Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven bij Zijn komst (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven bij Zijn komst (1)

Eerste brief aan de Thessalonicenzen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere Jezus zal wederkomen op de wolken van de hemel. Hij zal in die grote dag oordelen de levenden en de doden. Is dat nu werkelijk het verlangen en uitzien waaruit de kerk op aarde of laten we ons leiden door de waan van de dag en gaan we zo in deze wereld op dat daarvoor geen plaats is?

Uit de eerste brief aan de Thessalonicenzen blijkt dat dit in de gemeente ten Thessalonica anders is. Deze gemeente leeft dicht bij de wederkomst. Het verblijf van Paulus in Thessalonica tijdens de tweede zendingsreis was kort. Maar de prediking van Paulus had een onuitwisbare indruk gemaakt. Scherp heeft Paulus hen de toekomende toorn gepredikt, maar ook de verlossing in Christus. Wanneer Paulus tijdens zijn verblijf in Korinthe deze brief schrijft, denkt hij steeds weer terug aan het geloof, de liefde en de hoop van de Thessalonicenzen (1:3). Onder de prediking van Paulus hebben de Thessalonicenzen zich bekeerd van de afgoden om de levende God te dienen. De apostel Paulus dankt God dat zij zijn prediking niet hebben beschouwd als mensenwoorden, maar dat ze die hebben aangenomen als Gods eigen Woord. Meermalen heeft Paulus de gemeente willen bezoeken. De satan heeft hem dit tot nu toe onmogelijk gemaakt. Daarom heeft hij Timotheüs tot de gemeente gezonden en is hartelijk verblijd door de goede berichten die hij over de gemeente heeft gehoord bij zijn terugkomst. Hij hoopt de gemeente nog eens te kunnen bezoeken en wenst hen toe dat geloof en liefde mogen groeien tot op de komst van Christus. In het vermanende gedeelte van de brief gaat de apostel Paulus in op het leven uit de wederkomst van Christus. In het licht daarvan wordt van de gemeente een heilig leven gevraagd en een omgang met elkaar in broederlijke liefde. Aan de zaligheid van de gestorven gelovigen moeten ze niet wanhopen. Wanneer de Heere Jezus terugkomt, zal Hij de gestorven gelovigen eerst opwekken uit de dood. Samen met hen zullen de nog levende gelovigen de Heere tegemoet gaan in de lucht. Paulus roept zijn lezers op tot waakzaamheid met het oog op de dag van de wederkomst van Christus. Er zijn mensen die zorgeloos zijn. Maar laat dat onder hen niet zo zijn, maar laat ze zich wapenen met het borstwapen van het geloof en de liefde en de helm van de hoop der zaligheid dragen (5:8). Zo zullen ze voorbereid zijn op Zijn komst. Zul je het ook zijn? Alleen wie Christus tussen wieg en graf als Zaligmaker heeft leren kennen en ook voor Hem leeft, kan op goede gronden de eeuwigheid tegemoet reizen. ‘Hij komt, Hij komt, om d’ aard’ te richten’ (Psalm 98:4, berijmd).

Informatie
Schrijver: Paulus Silvanus (Silas) en Timotheüs zijn bij hem, 1:1.
Tijd: Aan het begin van de periode van zijn verblijf (ongeveer anderhalf jaar) in Korinthe (50-51 n. Chr.). Vergelijk 1 Thessalonicenzen 3:6, Handelingen 18:5.
Adres: De gemeente in Thessalonica , een belangrijke havenstad in Macedonië. Paulus heeft deze gemeente gesticht tijdens de tweede zendingsreis, Handelingen 17: 1-9. Ze bestond voornamelijk uit christenen uit de heidenen, Handelingen 17: 4, 1 Thessalonicenzen 1: 9, 2: 14.
Thema: Leven bij de wederkomst.

Inhoud
1:1 Groet.
1:2-3:13 De onderlinge betrokkenheid van Paulus en de gemeente.
4:1-5:11 Vermaning tot een leven bij Zijn komst.
5:12-25 Allerlei losse vermaningen.
5:26-28 Groet; zegenbede.

Kerntekst 1 Thessalonicenzen 1: 10
En Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft, namelijk Jezus, Die ons verlost van de toekomende toorn.

Leeswijzer
Wederkomst en bekering 1: 9-10
Wederkomst en blijdschap over Gods werk 2: 19-20
Wederkomst en heilig leven 3: 12-13
Wederkomst en het sterven van de gelovigen 4: 13-18
Wederkomst en waakzaamheid 5: 1-11

Verwijzing naar het Oude Testament
Er zijn geen duidelijke aanhalingen uit het Oude Testament. Maar de prediking van de toorn van God is niet te begrijpen zonder de achtergrond van de oudtestamentische profeten, 1: 10 en 16, 5: 9. De brief bevat ook een vergelijking met de situatie van de Jodenchristenen in Palestina, 2: 14-16.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 2008

Daniel | 36 Pagina's

Leven bij Zijn komst (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 januari 2008

Daniel | 36 Pagina's