Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een liefdevolle vraag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een liefdevolle vraag

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijn zoon, geef mij uw hart Spreuken 23: 26a

De wijze koning Salomo richt zich in deze woorden tot jou, heel persoonlijk. Ernstig, vol liefde en vaderlijk spreekt hij je aan met:Mijn zoon. Je mag ook zeggen:Mijn dochter. Hij geeft je een wijze raad. Hij nodigt en spoort je aan: Geef mij je hart. Hier is vooral de meerdere Salomo Die spreekt vanuit Zijn Woord. Het is de HEERE Die deze vraag stelt, liefdevol, ernstig en welmenend. Persoonlijker kan niet. Niemand wordt uitgezonderd. Allemaal worden we geroepen en genodigd:Mijn zoon, geef mij uw hart. Ja maar, zijn wij dan kinderen van God als Hij ons aanspreekt met Mijn zoon? Ja en nee. Door onze schepping wel, maar door onze zondeval in het paradijs niet meer. En daarom zijn we van ons zelf verloren in zonde en schuld. Wij kunnen van uit ons zelf nooit meer tot God komen tenzij wij wederom geboren worden. Wat bedoelt de Heere met deze vraag? Wat een hart is, dat weet je. Je hart is het belangrijkste orgaan van je lichaam, het centrum, het middelpunt van je leven. Als je je hart aan iemand geeft, dan geef je alles weg. Dan krijg je de ander lief. Dan geef je niet iets aan die ander, maar dan geef je jezelf. De Heere vraagt om je hart, niet iets, niet een beetje, niet een half leven, maar… je hele leven. Hij vraagt niet je hoofd, niet je hand, niet je mond, niet je voeten… maar je hart. Het is Hem om je hart te doen. En als Hij je hart krijgt, dan krijgt Hij alles, want het hart stuwt immers je bloed naar alle andere delen van je lichaam. Uit het hart zijn immers de uitgangen van je leven? De Heere Jezus zegt:Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn? (Mattheüs 6: 21). Wat betekent het nog meer, als de Heere je hart vraagt? Dat betekent dat Hij je hart nu niet heeft. Wij hebben ons hart in het Paradijs heel bewust aan een ander, de duivel, gegeven. Daarom zijn wij zo boos, zondig en verdorven geworden. En naar zo’n hart, afkerig, vijandig en verloren vraagt God. Weet je hoe dat komt? Deze vraag komt uit het liefdeshart van God Zelf. In de eeuwigheid is Hij in Zichzelf bewogen geweest en heeft Hij uit het gevallen mensengeslacht een volk verkoren tot de zaligheid. Hij heeft daarvoor Zijn Zoon gegeven, het Liefste wat Hij had. De Heere Jezus Christus is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Hij heeft Zichzelf gegeven tot in de dood om genade en verlossing aan te brengen. Je hart aan de Heere geven, kan dat? Ja, dat kan. Het moet. Het is nodig, maar ook mogelijk. Nee, je kunt deze vraag niet zomaar naast je neerleggen. Ja maar, ik kan mijn hart toch niet aan God geven? Dat is waar. Je kunt het niet. Dat is je onmacht. En je wilt het ook niet. Dat is je onwil. Maar… hoe zeg je dat? Hoe weet je dat? Zeg je dat alleen met je verstand ? Of heb je dat van de Heere geleerd ? Als God in je leven komt, dan leer je je onmacht, maar Hij ontdekt je ook aan je onwil. En dat wordt je tot diepe smart en schuld. En zo brengt Hij je aan Zijn voeten met het gebed uit Psalm 51: Herschep mijn hart, en reinig Gij, o Heer, die vuile bron van al mijn wanbedrijven, vernieuw in mij een vaste geest, en leer, mij aan Uw dienst oprecht verbonden blijven. En dat blijft je gebed, elke dag.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 oktober 2008

Daniel | 32 Pagina's

Een liefdevolle vraag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 oktober 2008

Daniel | 32 Pagina's