Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De enige Hogepriester

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De enige Hogepriester

De brief aan de Hebreeën

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Binnenkort worden de Olympische spelen in Peking gehouden. Met volharding bereiden de spelers zich daarop voor en proberen ze de wedstrijden te winnen. De apostel Paulus gebruikt dit als voorbeeld voor een andere en betere strijd waarin een kind van God op aarde is ingewikkeld. Het stelt je voor een vraag: in het gezelschap van wie zul je de komende maanden te vinden zijn?

De brief aan de Hebreeën is eigenlijk een preek. In de persoonlijke woorden die Paulus daaraan nog toevoegt, spreekt hij over het woord dezer vermaning (13: 22). Kennelijk hadden de lezers van deze brief dit nodig. Ze hadden onderricht gehad in de eerste beginselen van het christelijk geloof, maar dreigden te verslappen. Dit wordt wel genoemd ‘verachteren in de genade’. Wellicht dat tegenslagen of vervolgingen daarin een rol speelden. Paulus wijst zijn lezers op de uitnemendheid van de Persoon en het werk van Christus. In het Oude Testament heeft God vele malen en op veel verschillende manieren gesproken. Maar in de komst van Christus heeft Hij het beslissende woord gesproken. Hij is meer dan de engelen en verheven boven Mozes en Aäron. Hij is Hogepriester naar de ordening van Melchizedek. Zijn offer is van oneindige waarde en Zijn hogepriesterschap is eeuwig en onvergankelijk. In Hem zijn Gods beloften aan Abraham gedaan in vervulling gegaan. In Zijn werk zijn alle ceremoniën van de wet vervuld. Hij heeft een volkomen verzoening voor de zonden van Zijn kinderen aangebracht. Temidden van hun moeite en strijd roept Paulus zijn lezers op waakzaam te zijn voor verachtering in het geloof. In dat verband gebruikt hij het beeld van de renbaan bij de Olympische Spelen. De apostel schrijft: Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen alle last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is, ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs. (Hebreeën 12: 1 en 2a). Paulus heeft in enkele korte trekken het leven van verschillende oudtestamentische gelovigen geschetst. Het leven van Abel, Henoch, Noach, Abraham en vele anderen legt getuigenis af van de kracht van het geloof. Deze gelovigen vormen een wolk van getuigen rondom de lezers. Ze zitten als het ware in de tribune rondom de renbaan. Dat moet de lezers moed geven. Maar vooral wijst de apostel op de Heere Jezus Zelf, Die het geloof in hen gewerkt heeft en het ook voleindigen zal. De Heere Jezus kan dat en doet dat als de hoogste Profeet, enige Hogepriester en eeuwige Koning van Zijn volk. Waar ligt nu je hart: bij de speler van de Olympische Spelen of bij deze enige Priester-Koning en Zijn volk? (NGB, art. 26).

Informatie
Schrijver: Volgens de opschriften in de oude handschriften is de apostel Paulus de schrijver. Vanwege het verschil in taal en stijl zijn er vanouds vragen bij de juistheid van deze opvatting.
Tijd: Paulus kan deze brief geschreven hebben na zijn vrijlating. Paulus brengt zijn lezers de groeten over van die van Italië zijn, 13: 24.
Adres: De lezers moeten goed bekend geweest zijn met het Oude Testament. Ze worden in het opschrift ‘Hebreeën’ genoemd. Dit wijst op gelovigen van Joodse afkomst.
Thema: Christus, de Hogepriester naar de ordening van Melchidezek.

Inhoud Hebreeën
1:1-4 Gods beslissende spreken in Christus
1:5-2:18 Christus hoger dan de engelen
3:1-4:13 Christus hoger dan Mozes
4:14-10:39 Christus hoger dan Aäron
11:1-12:29 Geloof en geloofsvolharding
13:1-19 Afsluitende vermaningen
13:20-25 Zegen en groet

Kerntekst Hebreeën 8: 1 en 2
De hoofdsom nu der dingen waarvan wij spreken is, dat wij hebben zodanige Hogepriester, Die gezeten is aan de rechterhand van de troon der Majesteit in de hemelen, een Bedienaar des heiligdoms, en des waren tabernakels, welke de Heere heeft opgericht, en geen mens.

Leeswijzer
De Persoon en het werk van Christus
1:1-14; 2:5-3:6; 5:1-10; 7:1-10:18
Vermaningen tot geloof(svolharding)
2:1-4; 3:7-4:16; 5:11-6:20; 10:19-39; 12:1-13:17
De gelovigen in het Oude Testament 11:1-40

Verwijzing naar het Oude Testament
De brief veronderstelt een grote kennis van het Oude Testament en de ceremoniële eredienst in de tabernakel, in het bijzonder van de grote verzoendag, Leviticus 16. Door de offeranden en ceremoniën van de wet heeft God het Evangelie van Christus laten voorafbeelden, Heidelberger Catechismus, Zondag 6.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 2008

Daniel | 32 Pagina's

De enige Hogepriester

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 2008

Daniel | 32 Pagina's