Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Denk goed na voor je iets koopt”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Denk goed na voor je iets koopt”

Internet is handig voor reclamemakers

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Koop ‘m nu! De nieuwe LG-Shine. Bestel direct online!” In de trein, op de fiets, in de krant, op de deurmat, op de computer… reclame is overal. Op allerlei manieren wordt jouw aandacht getrokken. Doet reclame iets met je? Hoe ga je om met reclame? Daniël in gesprek met J. van Klaveren, manager commerciële zaken van de Erdee Mediagroep. “Reclame wil jou over de streep trekken.”

Doet reclame iets met je?
“De invloed van reclame is enorm groot. Er zijn mensen die zeggen dat zij niet of nauwelijks beïnvloed worden door reclame. In de praktijk blijkt dat de invloed van reclame veel groter is dan wij vaak denken. Door aanbiedingen in advertenties of folders wordt duidelijk meer verkocht. Reclame probeert er voor te zorgen dat je een voorkeur voor iets krijgt. Een voorbeeld: je staat in een winkel voor een schap met lampen van allerlei merken. Je moet kiezen, want je hebt maar één lamp nodig. De kans is heel groot dat je een lamp kiest van een bekend merk. Is die beter dan een onbekend merk? Waarschijnlijk niet. Misschien komt-ie zelfs uit dezelfde fabriek. Maar je kiest voor het bekende. Dat komt vaak door de reclame. Onbekend maakt onbemind. En om die bekendheid te bereiken, worden door grote landelijke adverteerders enorme bedragen aan reclame uitgegeven.”

Reclamemakers leiden graag om de tuin. Kan reclame ook positief zijn?
“Jazeker, eerlijke en positieve reclame is mogelijk. Stel dat een uitgever van christelijke boeken interessante en verantwoorde uitgaven op de markt brengt. Hoe zou je dat kunnen weten als er geen reclame zou worden gemaakt? Hoe zouden veel goede doelen aan geld moeten komen als ze geen reclame zouden mogen of kunnen maken?”

Kan iedere advertentie in het Reformatorisch Dagblad worden geplaatst?
“Elke dag komen er bij ons veel advertenties binnen. Die advertenties moeten door ons worden beoordeeld. In grote lijnen komt het erop neer dat het Reformatorisch Dagblad in zijn advertentiebeleid kijkt naar de inhoud van de advertentie. En dat is niet eenvoudig. Integendeel! Het is zoekend en tastend omgaan met aan de ene kant de reclame-uitingen en deze te houden tegen het licht van de Tien Geboden. Vrijwel dagelijks worden advertenties geweigerd op basis van de inhoud.”

Hoe moet je omgaan met reclame?
“Reclame wil jou over de streep trekken om iets te kopen of te doen. Reclame probeert steeds in te spelen op je gevoel. Neem bijvoorbeeld een folder van de fietsenmaker. Een foto van een nieuwe fiets is mooi. Veel flitsender ziet hij eruit als daar een stoere man op zit. ‘Als je een stoere man bent, dan móét je gewoon op die fiets rijden. Vergeet dat stoer-zijn anders maar’. Dat is het gevoel wat reclamemakers je willen geven. Reclamemakers willen graag zoveel mogelijk van mensen weten. Daar hebben ze allerlei middelen voor. Een heel handig middel is het internet. Aan de hand van jouw ‘klikgedrag’ of door gegevens die je ergens hebt ingevuld, krijgen ze steeds meer informatie over je. Hierdoor kan reclame heel persoonlijk worden gemaakt en komt het heel dichtbij. Daar ligt ook een groot gevaar in. Wees je van de kracht van de reclame zoveel mogelijk bewust. Probeer geen dingen te kopen die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. In winkels of beurzen, maar ook op internet is dit gevaar erg groot: een paar muisklikken en de koop is gesloten. Reclamemakers weten dat heel goed en spelen daar doelbewust in. Laat je goed informeren voordat je grote aankopen doet. Denk goed na voordat je iets koopt. Bewustwording en niet te snel handelen kan veel, eigenlijk niet gewenste, aankopen voorkomen.”

Is reclame niet hetzelfde als verleiden?
“Reclame gebeurt vaak door het product zo verleidelijk mogelijk voor te stellen. In die zin is het een vorm van verleiden. Maar er is ook een andere kant. Een verkoper probeert de positieve kanten van zijn product voor de koper duidelijk te maken. En heeft de koper dan niet de rol om kritisch naar de verkoper te luisteren en goed over zijn of haar verhaal na te denken?”

Hoe verhoudt reclame-maken zich tot het tiende gebod?
‘Gij zult niet begeren’, zegt het tiende gebod. Als we dat, tegen de achtergrond van het antwoord dat de Heidelberger Catechismus geeft, tot ons laten doordringen, wie zou dan kunnen zeggen te voldoen aan dit gebod? Gods geboden zijn zeer wijd. Op alle terreinen van dit leven heeft dit gebod wat te zeggen. Uiteraard ook ten opzichte van reclame. Reclame mag geen verkeerde begeerten opwekken. Ook mag het niet zo zijn dat mensen door reclame spullen gaan kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Toch is het erg moeilijk hier een grens te trekken. Wat voor de één luxe is, kan voor de ander soms noodzakelijk zijn. Voor iemand die heel veel in de auto rijdt, is een goede auto belangrijker dan voor iemand die zo af en toe een ritje maakt.”

www.reclamecode.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2008

Daniel | 32 Pagina's

“Denk goed na voor je iets koopt”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2008

Daniel | 32 Pagina's