Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe lees je de Bijbel?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe lees je de Bijbel?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hel overkomt iedereen wel eens. 's Morgens haastje-rep-je de deur uit. De wekker niet gehoord. En nu zo snel mogelijk naar het station, want de trein wacht niet. Hijgend ren je even later het perron op. Een kwartier later hen je op de plaats van bestemming. Maar... je Bijbel is nog niet open geweest.

Misschien is het voorbeeld wat overdreven. Dat hoop ik. Toch zei ik 'misschien'. Want het lezen uit Gods Woord dreigt al gauw op de tweede plaats te komen. Niet alleen bij jou, maar ook bij mij. Onze dag is snel gevuld met dingen die gebeuren moeten, vinden we. Het bijbellezen dreigt zo weggeduwd te worden naar momenten dat we er nog net even 'tijd' voor hebben. Eigenlijk is dat heel erg. De Heere heeft ons in Zijn genade een boek gegeven dat ons . ••. ; , kan maken tot zaligheid door V* jJÖ het geloof in Christus Jezus. In dat Boek kun je lezen wat we geloven moeten, hoe we leven moeten. Ook lees je daarin hoe je getroost kunt leven en zalig kunt sterven. Wat ben je bevoorrecht als je een Bijbel hebt! Je bent nog meer bevoorrecht als je er ook in leest en de Bijbel als richtsnoer gebruikt voor je dagelijks bezig-zijn.

Hoe lees je je Bijbel?

Het Woord van Christus wone rijkelijk in u. is een tekst uit één van de brieven van Paulus. Dat gaat niet vanzelf. Dat is genade van God en tegelijk is daar inspanning van onze kant voor nodig. Daarom: lees niet maar zo af en toe eens in je Bijbel, maar lees er voortdurend in. Een paar tips.

Dagboek

Veel mensen gebruiken een dagboek bij het lezen uit de Bijbel. Er zijn er genoeg te koop, ook voor jongeren. Neem maar eens een kijkje bij de boekhandel. Het voordeel van een dagboek is dat het bijbelgedeelte dat je leest, uitgelegd en toegepast wordt. Dat kan heel leerzaam zijn. Een nadeel van dagboeken is dat je meestal kris kras door de Bijbel gaat. Het gevaar is dan groot dat bepaalde bijbelboeken en bijbelgedeelten nooit aan bod komen

Bijbelleesrooster

Een andere mogelijkheid is dat je de Bijbel leest aan de hand van een bijbelleesrooster. In ons blad vind je er elk nummer weer één. Knip het uit en leg het als bladwijzer in je Bijbel. Of kijk eens in de boekhandel welke roosters er te krijgen zijn. Op die manier ga je heel de Bijbel door. Er zijn bijbelleesroosters waarmee je binnen een jaar de hele Bijbel leest. Om dat te doen, moet je denk ik eo> -v . .we•> aN \ „ .•-.. veel wel discipline ' hebben. Het is heel mooi als je dat kunt opbrengen, maar je kunt natuurlijk ook twéé jaar lang het rooster volgen. Dan geef je jezelf meer tijd om kleinere bijbelgedeelten te lezen en te verwerken. En wat ook kan: je wisselt het dagboek en het bijbelleesrooster af.

Bijbelstudie

Het gevaar is groot dat je wel de bijbelgedeelten leest, maar dat je moet bekennen: eigenlijk begrijp ik niet goed waar het hier over gaat. Dan kun je een stap verder gaan. Je kunt elke dag tijd inruimen voor persoonlijke bijbelstudie. Misschien lukt het niet altijd om zo uitgebreid bijbelstudie te doen, maar doe het dan eens in het weekend. Bijbelstudie begint met lezen en herlezen van het bijbelgedeelte. Pak er desnoods pen en papier bij en schrijf op wat je opvalt of wat je niet begrijpt. Je gaat dus vragen stellen en als dat lukt, beantwoorden aan de hand van het bijbelgedeelte waar je mee bezig bent.

Een paar voorbeelden van vragen die je kunt stellen. - Wat is de betekenis van...? (een bijbeltekst, een woord, enzovoort)

- Waarom staat dit hier zo?

- Waarom handelen de personen zo in deze geschiedenis? Probeer je bijvoorbeeld eens in te leven in het verhaal: hoe hebben de mensen waar het over gaat de dingen gevoeld en beleefd?

- Let op het verband waarin de tekst of het bijbelgedeelte staat. Wordt er ergens anders in de Bijbel ook iets over dit onderwerp gezegd? Dat kan helpen om de bedoeling van het bijbelgedeelte te begrijpen.

Om antwoord te krijgen op dit soort vragen moet je soms zoeken in andere bijbelgedeelten. Gebruik daarvoor de tekstverwijzingen uit de kanttekeningen (in GBS-bijbels staan ze in de Bijbel zelf). Ook een concordantie of een bijbelse encyclopedie kunnen hier goede diensten bewijzen. Als je dit allemaal wat te moeilijk vindt, dan kun je ook eens aan je ouders vragen of zij begrijpen wat er staat. Of je vraagt het aan iemand anders die je goed kent. Denk niet dat het gek is om zoiets te vragen. Andere mensen herkennen je vragen vaak, omdat zij er bijvoorbeeld ook wel eens over nagedacht hebben.

Tenslotte ga je proberen de tekst of het bijbelgedeelte toe te passen. Wat heeft de Heere hiermee tot mij te zeggen? Wat is de boodschap voor vandaag? Wat heeft dit te zeggen over mijn situatie en over mijn gedrag? Wat kan ik ervan leren?

Op deze manier spreekt God door Zijn Woord tot ons, in onze tijd. En wat Hij tot ons zegt, mag ons niet koud laten. Dat wat we in de Bijbel lezen, moet praktijk worden ook in ons doen en laten.

De Heere spreekt

Nu hoor ik je al zeggen: wat een technisch verhaal? Ben je op die manier niet te veel bezig om zelf het 'spreken van de Bijbel tot jou' in te vullen? Is er nog ruimte voor de Heere, om door Zijn Woord tot ons te spreken? Laat ik er dan bij zeggen: vraag om een oprecht verlangen in je hart om de Bijbel te begrijpen. Je mag bidden om het werk van de Heilige Geest die het woord krachtig kan maken in ons hart. Als je zo biddend de Bijbel mag lezen en bestuderen, dan zal de Heere Zijn Woord ook voor je openen. Wat zal het een wonder zijn als je Hem daardoor mag leren kennen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juli 2007

Daniel | 24 Pagina's

Hoe lees je de Bijbel?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juli 2007

Daniel | 24 Pagina's