Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Door het geloof alleen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Door het geloof alleen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof (Romeinen 5:1a)

De rechtvaardiging door het geloof omvat niet alleen de toerekening van Gods kant van wat Christus verworven heeft, maar ook de aanvaarding ervan door het geloof. Hiervoor is de wedergeboorte nodig. Daarbij wordt de gave van het geloof geschonken. Dat geloof aanvaardt de in het Evangelie aangeboden Christus met Zijn zegeningen. Niet anders dan door het geloof wordt Hij het eigendom van de zondaar en de zondaar Zijn eigendom. Ook de Catechismus wijst daarop: 'In zoverre ik deze weldaad met een gelovig hart aanneem'. Dat betekent: 'Indien ik althans deze weldaad...' Dat staat te lezen in de oorspronkelijke taal. Het Kort Begrip, dat de Catechismus zo voortreffelijk naspreekt, zegt: 'En dat ik die niet anders dan door het geloof kan aannemen.' Dat is de enige weg. Wij moeten erop letten dat de toerekening van Gods kant altijd gepaard gaat met de aanneming door het geloof. Het gaat niet om de mate, om de grootte van het geloof. Het gaat hier om de rechtvaardigende daad van het geloof. Hier wordt gehandeld over de reformatorische waarheid van de rechtvaardiging door het geloof alleen! De noodzaak van het geloof wordt hierbij benadrukt.

Het is natuurlijk waar dat, naarmate ik die waarheid mag omhelzen met een geoefend geloof, ik die troost in rijkere mate bezit. Maar deze waarheid geldt ook voor het beginnend geloof. Ook het zwakke geloof geniet deze weldaad, al is het met veel strijd en twijfel. Het ware geloof is noodzakelijk, want het middel waardoor de rechtvaardigheid van Christus wordt verkregen en ontvangen, is de hand van het geloof.

Lees maar na wat Ursinus in het Schatboek daarover schrijft. Hij vergelijkt het met een rijke man, die een arme een gift geeft. Dan zijn er twee dingen nodig, zegt hij. Aan de ene kant is er de hand die de gift aanreikt, dus schenkt. Aan de andere kant is er de hand die deze ontvangt en aanneemt. Die is ook nodig. Anders blijft die bedelaar van de gift verstoken. Hij zegt: 'God geeft het niet dan aan hen, die deze genadegift door het geloof omhelst.' Hij zegt verder: Het is ook alleen door de Heilige Geest, dat de hand van het geloof die waarheid omhelst. Maar het is wel noodzakelijk die waarheid door het geloof te omhelzen. Dat doet pas delen in die genade waar hier sprake van is. Dat is de daad van het geloof, waardoor de zondaar mag omhelzen wat hem als Evangeliebelofte vanuit het Woord wordt gepredikt en aangeboden. Daardoor alleen deelt hij in de schatten en genadegaven, waarvan hier sprake is. Hellenbroek vraagt in zijn bekende vragenboekje: 'Welke

is de voornaamste en eigenlijke rechtvaardig makende daad des geloofs? ' Hij spreekt hier dus van een rechtvaardig makende daad van het geloof. Dan zegt hij: 'Het is die daad van de ziel, waardoor ze met overgegeven genegenheid de Heere Jezus, als de enige oorzaak der zaligheid, begeert en dadelijk aangrijpt.' Dat is de rechtvaardig makende daad van het geloof. Dat doet delen in de rechtvaardigheid. Het is het aannemen met de hand van het geloof, die omhelst, dat wil zeggen: aanvaardt, wat uit genade geschonken wordt.

Wij moeten vanwege het gevaar van het activisme de waarheid van Gods Woord niet verduisteren en ook niet eenzijdig voorstellen, alsof het met de wedergeboorte genoeg zou zijn. Wedergeboorte is nooit los te maken van de daad van het geloof. In de wedergeboorte wordt het geloof geschonken. Dat geloof is werkzaam met de waarheden van Gods Woord, die ons veroordelen in onze zondeschuld. Maar het wordt ook werkzaam met wat de Heere laat verkondigen en aanbieden in het Evangelie. Op Gods tijd schenkt de Heere de bedelaarshand van het geloof om aan te nemen wat dit Evangelie verkondigt. Zo leert Gods Woord het ons en zo geeft de belijdenis het aan ons door. Op grond daarvan hebben onze vaderen ons het ons ook zo geleerd en voorgehouden. Lees de Catechismusverklaring van ds. Van der Kemp maar. Ook het Kort Begrip geeft daar duidelijk licht over. Daar worden de vragen, die hier aan de orde zijn, wat meer uit elkaar gehaald en daardoor geven ze helder en zuiver weer wat ons hier in de Catechismus in één antwoord wordt voorgehouden.

Er is een zwak geloof en een geoefend geloof. Ook het zwakke geloof is geloof en deelt in de zegeningen die Christus heeft verdiend. Ik denk aan de Kananese vrouw, die niet anders kon zeggen dan: 'Heere, help mij!' Het antwoord van de Heere Jezus luidde: O, vrouw groot is uw geloof; u geschiede gelijk gij wilt. Haar geloof deed haar in de zegen delen. Daar wil de Heere om gevraagd zijn. Daarom dienen de middelen trouw te worden waargenomen. Want het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 2007

Daniel | 38 Pagina's

Door het geloof alleen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 2007

Daniel | 38 Pagina's