God uit de Bijbel. Hoe kijkt Collins daar tegen aan? Hij verwerpt het atheisme dat de wetenschap gebruikt om het geloof uit te bannen. Eveneens verwerpt hij het creationisme dat stelt dat God de kosmos

heeft geschapen in zes dagen en dat de aarde niet ouder is dan tienduizend jaar( Jonge Aarde Creationisme). Ook heeft hij grote moeite met de Intelligent Designtheorie (ID). Hij vindt dat dit een theorie is van de 'God van de gaten', omdat deze vooral gebruikt wordt als verklaring voor zaken die met de evolutietheorie niet kunnen worden verklaard.

Collins kiest voor de theïstische evolutie. Dit betekent een samensmelting van geloof en evolutie. Daarbij laat hij de evolutietheorie, die hij krachtig verdedigt, volledig overeind staan. Om nu tot een verzoening tussen geloof en evolutie te komen past hij het geloof - de Bijbel - aan. Dit betekent dat de eerste hoofdstukken van Genesis niet letterlijk opgevat moeten worden. Hij stelt dat het in deze hoofdstukken gaat om zinnebeeldige voorstellingen. Niet alleen trekt hij het historische karakter van het begin van de Bijbel in twijfel, maar ook 'de verhalen van Job en Jona'. We zien hier duidelijk een hellend vlak. De menselijke rede (wetenschap) gaat heersen over de Schrift.

Het is opvallend dat altijd de Bijbel moet worden aangepast en niet de wetenschap. Het zou daarom goed zijn dat men allerlei meningen en opvattingen, die als wetenschap gepresenteerd worden, eens kritisch en onbevooroordeeld ging bekijken. Ongetwijfeld zal dan blijken dat de evolutietheorie geen hechte wetenschappelijke basis heeft.

Er zijn christenwetenschappers die de historiciteit van Genesis 1 en 2 in twijfel trekken. Daardoor wordt ruimte gegeven aan een wereldbeschouwing (evolutionisme) die onverenigbaar is met Schrift en Belijdenis. We moeten afwijzend staan tegenover deze synthese. Zijn er dan geen vragen en spanningen? Zeker wel. Deze worden echter niet opgelost door acceptatie van een theorie die vele hypothesen en vooroordelen bevat en daarbij tevens een levensbeschouwelijk karakter heeft. Het boek geeft nuttige informatie over ontwikkelingen in de natuurwetenschappen. Het vraagt wel een behoorlijke voorkennis. De weg die Collins wijst om de evolutie te verzoenen met het christelijk geloof is voor mij een heilloze weg. Een weg die leidt tot ondermijning van het gezag en de betrouwbaarheid van de Bijbel en het juiste zicht op zonde en genade.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's

Francis S. Collins, De taal van God. Prominent geneticus verzoent geloof en metenschap (Kampen:Ten Have 2006) ISBN 9025957218, 239 blz., € 19, 90.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's